• În cazul oamenilor, primul instinct ar fi să dezinfecteze rana şi apoi să o acopere cu un bandaj, dar cimpanzeii au inventat o metodă mai creativă: prinderea insectelor şi aplicarea lor direct pe rana deschisă.
  • Descoperirile publicate în revista Current Biology contribuie la dezbaterea în curs de desfăşurare privind empatia în rândul animalelor.
Imaginea articolului Animalele uimesc din nou. Cercetătorii au observat cum cimpanzeii îngrijesc rănile semenilor cu insecte zdrobite

Oamenii de ştiinţă au observat acest comportament la cimpanzeii din Gabon, o ţară din vestul Africii, observând că maimuţele nu folosesc insectele doar pentru a-şi trata propriile răni, ci şi pe cele ale semenilor lor.

Cercetarea, publicată luni în revista Current Biology, marchează o contribuţie importantă la dezbaterea ştiinţifică în curs de desfăşurare cu privire la capacitatea cimpanzeilor şi a animalelor în general de a-i ajuta pe ceilalţi în mod dezinteresat, potrivit The Guardian.

Când mergi la şcoală şi citeşti în cărţile de biologie despre lucrurile uimitoare pe care le pot face animalele", a declarat pentru AFP Simone Pika, biolog la Universitatea Osnabruck din Germania şi coautor al studiului. „Cred că ar putea fi într-adevăr ceva de genul acesta care va ajunge în acele cărţi".

Proiectul a început în 2019, când o femelă adultă de cimpanzeu pe nume Suzee a fost observată inspectând o rană la piciorul puiului ei. Apoi, Suzee a prins brusc o insectă din aer, a pus-o în gură, aparent a strâns-o şi apoi a aplicat-o pe rana puiului. După ce a extras insecta din rană, ea a mai aplicat-o de două ori.

Scena s-a petrecut în parcul naţional Loango de pe coasta atlantică a Gabonului, unde cercetătorii studiază un grup de 45 de cimpanzei centrali, o specie pe cale de dispariţie. În următoarele 15 luni, oamenii de ştiinţă au văzut cimpanzeii administrându-şi acelaşi tratament pe ei înşişi de cel puţin 19 ori. Iar în alte două ocazii au observat cimpanzei răniţi fiind trataţi în acelaşi mod de unul sau mai mulţi colegi maimuţe.

Rănile, uneori de câţiva centimetri lăţime, pot proveni din conflicte între membrii aceluiaşi grup sau ai unui grup opus.

Departe de a protesta împotriva tratamentului, cimpanzeii răniţi au fost fericiţi să fie îngrijiţi. „Este nevoie de multă încredere pentru a pune o insectă într-o rană deschisă", a spus Pika. „Ei par să înţeleagă că dacă îmi faci asta cu această insectă, atunci rana mea se va vindeca. Este uimitor".

Cercetătorii nu au reuşit să identifice ce insectă a fost folosită pe răni, dar ei cred că este vorba despre o insectă zburătoare, având în vedere mişcarea rapidă a cimpanzeilor pentru a o prinde.

Pika spune că insecta ar putea conţine substanţe antiinflamatorii care au un efect calmant. Se ştie că insectele au diverse proprietăţi medicale, iar cercetătorii vor trebui să efectueze mai multe lucrări pentru a detecta şi studia insecta în cauză.

Păsări, urşi, elefanţi şi alte animale au fost deja observate auto-medicându-se, de exemplu prin consumul de plante. Dar ceea ce este unic la cimpanzei este faptul că aceştia nu se tratează doar pe ei înşişi, ci îi ajută şi pe alţii.