Primele indicii care atestă dezintegrarea în aer a Airbusului A330

Distanţa mare, de peste 300 de kilometri, dintre fragmentele avionului Airbus A330 găsite în ocean reprezintă primul indiciu concret pe baza căruia experţii pot presupune că aparatul s-a dezintegrat în aer, la mare altitudine, scrie Le Figaro, în ediţia electronică de joi.

84 afișări
Imaginea articolului Primele indicii care atestă dezintegrarea în aer a Airbusului A330

Primele indicii care atestă dezintegrarea în aer a Airbusului A330 (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

"Se poate observa că fragmentele se află la mai mult de 300 de kilometri unele de altele", mărturiseşte o sursă apropiată de ancheta tehnică, citată de publicaţia franceză. "Sub rezerva apariţiei unor noi informaţii, mai ample, acest prim element pledează în favoarea ipotezei unei explozii care ar fi lovit avionul în timpul zborului", menţionează aceeaşi sursă.

Dacă va fi confirmată, o asemenea dezintegrare la o altitudine de circa 10.000 de metri s-ar putea explica la fel de bine, consideră Le Figaro, prin acţiunea unui fenomen meteorologic de o violenţă excepţională, plauzibilă în zona de convergenţă intertropicală traversată de avion sau prin producerea unei depresurizări bruşte sau a unui atentat terorist.

Experţii Biroului de Anchetă şi Analiză afirmă că, deocamdată, nu privilegiază niciun scenariu, în pofida numeroaselor indicii pe care le au deja. Miercuri, marina braziliană a detectat alte rămăşiţe, printre care o bucată de metal cu diametrul de şapte metri, şi o urmă de kerosen lungă de 20 de kilometri, care se adaugă scaunului şi balizei portocalii găsite marţi.

Cotidianul Le Monde scrie, la rândul său, că, la ora actuală, din ancheta privind dispariţia Airbusului reies două lucruri: în primul rând, că viteza avionului era "nepotrivită", potrivit unor surse apropiate anchetei, şi apoi că un lanţ de evenimente catastrofale a condus la dezintegrarea avionului în zbor, lucru atestat de mesajele transmise în mod automat de aparat în cursul ultimelor patru minute de zbor, respectiv în intervalul orar 23.10-23.14 (5.10 - 5.14, ora României).

Primul dintre mesaje a fost decuplarea pilotului automat, după ce computerul de bord a detectat o pană de curent gravă. Apoi, comenzile electrice de zbor care activează voletele şi eleroanele, trec pe regim alternativ. Alimentarea de urgenţă este acţionată automat în cazul apariţiei unor pene electrice multiple, avionul păstrându-şi suficient curent electric pentru a putea zbura.

Apoi, alte două mesaje semnalează pene la nivelul calculatoarelor, care oferă informaţii esenţiale despre altitudinea, viteza şi direcţia zborului, urmate de noi mesaje care anunţă pene electrice la nivelul computerului principal şi al celui auxiliar de zbor. Ultimul mesaj trimis semnalează "cabină în depresurizare", indiciu al unei depresurizări, cauza sau consecinţa unei dezintegrări în timpul zborului.

Aceste informaţii, trimise nu către controlul aerian, ci către mentenanţa companiei, permit echipelor să ia cunoştinţă dinainte despre penele avionului, cele mai uşoare, precum şi cele mai grave, scrie Le Point în ediţia electronică. Odată avionul sosit la destinaţie, mecanicul de pistă poate astfel să urce la bordul aeronavei împreună cu piesele de rezervă pentru a le înlocui pe cele defecte.

Publicaţia Le Point insistă asupra semnalărilor conform cărora sondele exterioare ale aparatului sunt acoperite de gheaţă, foarte probabil din cauza nefuncţionării sistemului electric de încălzire a sondelor, generat de penele electrice. Lucrul cel mai grav este că îngheţul acestor sonde face ca informaţiile furnizate de acestea către sistemul principal al avionului să fie inexacte. Astfel, viteza şi altitudinea aparatului sunt deformate, ceea ce face imperativă trecerea către sistemul de urgenţă. De asemenea, pilotajul automat sau manual de către echipaj devine foarte dificil.

Airbus dezminte informaţiile privind ipoteza unei viteze "nepotrivite" a avionului Air France

Compania Airbus a infirmat, joi, că Biroul francez de Anchete şi Analize i-ar fi solicitat să publice o recomandare către companiile aeriene care folosesc avioane A330 privind menţinerea vitezei corecte în cazul unor condiţii meteorologice nefavorabile, informează AFP.

Aparatul A330 aparţinând Air France, care a dispărut, luni, deasupra Atlanticului, zbura cu o viteză "nepotrivită", scria, joi, cotidianul francez Le Monde, citând surse apropiate anchetei, şi adăugând că, în această privinţă, Airbus ar urma să publice o recomandare, validată de Biroul francez de Anchete şi Analize (BEA), care realizează ancheta, adresată tuturor companiilor care folosesc aparate de tip A330.

Această notă va permite constructorului să amintească "că în cazul unor condiţii meteo dificile, echipajele trebuie să păstreze parametrii de zbor pentru ca avionul să rămână pe poziţie", potrivit Le Monde.

"Nu se pune problema astăzi", a dezminţit un purtător de cuvânt al BEA, adăugând că "BEA a afirmat că intenţionează să comunice în mod regulat şi fără întârziere imediat ce vor exista informaţii pe care echipele de lucru le-au validat", dar la ora actuală "nu există asemenea informaţii".

În caz de accident, publicarea unei recomandări este "ceva normal" în timpul derulării anchetei, dar Airbus nu a "primit instrucţiuni din partea BEA" în acest sens, a dezmiţit, la rândul său, un purtător de cuvânt al constructorului de avioane.

"De fiecare dată când se produce un accident, este imperativ pentru constructor să informeze toţi utilizatorii tipului de aparat în cauză cu privire la eventualele proceduri specifice pe care trebuie să le realizeze sau a eventualelor controale pe care trebuie să le facă la avioane", a precizat o sursă apropiată companiei Airbus.

"Aceste proceduri fac obiectul validării de către autorităţile care anchetează accidentele, în cazul de faţă BEA", a precizat sursa citată.

"Dacă BEA face o recomandare atât de devreme, aceasta înseamnă că ştie clar ce s-a întâmplat. Şi dacă ştie ce s-a întâmplat, are obligaţia să facă o recomandare, din motive de securitate, pentru a evita ca situaţia să se repete", a declarat Jean Serrat, comandant de bord ieşit la pensie.

"Primul lucru care trebuie făcut când se intră într-o zonă cu turbulenţe este reducerea vitezei pentru a atenua efectele turbulenţelor" dar "dacă viteza este redusă prea mult, avionul se prăbuşeşte", a explicat el.

"Dacă BEA face o recomandare pentru a cere piloţilor să nu reducă prea mult viteza, asta înseamnă că piloţii cursei Rio-Paris au redus prea mult viteza?", a întrebat el.

Avionul Airbus A330 al companiei Air France, care făcea legătura Rio-Paris, a dispărut, luni, deasupra Atlanticului, cu 228 de persoane la bord, într-un accident ale cărui cauze sunt încă necunoscute.

Răspunde pe site-urile Aleph News, Mediafax, Ziarul Financiar și pe paginile noastre de social media - ȘTIU și Aleph News. Vezi răspunsul la Știu, de la ora 19.55, Aleph News.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici