• Sistemul de avertizare timpurie pentru detectarea asteroizilor care reprezintă o ameninţare pentru Pământ, operat de NASA şi de colaboratorii săi din întreaga lume, a ajuns să îşi arate funcţionalitatea.
  • Acesta a detectat cu succes un mic asteroid cu o lăţime de 2 metri şi jumătate, cu câteva ore înainte de a se prăbuşi în atmosferă deasupra Mării Norvegiei, înainte de a se dezintegra vineri, 11 martie, potrivit unui comunicat al Jet Propulsion Laboratory al NASA, publicat marţi. Acesta este prea mic pentru a reprezenta un pericol pentru Pământ, a precizat NASA.
Imaginea articolului Sistemul de avertizare timpurie al NASA şi-a demonstrat eficienţa. Acesta a detectat un asteroid "minuscul" înainte de a lovi Pământul

Adesea, astfel de asteroizi minusculi scapă prin plasa de supraveghere, iar 2022 EB5 - aşa cum a fost numit asteroidul - este doar al cincilea de acest tip care a fost reperat şi urmărit înainte de impact, potrivit CNN.

Micii asteroizi precum 2022 EB5 sunt numeroşi şi se lovesc în atmosferă destul de frecvent, aproximativ la fiecare 10 luni sau cam aşa ceva", a declarat Paul Chodas, directorul Centrului pentru Studiul Obiectelor Apropiate de Pământ din cadrul JPL, care urmăreşte cometele şi asteroizii potenţial periculoşi care s-ar putea ciocni cu planeta noastră. „Dar foarte puţini dintre aceşti asteroizi au fost detectaţi în spaţiu şi observaţi pe scară largă înainte de impact, în principiu pentru că sunt foarte slabi până în ultimele ore, iar un telescop de cercetare trebuie să observe exact locul potrivit de pe cer la momentul potrivit pentru ca unul dintre ei să fie detectat".

Asteroidul a fost reperat cu doar două ore înainte de impact de către astronomul Krisztián Sarneczky de la Observatorul Piszkéstető din nordul Ungariei, care l-a semnalat pe pagina de confirmare a obiectelor apropiate de Pământ a Centrului pentru Planete Mici (Minor Planet Center's Near-Earth Object Confirmation Page), a precizat NASA.

Sistemul de evaluare a pericolelor de impact "Scout" al NASA, care caută automat în baza de date a Centrului pentru Planete Mici pentru a găsi posibili noi asteroizi sau alte obiecte spaţiale, a luat aceste măsurători timpurii pentru a calcula traiectoria lui 2022 EB5.

De îndată ce sistemul a stabilit că 2022 EB5 urma să lovească atmosfera Pământului, NASA a marcat obiectul pe pagina web Scout pentru a notifica comunitatea de observatori de obiecte din apropierea Pământului, care a putut să furnizeze mai multe observaţii.

„Scout a avut la dispoziţie doar 14 observaţii pe parcursul a 40 de minute de la un observator pentru a lucra atunci când a identificat pentru prima dată obiectul ca fiind un obiect de impact. Am reuşit să determinăm posibilele locaţii de impact, care iniţial se extindeau din vestul Groenlandei până în largul coastei Norvegiei", a declarat Davide Farnocchia, inginer de navigaţie la JPL, care a dezvoltat Scout. „Pe măsură ce mai multe observatoare au urmărit asteroidul, calculele noastre privind traiectoria acestuia şi locul de impact au devenit mai precise".

NASA a declarat că "acest eveniment din lumea reală" a sugerat că "modelele de predicţie a impactului de la CNEOS sunt foarte capabile să informeze răspunsul la potenţialul impact al unui obiect mai mare".

Asteroizii şi alte obiecte din apropierea Pământului trec pe lângă planeta noastră de mai multe ori pe săptămână. În septembrie, NASA va prăbuşi în mod deliberat o navă spaţială într-un asteroid pentru a-i schimba mişcarea în spaţiu - testând tehnologia dezvoltată pentru a devia impactul cu un asteroid.

Cunoscută sub numele de misiunea DART, sau Double Asteroid Redirection Test, nava spaţială va viza Dimorphos, o mică lună care orbitează în jurul asteroidului Didymos, aflat în apropierea Pământului.

Obiectele apropiate de Pământ sunt asteroizi şi comete cu orbite care le plasează la mai puţin de 48 de milioane de kilometri (30 de milioane de mile) de Pământ.