Capsula Starliner a companiei Boeing a aterizat în deşert, după o misiune ratată. Ce înseamnă acest eşec pentru NASA

Capsula Starliner lansată de compania Boeing într-un zbor test spre Staţia Spaţială Internaţională (ISS), vineri, a aterizat cu succes în deşertul din New Mexico, duminică, însă misiunea NASA a fost un eşec, potrivit space.com.

1615 afişări
Imaginea articolului Capsula Starliner a companiei Boeing a aterizat în deşert, după o misiune ratată. Ce înseamnă acest eşec pentru NASA

Sursă foto: Profimedia

Capsula spaţială reutilizabilă este primul vehicul destinat transportului de astronauţi americani care aterizează cu succes pe solul american de când flota de navete a SUA a fost desfiinţată, în iulie 2011. Totodată, este prima capsulă americană care reuşeşte acest lucru - vehiculele similare ale NASA Apollo şi Orion au ajuns în ocean, la fel şi Crew Dragon a companiei private SpaceX.

Şeful NASA, Jim Bridenstine, a lăudat performanţa. Însă misiunea, la nivel general, a fost un eşec.

Vineri, la câteva ore de la lansarea capsulei spre ISS, Bridenstine a anunţat într-un mesaj publicat pe platforma de micro-blogging Twitter că Starliner se află pe o orbită stabilă, dar nu pe cea calculată astfel încât să poată ajunge la avanpostul spaţial.

"Boeing şi NASA colaborează pentru a analiza opţiunile disponibile privind testarea şi misiunea, în timp ce Starliner rămâne pe orbita pe care se află în prezent", se arăta într-un comunicat comun emis atunci.

Capsula, care a fost lansată vineri, la ora 11.36 GMT, cu ajutorul unei rachete Atlas V, de la Centrul spaţial Kennedy din Cape Canaveral, Florida, a avut la bord un singur "pasager", un manechin botezat Rosie, în onoarea lui "Rosie nituitoarea" (Rosie the Riveter), simbol al femeilor americane care munceau în fabrici în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial.

La aproximativ 30 de minute după lansare, Starliner urma să fie îndreptată spre orbita programată, dar acest lucru nu s-a întâmplat, a declarat, la momentul respectiv, un purtător de cuvânt al Boeing, fără să ofere alte detalii.

Misiunea test Starliner trebuia să dureze opt zile. NASA intenţionează să utilizeze capsula pentru transportul astronauţilor săi, începând de anul viitor, punând astfel punct unei pauze de nouă ani în ceea ce priveşte misiunile cu echipaj uman lansate din SUA.

NASA nu mai are mijloace de transport pentru astronauţi din 2011, când a renunţat la vechea sa flota de navete spaţiale, folosită timp de 30 de ani. Agenţia spaţială americană depinde de rachetele ruseşti Soyuz pentru a-şi duce astronauţii pe Staţia Spaţială Internaţională (ISS). Pentru fiecare astronaut american trimis în spaţiu, NASA plăteşte suma de 82 de milioane de dolari.

În timpul administraţiei Barack Obama, NASA a semnat contracte în valoare de miliarde de dolari cu Boeing (4,2 miliarde de dolari) şi SpaceX (2,5 miliarde de dolari), compania deţinută de miliardarul Elon Musk, pentru a dezvolta capsule spaţiale "made in USA" (fabricate în SUA).

În prezent, omologarea vehiculelor nu mai depinde decât de succesul misiunilor spaţiale test, fără echipaj uman.

"La începutul anului viitor, vom lansa astronauţi americani, la bordul unor capsule americane, de pe teritoriul american, pentru prima dată din 2011", a declarat administratorul NASA, Jim Bridenstine, joi, la Centrul spaţial Kennedy.

SpaceX a depăşit deja această etapă: în martie, compania a lansat capsula Crew Dragon spre ISS şi a adus-o pe Terra fără probleme, având la bord manechinul Ripley.

Proiectele sunt separate de programul Artemis cu care NASA doreşte să revină pe Lună, până în 2024. Misiunile lunare vor fi realizate cu ajutorul unei capsule adaptate pentru zborul în spaţiu pe distanţe mai lungi, respectiv Orion, construită de Lockheed Martin.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici