UE interzice companiilor aeriene să taxeze bagajele de mână pe zboruri

Publicat: 25 06. 2025, 22:48
FILED - 17 July 2024, Brandenburg, Schoenefeld: Baggage comes out of a new type of scanner at Berlin Brandenburg Airport, where liquids and laptops do not have to be removed beforehand. Rules for liquids in hand luggage are being tightened again at airports throughout the European Union beginning on September 1, when passengers will once again be limited to containers of no more than 100 millilitres. Photo: Bernd von Jutrczenka/dpa

Noile reglementări stabilesc că pasagerii vor avea dreptul să transporte gratuit un bagaj personal și un bagaj de mână mic. Bagajele personale pot avea dimensiuni maxime de 40 x 30 x 15 centimetri, iar bagajele de mână mici nu pot depăși 100 de centimetri și 7 kilograme, anunță IamExpat Media.

„Votul de astăzi marchează un pas important către călătorii mai echitabile și mai transparente”, a declarat Matteo Ricci, raportor pentru aplicarea drepturilor pasagerilor. El a adăugat că o definiție clară a bagajului de mână gratuit este „un drept fundamental pentru a evita costuri suplimentare nejustificate”.

Decizia vine după ce Curtea de Justiție a UE a stabilit încă din 2011 că firmele aeriene nu au dreptul să perceapă taxe suplimentare pentru bagajele de mână care respectă limitele „rezonabile” de dimensiune și greutate. Însă această reglementare nespecifică a dus la variații mari în politicile companiilor aeriene și la confuzie în rândul pasagerilor.

Recent, un grup de organizații pentru drepturile consumatorilor din Europa a depus plângeri împotriva companiilor aeriene low-cost precum EasyJet, Norwegian Air Shuttle, Ryanair, Transavia, Volotea, Vueling și Wizz Air pentru taxarea bagajelor de mână, susținând că „încalcă legislația UE”.

Ce mai prevăd noile reglementări

Noile reglementări mai prevăd că vânzătorii de bilete vor fi obligați să comunice costul total al rezervării mai devreme în procesul de rezervare, iar companiile aeriene vor aloca locuri copiilor sub 12 ani lângă însoțitori fără costuri suplimentare.

De asemenea, se va introduce un formular de compensare la nivelul UE, iar companiile aeriene vor fi obligate să contacteze pasagerii afectați de perturbări și să inițieze procesul de rambursare în 48 de ore, procesul complet nedurând mai mult de 14 zile.

Legislația va fi supusă votului final în iulie 2025, după discuțiile cu statele membre ale UE.