Un bărbat a consumat mâncare expirată timp de un an. Ce reprezintă, de fapt, datele de expirare înscrise pe produsele alimentare

Anul trecut, fondatorul şi directorul companiei Mom’s Organic Market a făcut un lucru care poate fi înspăimântător pentru mulţi dintre noi. Bărbatul a mâncat un iaurt care expirase în urmă cu câteva luni, dar şi câteva turte care expiraseră în urmă cu un an. The Washington Post relatează ce s-a întâmplat mai apoi.

23787 afişări
Imaginea articolului Un bărbat a consumat mâncare expirată timp de un an. Ce reprezintă, de fapt, datele de expirare înscrise pe produsele alimentare

Ce s-a întâmplat cu un bărbat care a consumat alimente expirate timp de un an. This man ate ‘expired’ food for a year. Here’s why expiration dates are practically meaningless

„Cred că am mâncat smântână care era expirată de cel puţin 10 săptămâni”, spune Scott Nash, directorul şi fondatorul companiei. „Câteodată mai mâncam şi carne expirată de o lună. Nu mirosea urât. O spălam şi era numai bună”, continuă Nash.

Totul a făcut parte dintr-un experiment pentru a testa limitele alimentelor care erau expirate. Publicaţia The Washington Post a vorbit cu Nash despre experimentul său şi a analizat de unde provin datele de expirare şi ce înseamnă cu adevărat.

Se pare că datele scrise pe etichetele produselor alimentare nu sunt legate de regulile de siguranţă alimentară. În majoritatea cazurilor, datele de expirare nu indică momentul în care produsul devine periculos pentru consum. Mai degrabă, datele înscrise pe ambalaj reprezintă părerea producătorului cu privire la momentul în care produsul devine neatrăgător şi nu mai are acelaşi gust ca la început.

Totuşi, unele alimente, precum mezelurile, laptele şi brânza, dar şi alimentele preparate, precum salata de cartofi rece, ar trebui aruncate după ce data înscrisă pe ambalaj a trecut, din motive de siguranţă alimentară.

Un studiu al Universităţii de la Harvard arată că 84% din consumatori aruncă cel puţin ocazional alimentele pentru că se apropie data de expirare sau pentru că tocmai a trecut, iar peste 37% spun că fac acest lucru de obicei sau întotdeauna. Produsele alimenatare aruncate în gropile de gunoi generează dioxid de carbon şi gaz metan, un gaz de seră de până la 36 de ori mai eficient în stocarea căldurii în atmosferă decât dioxidul de carbon.

În plus, prin aruncarea alimentelor nu se risipesc doar banii, dar şi toate resursele care au contribut la creşterea, împachetarea şi transportarea acelor alimente.

Agenţia Alimentelor şi Medicamentelor, cercetătorii şi industria alimentară sunt de acord că o soluţie pentru probleme risipei alimentare este simplă, anume etichete mult mai clare referitoare la data de expirare. În 2017, industria alimentară, condusă de Asociaţia Producătorilor Alimentari şi de Institutul de Marketing al Alimentelor, a anunţat un nou standard de etichetare pentru produsele alimentare.

Autorităţile au redus etichetele la doi termeni simpli: „Cel mai bun de consumat până la” şi „Consumă până la”. Eticheta „Cel mai bun de consumat până la” descrie calitatea produsului, explicând că produsul ar putea să nu mai aibă acelaşi gust după o anumită dată, în timp ce eticheta „Consumă până la” este destinată produselor care se pot risipi uşor şi trebuie eliminate până la data înscrisă pe ambalaj.

Cu toate acestea, directorul Mom's Scott Nash argumentează că ar trebui folosit un limbaj mai clar pe etichetele produselor alimentare.

„Este nemaipomenit faptul că autorităţile încearcă să descrie mult mai clar condiţiile de expirare ale produselor. Este o alternativă mult mai bună decât ceva avem deja”, spune Nash. „Dar, eu sunt de părere că unele alimente nu ar trebui etichetate cu date de expirare absolut deloc”, adaugă acesta.

Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte MEDIAFAX.RO pe FACEBOOK »

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici