În timp ce planetele gigantice şi îngheţate sunt similare în multe privinţe, o ceaţă mai subţire şi mai activă face ca Neptun să fie mai albastru decât Uranus.

Imaginea articolului Uranus şi Neptun, cele două planete similare, dar, totuşi, colorate diferit. Explicaţia cercetătorilor

Sursa foto: Twitter

Uranus şi Neptun, planetele cele mai îndepărtate din sistemul nostru solar, sunt amândouă giganţi de gheaţă, cu compoziţii chimice similare.

Nici în ceea ce priveşte masa nu sunt foarte departe, Uranus fiind de 15 ori mai mare decât cea a Pământului, iar Neptun de 17 ori. Şi ambele sunt de aproximativ patru ori mai mari decât Pământul, Uranus fiind puţin mai mare.

Cu toate acestea, cele două lumi au un aspect foarte diferit. Uranus, aşa cum a fost dezvăluit pentru prima dată de nava spaţială Voyager 2 a NASA în 1986, este o pată albastru deschis, fără caracteristici. Când aceeaşi navă spaţială a întâlnit Neptun în 1989, a dezvăluit o lume cu cele mai puternice vânturi din sistemul solar, care sfâşie o atmosferă albastru regal, cu furtuni uriaşe şi chiar o misterioasă pată întunecată, potrivit New York Times.

De ce această diferenţă?

Patrick Irwin, fizician planetar de la Universitatea Oxford, şi colegii săi au găsit acum un răspuns. Ei au pus cap la cap o înţelegere detaliată a atmosferei fiecărei lumi, folosind telescopul Gemini North din Hawaii, telescopul spaţial Hubble şi alte observaţii.

Ambele lumi sunt albastre pentru că au metan în atmosferele lor, care absoarbe culoarea roşie din lumina solară. Dar un strat intermediar cheie de ceaţă de metan de pe Uranus a părut să fie de două ori mai gros decât stratul de pe Neptun. Prezenţa ceţii suplimentare este cea care duce la diferite nuanţe.

„Această ceaţă are un aspect albicios", a declarat Dr. Irwin. „De aceea, Uranus arată mai palid decât Neptun".

Cercetarea a fost publicată marţi în Journal of Geophysical Research: Planets.

Imke de Pater, un cercetător planetar de la Universitatea din California, Berkeley, a declarat că această descoperire are sens. „Abundenţa de metan pe cele două planete este foarte asemănătoare", a spus ea. „Ceva trebuie să explice diferenţa de culori".

Motivul pentru care Uranus are un strat de ceaţă mai gros decât Neptun ar putea fi rezultatul unui impact gigantic la începutul vieţii sale, a declarat Leigh Fletcher, cercetător planetar la Universitatea Leicester din Anglia şi coautor al lucrării.

Toată energia sa internă şi sursele de căldură ar fi putut fi abandonate în acea coliziune enormă", a spus el. „Aşa că ceea ce vedeţi astăzi este o lume mai stagnantă".

Ambele lumi ar pierde din ceaţă, deoarece gheaţa de metan ar trage-o în atmosfera inferioară, căzând sub formă de zăpadă de metan. Dar pe Neptun, care este mai activ, zăpada de metan cade mai des, ceea ce duce la un strat de ceaţă mai subţire.

Lucrarea ar putea explica, de asemenea, originea vastelor şi misterioaselor pete întunecate ale lui Neptun, a declarat Dr. Irwin, care par a fi cauzate de o întunecare a particulelor de ceaţă, posibil cauzată de evaporarea gheţii de hidrogen sulfurat.

O viitoare sondă orbitală şi atmosferică pentru Uranus este acum o prioritate de top pentru NASA, urmând să fie lansată în anii 2030. Aceasta le-ar putea spune oamenilor de ştiinţă mai multe despre straturile de ceaţă, la fel ca şi observaţiile cu telescopul spaţial James Webb.

Există încă foarte multe incertitudini", a declarat Dr. Irwin. „Nu ştim cu adevărat din ce sunt făcute particulele. Singura modalitate de a şti cu adevărat ce se întâmplă este să aruncăm o sondă în aceste atmosfere profunde".