Două bombe şi trei ore şi jumătate, necesare salvării pilotului avionului american prăbuşit în Libia

Operaţiunea de salvare a pilotului avionului de vânătoare F-15 care s-a prăbuşit luni în apropiere de Benghazi a durat trei ore şi jumătate şi s-a desfăşurat după un scenariu bine pus la punct, care a implicat însă şi largarea a două bombe.

32 afișări
Imaginea articolului Două bombe şi trei ore şi jumătate, necesare salvării pilotului avionului american prăbuşit în Libia

Două bombe şi trei ore şi jumătate, necesare salvării pilotului avionului american prăbuşit în Libia (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

La ora locală 23.33 (23.33, ora României), un avion F-15E care participa la un raid vizând apărarea antiaeriană libiană se prăbuşeşte, în urma unui incident tehnic. Pilotul şi ofiţerul care conduce bombardament au timp să se catapulteze.

Imediat, o operaţiune de căutare şi salvare este lansată la bordul navei-amfibii americane Kearsarge, la 250 de kilometri distanţă, afirmă un ofiţer de rang înalt din corpul puşcaşilor marini.

"Există o echipă de salvare în alertă de fiecare dată când sunt echipe în aer", explică el, sub acoperirea anonimatului.

Douăzeci şi şapte de minute mai târziu, două avioane cu decolare verticală AV-8B Harrier sunt mobilizate de pe nava Kearsarge, pentru a furniza asistenţă deasupra zonei unde s-a catapultat echipajul, la Ghot Sultan, în apropiere de Benghazi, un bastion al opoziţiei. Un F-16 patrulează deja în zonă.

"Dacă pilotul vede forţe despre care nu ştie dacă sunt prietene sau inamice, el dispunde deja de un sprijin aerian, în aşteptarea elicopterului", explică ofiţerul.

Un KC-130 decolează la rândul său de la baza Sigonella din Sicilia, pentru a asigura alimentarea în zbor a aparatelor mobilizate. Preşedintele Obama, care se află în Chile, este informat în legătură cu situaţia la ora 00.45 (19.45 la Santiago) de consilierul său pentru securitate naţională, Tom Donilon.

La sol, echipajul trebuie să se pună la adăpost sau să meargă la puncte de recuperare prestabilite, pentru a intra în contact cu echipele de salvare. "Ca în filme", "este un proces foarte codificat şi ei dispun de tot echipamentul necesar supravieţuirii în scaunul ejectabil", precizează ofiţerul.

La ora 01.20, cele două avioane Harrier sosesc la Ghot Sultan şi încep să comunice cu pilotul.

Operaţiunea de salvare începe: la ora 01.33, două avioane MV-22 Ospreys, aparate hibrid care decolează ca un elicopter şi zboară ca un avion, decolează de pe nava Kearsarge, urmate după 18 minute de două elicoptere CH-53 Sea Stallion.

La bordul acestor elicoptere de transport se află o "forţă de reacţie rapidă" formată din 46 de puşcaşi marini, care au ca misiune să securizeze perimetrul pe durata evacuării pilotului, dacă în zonă se află forţe adverse.

În acest timp, cele două avioane Harrier larghează două bombe GBU-12 de 227 de kilograme, "ca o măsură de precauţie, cred, pentru a ţine la distanţă o forţă care se apropie", apreciază el, precizând că această demonstaţie de forţă are un rol de disuasiune.

A tras cineva în avioane sau pilot ? "Nu, din câte ştiu eu", declară ofiţerul. Opt persoane au fost rănite, au declarat surse medicale de la Benghazi.

La ora 02.19, avioanele Ospreys, apoi elicopterele Sea Stallion sosesc deasupra terenului unde se află pilotul şi patrulează împrejurimile pentru a evalua dacă zona este calmă. Zona este într-adevăr calmă şi forţa de reacţie nu este nevoită să intervină.

La 02.38, unul dintre avioanele Ospreys aterizează şi echipajul său recuperează pilotul.

La ora 03.00, pilotul este adus teafăr la bordul navei americane Kearsarge.

În ceea ce priveşte ofiţerul de arme, Pentagonul s-a arătat mai discret, limitându-se să anunţe că a fost preluat de forţele de opoziţie libiene - cu care militarii coaliţiei nu au stabilit oficial niciun contact -, apoi recuperat de americani.

Răspunde pe site-urile Aleph News, Mediafax, Ziarul Financiar și pe paginile noastre de social media - ȘTIU și Aleph News. Vezi răspunsul la Știu, de la ora 19.55, Aleph News.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici