Miliarde de euro alocate României din fonduri structurale, de coeziune sau în agricultură

România beneficiază, în urma negocierilor de aderare încheiate în decembrie 2004, de următoarele tipuri de fonduri europene: fonduri structurale, fondul de coeziune, fonduri pentru agricultură, dezvoltare rurală şi pescuit, acestora adăugându-li-se şi alte instrumente şi programe de finanţare.

1723 afișări

Suma totală alocată din Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul Social European şi Fondul de Coeziune este de 19,668 miliarde de euro.

Fondurile structurale sunt destinate reducerii diferenţelor de dezvoltare dintre statele membre ale Uniunii Europene şi dintre regiunile acestora. Ele sunt împărţite în două categorii principale: Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR) şi Fondul Social European (FSE).

Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR) a fost înfiinţat în anul 1975 şi a devenit principalul instrument al politicii regionale a Comunităţii Europene. Obiectivul acestui fond este de a consolida coeziunea economică şi socială în Uniunea Europeană prin diminuarea dezechilibrelor regionale. Pentru perioada 2007-2013, României i-au fost alocate 9 miliarde euro din FEDR.

Fondul Social European (FSE) a fost înfiinţat în anul 1958 şi a constituit, încă de la început, principalul instrument al politicii sociale europene. FSE reprezintă instrumentul financiar principal folosit de UE pentru a investi în cetăţenii săi, pentru a-i ajuta să îşi desăvârşească educaţia şi să îşi perfecţioneze abilităţile, îmbunătăţindu-şi perspectivele obţinerii unui loc de muncă. Pentru perioada 2007-2013, României i-au fost alocate 3,7 miliarde euro din FSE.

Pe de altă parte, separat de instrumentele structurale, UE alocă fonduri semnificative pentru agricultură, dezvoltare rurală şi pescuit. Acestea sunt structurate pe mai multe instrumente: Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală (FEADR); Fondul European pentru Pescuit (FEP) şi Fondul European pentru Garantare Agricolă (FEGA).

Nu în ultimul rând, România beneficiază de sume provenite din diverse instrumente sau programe de finanţare.

Agenţia MEDIAFAX prezintă informaţii despre structura, obiectivele şi cuantumul principalelor fonduri europene alocate României, bazate pe materiale ale Departamentului pentru Afaceri Europene şi ale reprezentanţei CE la Bucureşti:

I. Fondurile structurale. Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR) şi Fondul Social European (FSE).

România accesează sume din aceste fonduri prin intermediul a numeroase programe operaţionale:

1. Programul Operaţional Sectorial Creşterea Competitivităţii Economice - este un instrument negociat cu Uniunea Europeană prin care se urmăreşte încurajarea creşterii productivităţii întreprinderilor româneşti pentru reducerea decalajelor faţă de nivelul Uniunii Europene. Acest program acoperă domenile: sistemul productiv, în special cel al întreprinderilor mici şi mijlocii, cercetare/dezvoltare, IT şi Comunicaţii şi Energie;

2. Programul Operaţional Sectorial Transport - Principalii beneficiari ai Programului Operaţional Sectorial Transport sunt administraţiile naţionale ale infrastructurilor de transport feroviare, rutiere şi navale, şi administraţiile naţionale şi regionale ale infrastructurii aeroportuare. De asemenea, operatorii transportului feroviar public de călători pot fi potenţiali beneficiari. Bugetul total este de aproximativ 5,7 miliarde de euro, din care 1,09 miliarde de euro de la bugetul de stat.

3. Programul Operaţional Sectorial Mediu - beneficiază de o finanţare totală de aproximativ 4,5 miliarde de euro, iar Autoritatea de Management pentru acest POR este constituită în cadrul Ministerului Mediului şi Pădurilor.

4. Programul Operaţional Regional - Programul Operaţional Regional din România este finanţat prin unul dintre fondurile structurale ale Uniunii Europene - Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR). Acesta sprijină regiunile UE care au un PIB pe cap de locuitor sub 75% din media europeană. Bugetul total alocat POR este de aproximativ 4,4 miliarde euro în primii 7 ani după aderare (2007-2013). Finanţarea UE reprezintă aproximativ 84% din bugetul POR. Restul provine din fonduri naţionale, cofinanţare publică (14%) şi cofinanţare privată (2%).

Distribuţia fondurilor se realizează pe axele prioritare ale Programului Operaţional Regional. Fiecare axă prioritară are alocat un anumit buget şi cuprinde un număr de domenii cheie de intervenţie care urmăresc realizarea unor obiective de dezvoltare. Axa Prioritară 1: Sprijinirea dezvoltării durabile a oraşelor - poli urbani de creştere (30% din bugetul alocat POR); Axa Prioritară 2: Îmbunătăţirea infrastructurii regionale şi locale de transport (20,35% din bugetul alocat POR); Axa Prioritară 3: Îmbunătăţirea infrastructurii sociale (15% din bugetul POR); Axa Prioritară 4: Sprijinirea dezvoltării mediului de afaceri regional şi local (17% din bugetul alocat POR); Axa Prioritară 5: Dezvoltarea durabilă şi promovarea turismului (15% din bugetul alocat POR; Axa Prioritară 6: Asistenţă tehnică (2,65% din bugetul alocat POR)

5. Programul Operaţional Asistenţă Tehnică (POAT) - Obiectivul global al acestui program este de a asigura sprijinul necesar procesului de coordonare şi de a contribui la implementarea şi absorbţia eficace şi transparentă a instrumentelor structurale în România.

Întrucât programul răspunde unor nevoi identificate pentru întregul sistem de management şi implementare a instrumentelor structurale, comune în unele cazuri pentru mai multe categorii de actori, programul este prin natura sa orizontal. Celelalte Programe Operaţionale (PO) pot primi sprijin în cadrul POAT în vederea implementării operaţiunilor care vizează părţile implicate în două sau mai multe programe operaţionale. În acelaşi timp, POAT oferă sprijin sporit procesului de coordonare şi sistemului de control financiar şi audit. Programul Operaţional Asistenţă Tehnică este un program cu cerere deschisă de proiecte cu depunere continuă în perioada februarie 2008 - ianuarie 2015.

6. Programul de Cooperare Transfrontaliera Ungaria-Romania - Programul de Cooperare Transfrontalieră Ungaria-România 2007-2013 continuă programele de cooperare transfrontalieră implementate în trecut în regiune (Interreg IIIA în Ungaria şi Phare CBC în România) fiind implementat în cadrul unei structuri instituţionale comune, prin utilizarea de fonduri comune, totodată extinzând şi dezvoltând rezultatele şi experienţele acumulate anterior. 248 de milioane de Euro sunt disponibili pentru stimularea cooperării transfrontaliere în perioada 2007-2013, sumă care se compune din contribuţia UE prin Fondul European de Dezvoltare Regională şi contribuţia celor două State Membre.

7. Programul Operational de Cooperare Ungaria-Slovacia-Romania-Ucraina - Obiectivul general al Programului este de a promova, cu sprijinul Uniunii Europene, activităţi care să intensifice şi adâncească cooperarea socială şi economică dintre regiunile Ucrainei şi ale Statelor Membre care au graniţă comună. Programul de Cooperare Transfrontalieră ENPI Ungaria-Slovacia-România-Ucraina va fi implementat în perioada 2007-2013 la graniţele externe cu Ucraina ale Statelor Membre participante. Programul a demarat la 23 septembrie 2008 după aprobarea sa de către Comisia Europeană. Alocaţia financiară a programului este de 68,638,283 Euro din fonduri ENPI, pe o perioadă de şapte ani. Programul oferă potenţialilor beneficiari o gamă variată de oportuntăţi prin intermediul celor patru priorităţi - Dezvoltare economică şi socială, Îmbunătăţirea calităţii mediului înconjurător, creşterea eficienţei managementului la graniţă şi Sprijinirea cooperării "people-to-people".

8. Programul de Cooperare Transnaţională Sud-Estul Europei - Este parte a Obiectivului de Cooperare Teritorială Europeană pentru perioada financiară 2007 - 2013, având ca scop general promovarea unei dezvoltări teritoriale echilibrate. Acoperă 16 ţări, inclusiv România, şi beneficiază de o alocare financiară din FEDR de 206,7 milioane de euro, sum la care se adaugă contribuţii naţionale în cuantum de 245,1 milioane de euro.

9. Programul de Cooperare Interregională INTERREG IV - Este finanţat din FEDR cu un buget total de 405.094.936 de euro pentru perioada 2007-2013. Aria eligibilă o constituie proiecte din toate cele 27 de state membre plus Norvegia şi Elveţia. Programul este structurat pe două axe prioritare: "Inovare şi economia cunoaşterii" şi "Mediu şi prevenirea riscurilor". Finanţarea se acordă în proporţie de 85% din fonduri FEDR plus 13% fonduri de la bugetul de stat şi 2% contribuţie minimă a beneficiarului.

10. Programul pentru Reţeaua de dezvoltare urbană URBACT II

11. Programul de Cooperare interregională INTERACT II

12. Programul Operaţional de Cooperare interregională ESPON 2013

Din Fondul Social European (FSE), sumele sunt accesate prin următoarele programe operaţionale.

13. Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane

Autoritatea de Management (AM) pentru Programul Operaţional Dezvoltarea Resurselor Umane (POS DRU) este constituită în cadrul Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale.

14. Programul Operaţional Dezvoltarea Capacităţii Administrative

II. Fondul de coeziune

România accesează sume importante şi din Fondul de Coeziune (FC), instrument care ajută statele membre cu un produs naţional brut (PNB) pe cap de locuitor sub 90% din media comunitară să-şi reducă diferenţele dintre nivelurile de dezvoltare economică şi socială şi să-şi stabilizeze economiile.

Fondul de Coeziune serveşte politicii de coeziune, politică prin care Uniunea Europeană urmăreşte promovarea progresului economic şi social şi eliminarea disparităţilor care există între standardele de viaţă la nivelul diferitelor regiuni şi state membre. Conceptul de coeziune economică şi socială a apărut ca politică europeană de sine stătătoare prin Actul Unic European (1986) iar prin Tratatul de la Maastricht (1992) a fost corelat cu realizarea uniunii economice şi monetare. Pentru perioada 2007-2013, României i-au fost alocate 6,6 miliarde euro din FC care sunt accesate prin următoarele programe operaţionale:

1. Programul Operaţional Sectorial Transport

2. Programul Operaţional Sectorial Mediu

III. Fonduri pentru agricultură, dezvoltare rurală şi pescuit

România accesează sume din mai multe fonduri specializate dezvoltării agricole, rurale şi pescuitului

1. Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală (FEADR)

FEADR contribuie la îndeplinirea obiectivelor de creştere a competitivităţii agricole şi forestiere, de management agricol şi mediu, de îmbunătăţire a calităţii vieţii şi diversificare a activităţilor economice în perimetrele ce variază de la zone rurale cu populaţie redusă până la zonele rurale periurbane aflate în declin sub presiunea centrelor urbane.

Suma totală destinată dezvoltării rurale pentru perioada 2007-2013 este de 802 milioane euro la care se adaugă circa 101milioane euro, prin Programul European de Redresare Economică, pentru noile provocări (schimbări climatice şi gestiunea resurselor de apa precum şi dezvoltarea infrastructurii în bandă lată).

2. Fondul European pentru Pescuit (FEP)

FEP va implementa Politica Comună de Pescuit care se referă la asigurarea pe termen lung a activităţilor de pescuit printr-o exploatare eficientă a resurselor acvatice, la dimensionarea flotelor de pescuit, precum şi dezvoltarea şi îmbunătăţirea vieţii marine, a lacurilor şi zonelor de coastă afectate de activităţile intensive de pescuit şi acvacultură. României i-a fost alocat un buget total de 230 milioane euro, pentru perioada 2007-2013, sumă ce va fi accesată prin Planul Operaţional Pescuit, responsabil fiind Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.

3. Fondul European pentru Garantare Agricolă (FEGA)

Prin acest fond se acordă subvenţiile sub formă de plăţi directe la hectar în cadrul măsurilor de piaţă pentru implementarea mecanismelor comerciale. Responsabil de absorbţia sumelor provenind din acest instrument de finanţare este Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale. Suma totală alocată prin FEGA pentru perioada 2007- 2013 este 660 milioane euro.

IV. Instrumente financiare

1. Instrumentul European de Vecinătate şi Parteneriat (ENPI) urmăreşte dezvoltarea cooperării între UE şi zona mediteraneană, est-europeană şi ţările sud-caucaziene. Instrumentul simplifică procedurile de acordare a asistenţei şi dezvoltă capacitatea UE de a susţine cooperarea la hotarele sale, inclusiv prin susţinerea cooperării transfrontaliere şi transnaţionale. Instrumentul este utilizat prin Programele Operaţionale de Cooperare Ungaria-Slovacia-România-Ucraina, România-Serbia şi Marea Neagră, punct naţional de contact pentru toate cele 3 programe fiind Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului.

2. Instrumentul pentru Asistenţa de Preaderare (IPA). Începând din ianuarie 2007, Instrumentul pentru Asistentă de Preaderare (IAP) înlocuieşte o serie de programe şi instrumente financiare comunitare destinate ţărilor candidate sau ţărilor potenţial candidate la aderare, şi anume programele PHARE, PHARE CBC, ISPA, SAPARD, CARDS şi instrumentul financiar pentru Turcia. Domeniile de intervenţie ale Instrumentului pentru Asistenţă de Preaderare (IAP) cuprind cinci componente: ajutor pentru tranziţie şi consolidarea instituţiilor; cooperare transfrontalieră (cu statele membre ale UE şi celelalte ţări eligibile pentru IPA); dezvoltare regională (transport, mediu şi dezvoltare economică); dezvoltarea resurselor umane (consolidarea capitalului uman şi combaterea excluziunii); dezvoltare rurală.

V. Alte fonduri

1. Fondul de solidaritate al UE (FSE)

FSE a fost instituit pentru a permite Comunităţii să răspundă rapid, eficient şi cu uşurinţă situaţiilor de urgenţă. Obiectivul acestui fond este de a facilita exprimarea solidarităţii UE faţă de populaţia unui Stat Membru sau în curs de aderare, care a fost afectată de un dezastru natural major. România a accesat acest fond pentru inundaţiile din 2005 şi 2008 sumele acordate fiind de 71,2 milioane euro, respectiv 11,8 milioane euro.

2. Fondul European de Ajustare la Globalizare (FEAG)

Fondul a fost destinat iniţial finanţării măsurilor de sprijin acordat lucrătorilor disponibilizaţi din cauza globalizării. În anul 2009, Regulamentul privind FEAG a fost revizuit, pentru a extinde temporar, până la 31 decembrie 2011, domeniul de aplicare al Fondului, astfel încât acesta să răspundă de o manieră eficientă disponibilizărilor provocate de criza financiară şi economică. Instituţii responsabile pentru accesarea sumelor provenind din acest instrument sunt Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale şi Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă.

3. Fondul European pentru Refugiaţi III

Obiectivul general al Fondului European pentru Refugiaţi este sprijinirea şi încurajarea eforturilor depuse de statele membre de a admite refugiaţii şi persoanele deplasate în teritoriu şi de a face faţă efectelor acestei admiteri, ţinând seama de legislaţia comunitară în domeniu. Instituţia responsabilă este Ministerul Administraţiei şi Internelor.

4. Fondul European de integrare a resortisanţilor ţărilor terţe

Obiectivul general al Fondului European de Integrare a Resortisantilor ţărilor terţe este sprijinirea eforturilor depuse de statele membre de a permite resortisantilor ţărilor terţe cu origini economice, sociale, culturale, religioase, lingvistice şi etnice diferite să întrunească condiţiile de rezidenţă şi de a înlesni integrarea acestora în societăţile europene. Instituţia responsabilă este Ministerul Administraţiei şi Internelor.

5. Fondul European de Returnare

Obiectivul general al Fondului European de Returnare este sprijinirea şi încurajarea eforturilor depuse de statele membre de a gestiona mai bine returnarea, sub toate aspectele sale, pe bază conceptului de gestionare integrată şi prin prevederea unor acţiuni comune care să fie puse în aplicare de către statele membre sau a unor acţiuni la nivel naţional, acţiuni care contribuie la îndeplinirea obiectivelor comunitare legate de principiul solidarităţii, ţinând seamă de legislaţia comunitară în domeniu şi cu respectarea deplină a drepturilor fundamentale.

6. Fondul pentru Frontiere Externe

Fondul pentru Frontierele Externe, este accesibil României începând cu anul 2010, respectiv după încheierea implementării Facilităţii Schengen

7. JASPERS, JEREMIE, JESSICA

În contextul politicii de coeziune, a fost demarată cooperarea între Comisia Europeană (DGRegio), Banca Europeană de Investiţii şi alte instituţii financiare pentru sprijinirea ţărilor beneficiare (în principal în noile state membre şi ţările în curs de aderare al UE) în vederea pregătirii proiectelor care vor fi finanante prin fondurile structurale şi de coeziune în perioada 2007-2013. Astfel, au fost stabilite 3 iniţiative:

- JASPERS: Asistenţă comună pentru susţinerea proiectelor în regiunile europene;

- JEREMIE: Resurse europene comune pentru întreprinderi mici şi mijlocii;

- JESSICA: Asistenţă comună pentru investiţii durabile în zonele urbane.

(Material de Miruna Badea, miruna.badea@mediafax.ro)

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici