• Telescopul spaţial James Webb al Nasa descoperă galaxii timpurii strălucitoare, care până acum erau ascunse vederii, inclusiv una care s-ar fi putut forma la doar 350 de milioane de ani după Big Bang.
  • Astronomii au declarat joi că, dacă rezultatele vor fi verificate, această mulţime de stele nou descoperită ar depăşi cea mai îndepărtată galaxie identificată de telescopul spaţial Hubble - deţinătoarea recordului, care s-a format la 400 de milioane de ani după ce universul a început.
Imaginea articolului Telescopul James Webb a descoperit două dintre cele mai vechi şi mai îndepărtate galaxii văzute vreodată

Sursa foto: NASA

Cele mai recente descoperiri ale lui Webb au fost detaliate în Astrophysical Journal Letters de către o echipă internaţională condusă de Rohan Naidu de la Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics. Articolul detaliază două galaxii excepţional de luminoase, prima despre care se crede că s-a format la 350 de milioane de ani după Big Bang, iar cealaltă la 450 de milioane de ani.

Naidu a declarat că ar fi nevoie de mai multe observaţii în infraroşu de către Webb înainte de a afirma un nou deţinător de record, potrivit The Guardian.

Deşi unii cercetători au raportat că au descoperit galaxii şi mai apropiate de momentul creării universului, în urmă cu 13.8 miliarde de ani, aceşti candidaţi nu au fost încă verificaţi, au declarat oamenii de ştiinţă în cadrul unei conferinţe de presă a Nasa. Unele dintre acestea ar putea fi galaxii mai târzii care le imită pe cele anterioare, au precizat ei.

Aceasta este o perioadă foarte dinamică", a declarat Garth Illingworth de la Universitatea California, Santa Cruz, coautor al articolului publicat joi. „Au existat o mulţime de anunţuri preliminare despre galaxii chiar mai timpurii, iar noi încă încercăm să ne lămurim, ca şi comunitate, care dintre acestea sunt susceptibile de a fi reale".

Tommaso Treu de la Universitatea din California, Los Angeles, un cercetător şef al programului ştiinţific de lansare timpurie a lui Webb, a declarat că dovezile prezentate până acum "sunt cât se poate de solide" pentru galaxia despre care se crede că s-a format la 350 de metri după Big Bang.

Dacă descoperirile sunt verificate şi dacă mai multe galaxii timpurii se află acolo, Raidu şi echipa sa au scris că Webb "se va dovedi un mare succes în împingerea frontierei cosmice până la marginea Big Bang-ului".

„Când şi cum s-au format primele galaxii rămâne una dintre cele mai intrigante întrebări", au scris cercetătorii.

Jane Rigby de la Nasa, cercetător de proiect cu Webb, a remarcat că aceste galaxii "se ascundeau chiar sub limitele a ceea ce putea face Hubble".

„Erau chiar acolo şi ne aşteptau", a declarat ea reporterilor. „Aşa că este o surpriză fericită faptul că există o mulţime de aceste galaxii de studiat".

Lansat în decembrie anul trecut ca succesor al Hubble, telescopul Webb indică faptul că stelele s-ar fi putut forma mai devreme decât se credea anterior, poate la câteva milioane de ani după Big Bang.

Observatorul în valoare de 10 miliarde de dolari, cel mai mare şi mai puternic telescop trimis vreodată în spaţiu, se află pe o orbită solară la 1.6 milioane de km de Pământ. Operaţiunile ştiinţifice complete au început în timpul verii, iar de atunci Nasa a publicat o serie de instantanee orbitoare ale universului.