Un nou dezastru ecologic se conturează pe coasta sudică a Eritreei, după ce două nave comerciale, Magic Seas și Eternity C, ambele sub pavilion liberian, au fost scufundate în luna iulie de rebelii houthi, în nordul Mării Roșii. Incidentul a generat o scurgere masivă de combustibil, iar hidrocarburile au ajuns deja pe țărmul unei regiuni izolate cu un patrimoniu natural de excepție.
„Impactul este considerabil, cu consecințe directe asupra ecosistemelor marine”, a declarat Paulo Antonio Govanni, președintele sindicatului marinarilor din Eritreea, citat vineri de Le Monde.
Liderul sindical a subliniat că Eritreea, considerată una dintre cele mai închise dictaturi din lume, nu dispune nici de capacități tehnice, nici de voință politică pentru a interveni eficient în fața unei crize de mediu de asemenea amploare: „Eritreea nu are infrastructura, personalul calificat sau cadrul politic necesar pentru a răspunde unor astfel de dezastre”.
Una dintre nave avea la bord 500 de tone de combustibil. În lipsa unor măsuri rapide, alte pete de păcură aflate în derivă vor atinge coasta în zilele următoare. Zona afectată adăpostește mangrove, țestoase marine și dugongi – mamifere marine rare, aflate pe lista speciilor protejate de ONU.
Locuitorii din Edd, oraș aflat în regiunea Debubawi Keyh Bahri, a cărui denumire înseamnă Marea Roșie de Sud, au fost nevoiți să intervină singuri. „Mobilizarea populației locale este impresionantă, în ciuda mijloacelor limitate”, a menționat o sursă de la fața locului, relatând că pescarii și-au abandonat plasele și au pus mâna pe lopeți pentru a curăța manual plajele.
Semne de poluare au fost observate și în estuarul Bera’isole din sudul Eritreei, zonă protejată internațional de ONU și xtrem de vulnerabilă în fața poluării cu hidrocarburi. În ciuda riscurilor evidente, autoritățile din Eritreea nu au reacționat oficial, iar infrastructura de intervenție este inexistentă.
Eritreea este un stat autoritar, guvernat de un regim unic și represiv, unde nu există alegeri libere – nici măcar locale, partide de opoziție, presă liberă sau justiție independentă. Țara este condusă de Isaias Afwerki din 1993, singurul lider pe care Eritreea l-a avut de la desprinderea de Etiopia.
În august 2024, o catastrofă de proporții a fost evitată în ultimul moment, după ce houthii au atacat un petrolier grec cu peste un milion de barili la bord, Sounion. Atunci, o intervenție internațională a permis salvarea navei, evitând o poluare de patru ori mai mare decât cea provocată de Exxon Valdez în Alaska, în 1989. Dezastrul ecologic provocat de scufundarea petrolierului american în Alaska a dus la una dintre cele mai grave poluări marine din istorie: peste 40.000 de tone de petrol s-au vărsat în ocean, afectând grav fauna, coasta și economia locală.
Douăzecișipatru de petroliere s-au aflat joi în apele care separă Peninsula Arabică de Eritreea, traversând Marea Roșie, potrivit site-ului de monitorizare a traficului maritim MarineTraffic.
Rebelii houthi au schimbat strategia: dacă în trecut abandonau navele, acum le scufundă deliberat. Autoritățile din Eritreea rămân absente, iar natura plătește deja prețul conflictului dintre oameni. În lipsa unei reacții internaționale coordonate, astfel de atacuri riscă să transforme Marea Roșie într-un focar permanent de crize ecologice și umanitare.