Grecia: Guvernul a elaborat un proiect de lege pentru reorganizarea audiovizualului public

Guvernul grec a anunţat miercuri că a fost elaborat un proiect de lege pentru reorganizarea audiovizualului public din Grecia, care va viza "radioul, internetul şi televiziunea", planurile în acest sens fiind prezentate după închiderea intempestivă a posturilor publice ERT.

131 afișări
Imaginea articolului Grecia: Guvernul a elaborat un proiect de lege pentru reorganizarea audiovizualului public

Grecia: Guvernul a elaborat un proiect de lege pentru reorganizarea audiovizualului public (Imagine: AFP/ Mediafax Foto)

"Un proiect de lege care priveşte radioul, internetul şi televiziunea din Grecia a fost depus astăzi (miercuri, n.r.) la secretariatul general al Guvernului şi va fi analizat în această după-amiază în cadrul unei reuniuni a comisiei responsabile cu proiectele de lege", se spune într-un comunicat de presă al Executivului grec.

Acest proiect de lege, care trebuie analizat de cele trei partide din coaliţia guvernamentală şi a fost depus la Parlament pentru a fi adoptat, prevede constituirea unei societăţi publice care va fi deţinută de statul grec, dar care va avea "propria organizare administrativă şi economică" şi va funcţiona sub egida statului, se arată în primul articol din acest proiect de lege.

"Am închis o structură cu o reputaţie proastă şi care a fost concepută într-un mod eronat", a declarat purtătorul de cuvânt al Guvernului grec, Simos Kedikoglou, prezentând noul proiect de lege doar în faţa corespondenţilor presei internaţionale, jurnaliştii din Grecia aflându-se într-o grevă de 24 de ore.

Potrivit proiectului de lege, "funcţionarea noii radioteleviziuni" din Grecia, care va fi deţinută de societatea Nerit S.A., "nu va depinde de stat" şi va avea independenţă editorială.

Radio-televiziunea publică ERT din Grecia, a cărei istorie datează din anii 50, are aproape 2.700 de angajaţi, dintre care 677 sunt jurnalişti.

Guvernul grec a anunţat şi a pus imediat în aplicare măsura de închidere a canalelor publice de televiziune şi radio ERT, într-o demonstraţie de forţă inedită împotriva sindicatelor, la presiunea creditorilor săi internaţionali, a relatat AFP.

Această măsură a generat o ruptură în cadrul coaliţiei guvernamentale conduse de premierul conservator Antonis Samaras: două dintre partidele de coaliţie au dezaprobat închiderea şi au anunţat că nu vor vota această măsură când decretul va fi prezentat Parlamentului pentru validare.

Decizia a fost anunţată în cursul după-amiezii de marţi de purtătorul de cuvânt al Guvernului, Simos Kedikoglou. "Difuzarea ERT se va opri la încheierea programelor de seară", a declarat purtătorul de cuvânt. ERT constituie "un caz excepţional de lipsă de transparenţă şi cheltuieli incredibile. Iar toate acestea se încheie acum", a afirmat purtătorul de cuvânt.

El a asigurat că acest serviciu public, în care grevele s-au multiplicat în ultimele luni în semn de protest faţă de planurile de restructurare, se va redeschide sub o altă formă, cu un număr redus de salariaţi.

Toţi salariaţii actuali ai ERT, în număr de 2.656, vor primi o compensaţie şi vor fi autorizaţi să ceară din nou un loc de muncă în noua structură, a mai spus el.

Această măsură radicală şi fără precedent a fost anunţată fără preaviz, în momentul în care reprezentanţii creditorilor Greciei (UE-BCE-FMI) sunt la Atena.

ERT aparţine unor organisme de stat multiple, care urmează să fie restructurate sau să fuzioneze în virtutea protocolului semnat între Grecia şi creditorii săi.

După anunţarea deciziei, reacţiile sindicale şi politice au fost foarte vehemente.

"ERT aparţine poporului grec (...) este singurul organism independent şi singura voce publică, ce trebuie să rămână în domeniul public (...) condamnăm această decizie bruscă", a declarat într-un comunicat sindicatul GSEE.

"Este un şoc total", a comentat pentru AFP un jurnalist din redacţie, Pantelis Gonos. "Guvernul, fără consultări sau discuţii, a şocat pe toată lumea anunţând suspendarea televiziunii la miezul nopţii", a declarat el.

La scurt timp după anunţul Guvernului, mii de persoane s-au îndreptat spre clădirea principală a ERT la periferia de nord a Atenei, pentru a-şi manifesta susţinerea faţă de televiziunea publică. Aproximativ 500 de persoane s-au reunit în faţa clădirii ERT din Salonic, în nordul Greciei.

Sindicatul jurnaliştilor, Poesy, a făcut apel la o grevă imediată de susţinere în mediul privat. "Guvernul este hotărât să sacrifice televiziunea publică şi radioul" pentru a-şi mulţumi creditorii, a deplâns sindicatul.

Canalele radio-televiziunii publice ERT au încetat să mai emită marţi, la scurt timp după ora 23.00 (23.00 ora României), efective de poliţie ajungând la sediul principal situat pe un munte în apropiere de Atena, potrivit unei surse sindicale.

"Este ilegal. Guvernul a oprit principalul post de emisie. Seamănă mai mult cu guvernarea lui Ceauşescu decât cu o democraţie", a declarat pentru AFP preşedintele principalului sindicat al salariaţilor televiziunii, Panayotis Kalfayanis, referindu-se la dictatorul român Nicolae Ceauşescu.

Ministerul de Finanţe a publicat un comunicat în care anunţa că ERT, ca entitate, nu mai există.

Cei doi parteneri ai Noii Democraţii (ND), formaţiunea premierului conservator Samaras, din cadrul Guvernului şi-au exprimat ferm opoziţia faţă de închiderea ERT.

"Nu suntem deloc de acord cu decizia şi gestionarea de către Guvern a acestui caz", a declarat Pasok (socialist).

"Ne reiterăm opoziţia fermă faţă de închiderea ERT", a declarat şi Stânga democratică (Dimar).

"Este o lovitură de stat", le-a spus jurnaliştilor Alexis Tsipras, liderul principalului partid de opoziţie Syriza (stânga radicală), venit în grabă la sediul ERT.

Pasok şi Dimar au anunţat că nu vor vota pentru decretul Guvernului când acesta va fi prezentat în Parlament pentru validare, după intrarea sa în aplicare.

Uniunea Europeană de radio-televiziune (UER) i-a cerut lui Samaras să anuleze decizia de închidere a ERT, într-un comunicat publicat la Geneva.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici