Un telescop spaţial a detectat cutremure stelare neaşteptate

Cutremure stelare ciudate şi neaşteptate, asemănătoare unui tsunami au fost descoperite de observatorul spaţial Gaia al Agenţiei Spaţiale Europene.

Imaginea articolului Un telescop spaţial a detectat cutremure stelare neaşteptate

Sursa foto: Twitter

Cutremurele stelare neobişnuite se numără printre multiplele noi descoperiri făcute de Gaia, o misiune lansată în 2013 pentru a crea "cea mai precisă şi completă hartă multidimensională a Căii Lactee". Luni, ESA a publicat cel de-al treilea lot de date de la sonda spaţială, dezvăluind detalii noi despre aproape 2 miliarde de stele din galaxia noastră.

Cutremurele stelare ne învaţă multe despre stele, în special despre funcţionarea lor internă. Gaia deschide o mină de aur pentru "asteroseismologia" stelelor masive", a declarat Conny Aerts, profesor la Institutul de Astronomie de la KU Leuven din Belgia şi membru al colaborării Gaia, un grup de 400 de cercetători care lucrează la datele din cadrul proiectului, într-un comunicat de presă al ESA.

Agenţia a descris vibraţiile stelare reperate de Gaia drept "tsunami la scară largă" care au schimbat forma stelelor. Gaia nu a fost conceput iniţial pentru a detecta fenomenul, dar a reuşit să discearnă mişcări puternice pe suprafaţa a mii de stele, inclusiv pe unele unde rareori au fost observate cutremure stelare până acum, potrivit CNN.

Anterior, Gaia detectase oscilaţii radiale - mişcări divergente de la un punct comun - care făceau ca unele stele să se umfle şi să se micşoreze periodic, păstrându-şi în acelaşi timp forma sferică. Oscilaţiile nou descoperite erau non-radiale.

Gaia este poziţionată în mod unic la aproximativ 930.000 de mile de Pământ, în direcţia opusă faţă de Soare. Nava spaţială are la bord două telescoape care pot scana galaxia noastră dintr-o locaţie numită punctul Lagrange 2, sau L2. În acest punct, nava spaţială este capabilă să rămână într-un loc stabil datorită echilibrului forţelor gravitaţionale dintre Pământ şi Soare.

Acest lucru înseamnă, de asemenea, că nava spaţială nu are nicio interferenţă din partea luminii Pământului şi poate folosi o cantitate minimă de combustibil pentru a rămâne într-o poziţie fixă. Punctul de observaţie îi permite lui Gaia să aibă o vedere liberă şi să scaneze continuu galaxia noastră.

Cu această bază de date incredibilă, putem construi o imagine cuprinzătoare a Căii Lactee şi putem pătrunde în istoria incredibilă a formării sale, observând dovezi directe atât ale interacţiunilor violente din trecut cu alte galaxii, cât şi ale episoadelor interne de formare intensă a stelelor de-a lungul braţelor spirale (ale Căii Lactee)", a declarat Nicholas Walton, cercetător la Institutul de Astronomie de la Universitatea din Cambridge şi membru al colaborării ESA Gaia, într-un comunicat.

Datele colectate de Gaia includ noi informaţii despre compoziţia chimică, temperaturile, masa şi vârsta stelelor, precum şi despre viteza cu care acestea se apropie sau se îndepărtează de Pământ. De asemenea, au fost publicate informaţii detaliate despre peste 150.000 de asteroizi din sistemul nostru solar şi despre praful spaţial, ceea ce se află între stele.

Datele furnizate de Gaia dezvăluie viteza cu care peste 30 de milioane de stele din Calea Lactee se apropie sau se îndepărtează de Pământ. Albastrul arată părţile cerului în care mişcarea medie a stelelor se îndreaptă spre noi, iar roşul arată regiunile în care mişcarea medie se îndepărtează de noi.

Aproximativ 50 de lucrări ştiinţifice bazate pe datele Gaia sunt publicate, iar unele vor apărea într-un număr special al revistei Astronomy & Astrophysics.