O gaură neagră "ultramasivă" a fost descoperită de astronomii din Durham

• Astronomii spun că au descoperit una dintre cele mai mari găuri negre din univers, folosind o nouă tehnică.
  • Oamenii de ştiinţă de la Universitatea Durham au descoperit gaura neagră "ultramasivă" prin observarea atracţiei pe care o exercită asupra luminii care trece, numită lentilă gravitaţională.
Imaginea articolului O gaură neagră "ultramasivă" a fost descoperită de astronomii din Durham

Sursa foto: Twitter

Dr. James Nightingale, care a condus studiul, a declarat că până şi el a avut dificultăţi în a "înţelege cât de mare este acest lucru".

Descoperirile lor au fost publicate în revista Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Cercetătorii au declarat că gaura neagră are o dimensiune de 30 de miliarde de ori mai mare decât cea a Soarelui nostru şi a fost prima care a fost măsurată cu ajutorul lentilei gravitaţionale, potrivit BBC.

Dr. Nightingale a declarat: „Chiar şi în calitate de astronom, mi-e greu să înţeleg cât de mare este acest lucru. Dacă te uiţi la cerul nopţii şi numeri toate stelele şi planetele pe care le poţi vedea şi le pui într-un singur punct, ar fi o fracţiune de procent din dimensiunea acestei găuri negre. Această gaură neagră este mai mare decât majoritatea galaxiilor din univers”.

El a declarat că descoperirea "împinge înţelegerea noastră în domeniul astronomiei până la limite", adăugând: „Cum se poate forma o gaură neagră atât de mare în doar 13 miliarde de ani de existenţă a universului?".

Descoperirea a început în 2004, când profesorul Alastair Edge, de la Universitatea Durham, a observat un arc uriaş de lumină atunci când a analizat imaginile unui sondaj de galaxii.

Studiul, la care a participat şi Institutul Max Planck din Germania, a folosit imagini de rezoluţie extrem de înaltă de la telescopul Hubble al NASA şi facilităţile supercomputerului DiRAC COSMA8 al universităţii pentru a explora mai departe şi a confirma existenţa găurii negre.

Dr. Nightingale a declarat că, pe măsură ce lumina călătoreşte prin univers, "pare să fie atrasă spre masa obiectelor din apropiere".

Am găsit această rază de lumină foarte specială care a călătorit extrem de aproape de această gaură neagră", a spus el, adăugând: „Aproximativ de 40 de miliarde de ori distanţa dintre Soare şi Pământ este cât de aproape a fost, ceea ce, în termeni astronomici, este o cantitate foarte mică".

Dr. Nightingale a declarat că utilizarea lentilelor gravitaţionale ar putea "să ne permită să detectăm mult mai multe găuri negre dincolo de universul nostru local şi să dezvăluim modul în care aceste obiecte exotice au evoluat mai departe în timpul cosmic".