• Se cunosc surprinzător de puţine lucruri despre rolul jucat de cei aproximativ 400 de receptori ai noştri în identificarea mirosurilor specifice.
  • Atunci când sunteţi înghesuiţi într-un tren de navetişti, mirosul corporal al colegilor de călătorie poate fi uneori greu de ignorat.
  • Oamenii de ştiinţă au făcut lumină asupra modului în care nasul nostru detectează mirosul.
Imaginea articolului Oamenii de ştiinţă au identificat modul în care oamenii detectează mirosul corporal

În timp ce diferite mirosuri pot fi foarte evocatoare, s-a demonstrat că doar o parte din cei aproximativ 400 de receptori sunt implicaţi în perceperea unor mirosuri specifice, potrivit The Guardian.

Suntem încă, aş spune, surprinzător de ignoranţi cu privire la ceea ce fac toţi receptorii olfactivi şi la modul în care aceştia interacţionează între ei pentru a codifica percepţiile olfactive", a declarat Dr. Joel Mainland, coautor al cercetării de la Universitatea din Pennsylvania şi de la Centrul Monell pentru simţuri chimice.

Printre cei care au fost descoperiţi se numără receptorii legaţi de percepţia cis-3-hexen-1-ol, o substanţă chimică care miroase a iarbă proaspăt tăiată, şi androstenona, un hormon steroidic care miroase fie a urină, fie a lemn de santal, fie este inodor, în funcţie de compoziţia genetică a individului.

Acum, oamenii de ştiinţă au descoperit un receptor olfactiv legat de percepţia mirosului corporal şi un altul legat de percepţia unui miros de mosc.

Scriind în revista Plos Genetics, Mainland şi colegii săi, printre care se numără şi cercetători de la Unilever, relatează cum au rugat 1.000 de chinezi Han să evalueze intensitatea şi plăcerea a 10 mirosuri pe o scară de 100 de puncte.

Printre mirosuri se numărau galaxolida, un mosc sintetic, şi 3M2H, una dintre cele aproximativ 120 de substanţe chimice care alcătuiesc mirosul corporal, dar care poartă de la sine "mirosul caracteristic".

Echipa a combinat apoi rezultatele cu o analiză a întregului genom al fiecărui participant. Rezultatele au confirmat asocierile descoperite anterior între percepţie, inclusiv intensitatea, şi variantele genetice pentru receptorii specifici ai mirosului pentru trei din cele patru mirosuri, inclusiv androstenona.

Cu toate acestea, echipa a descoperit, de asemenea, variante genetice legate de percepţia mirosului de mosc de galaxolidă şi 3M2H, ceea ce le-a permis să identifice pentru prima dată receptorii de mirosuri implicaţi în detectarea acestor mirosuri la om.

Mainland a declarat că o constatare neobişnuită a fost aceea că mulţi participanţi cu două copii ale unei anumite variante genetice pentru un receptor de miros nu au putut mirosi galaxolida, sugerând că doar un singur receptor era implicat în detectarea acesteia. „În general, regula este că mai mult de un receptor va juca un anumit rol", a spus el.

Mainland a sugerat că descoperirile ar putea avea, cel puţin teoretic, aplicaţii practice în dezvoltarea produselor de igienă personală, de exemplu, în blocarea percepţiei mirosurilor neplăcute.

Profesorul Matthew Cobb de la Universitatea din Manchester şi autor al cărţii "Smell: A Very Short Introduction", a declarat că, prin concentrarea asupra câtorva dintre tipurile noastre de receptori olfactivi, studiul a oferit o bază ştiinţifică pentru ceea ce ştim intuitiv, faptul că unii oameni sunt mai sensibili la anumite mirosuri, iar acest lucru poate afecta dacă mirosul pare plăcut sau neplăcut.

„În plus, acesta aruncă lumină asupra unei dezbateri îndelungate în evoluţia oamenilor şi a primatelor - măsura în care vederea a avut tendinţa de a înlocui mirosul în ultimele câteva milioane de ani", a spus el. Dar, a adăugat el: „Mai sunt încă aproximativ 400 de receptori de studiat, iar marea majoritate a răspunsurilor noastre la mirosuri rămân un mister".