El a precizat că documentul discutat public nu reprezintă un proiect de lege, ci o simplă propunere.
„Nu este un proiect de lege, pentru că acesta are un anumit tipic procedural, un anumit iniţiator, un anumit circuit”, a spus Marinescu, miercuri, la Antena 3 CNN.
Despre conţinutul propunerii, Marinescu a spus că se prevede o etapizare a creşterii vârstei de pensionare. „Sunt câteva principii care decurg, repet, din nişte obligaţii legale, din nişte obligaţii stabilite cu Comisia Europeană, din nişte obligaţii care sunt configurate de o jurisprudenţă constituţională”.
În contextul reacţiei CSM, care a respins consultarea iniţiată de premier, Marinescu a subliniat distincţia între propunere şi iniţiativă legislativă.
„Ministerul Justiţiei nu a iniţiat un astfel de demers. Există diferenţă juridică între propunere şi proiect de lege, există diferenţă şi în ceea ce priveşte modalităţile de instrumentalizare juridică pentru a se ajunge la o lege”, explică ministrul.
Referindu-se la paşii următori, ministrul a indicat că sunt două căi posibile pentru avansarea reformei: pe cale parlamentară sau prin asumare guvernamentală.
„În sensul că dacă coaliţia va decide aceste modificări, o dată finalizate în urma dialogului care este obligatoriu între puterile statului potrivit principiilor renunţate de Comisia Europeană atunci când se tinde la modificarea statutului magistraţilor, după această finalizare, dacă se va dori, se poate merge în profil parlamentar existând proiecte de lege deja în Parlament sau prin iniţierea altui proiect. Cea de-a doua variantă este asumarea unui proiect guvernamental şi atunci este vorba fie de intervenţia pe jalonul PNRR privitor la pensiile de serviciu care nu este în responsabilitatea Ministerului Justiţiei sau o intervenţie care să cointereseze şi să coimplice Ministerul Justiţiei pe coordonata care interferează cu un alt jalon din PNRR, şi anume acela al legilor Justiţiei, pentru a s-o îi modifica”, a afirmat Radu Marinescu.