Perioada în care vehiculele abandonate pot sta pe domeniul public, scurtată la şase luni. Ce mai prevede proiectul de lege

Şapte parlamentari USR au depus, în procedură de urgenţă la Senat, un proiect care scurtează de la un an la şase luni perioada în care vehiculele abandonate pot sta în parcările publice. Iniţiativa prevede includerea autoturismelor înmatriculate în străinătate în categoria „vehicule fără stăpân”.

4444 afișări
Imaginea articolului Perioada în care vehiculele abandonate pot sta pe domeniul public, scurtată la şase luni. Ce mai prevede proiectul de lege

Perioada în care vehiculele abandonate pot sta pe domeniul public, scurtată la şase luni

Propunerea legislativă modifică Legea 421/2002 privind regimul juridic al vehiculelor fără stăpân sau abandonate pe terenuri aparţinând domeniului public sau privat al statului ori al unităţilor administrativ-teritoriale.

Noţiunea de „vehicul fără stăpân” va fi definită astfel: „vehiculul de orice categorie, fără plăcuţă de înmatriculare sau alte marcaje oficiale, ori înmatriculat în străinătate, staţionat pe domeniul public sau privat al statului ori al unităţilor administrativ-teritoriale, de cel puţin 6 luni, al cărui proprietar sau deţinător legal este necunoscut”, potrivit proiectului de lege.

Totodată, termenul de vehicul abandonat va fi definit, conform iniţiativei legislative, ca: „vehiculul de orice categorie, aflat pe domeniul public sau privat al statului ori al unităţilor administrativ-teritoriale de cel puţin 6 luni, al cărui proprietar sau deţinător legal este cunoscut, însă există indicii temeinice că acesta nu corespunde circulaţiei pe drumurile publice, conform rigorilor impuse de lege”.

În forma în vigoare a legii perioada în care un „vehicul fără stăpân” sau unul abandon poate fi staţionat pe domeniul public este de cel puţin un an.

De asemenea, proiectul introduce obligaţia de a prezenta dovada achitării taxelor auto, a amenzilor şi dovada efectuării Inspecţiei Tehnice Periodice (ITP) de către proprietar sau deţinătorul legal în termen de cinci zile de la primirea somaţiei.

„În cazul vehiculului abandonat, primarul, la propunerea agenţilor constatatori prevăzuţi la art. 3, îl somează pe proprietarul sau deţinătorul legal al acestuia, prin poştă şi/sau curierat rapid, prin scrisoare recomandată cu aviz de primire, ca în termen de 5 zile de la primire să ridice vehiculul aflat în locul special amenajat în care a fost depozitat”, se arată în proiectul de lege.

Articolul 3 al legii în vigoare prevede că: „Pentru vehiculele în privinţa cărora există indicii temeinice că ar fi fără stăpân sau că ar fi abandonate, aflate pe domeniul public sau privat al statului ori al unităţilor administrativ-teritoriale, agenţii constatatori din aparatul propriu al consiliului local, împuterniciţi de primar, precum şi agenţii aparţinând organelor de poliţie vor întocmi procese-verbale de constatare”.

Propunerea legislativă mai introduce obligativitatea pentru autorităţi de a înmâna sau, în cazuri excepţionale, de a afişa la adresa de domiciliu a proprietarului somaţia. Argumentul pentru această modificare este că scrisoarea recomandată nu ajunge mereu la proprietar, ori pentru că acesta nu mai locuieşte la adresa de domiciliu, ori din alte motive.

Proiectul mai introduce şi posibilitatea ca primăria care ridică maşina, la 10 de zile după ce a fost comunicată somaţia proprietarului, să vândă autoturismul, nu doar să îl trimită la unitatea de colectare a deşeurilor, cum prevede legea în prezent.

„Dacă proprietarul sau deţinătorul legal al vehiculului abandonat nu răspunde somaţiei primite sau nu face dovada calităţii de proprietar, a plăţii taxelor şi impozitelor la zi sau a altor taxe prevăzute de lege, după expirarea unui termen de 10 zile de la data comunicării somaţiei adresate proprietarului sau deţinătorului legal, vehiculul trece de drept în proprietatea unităţii administrativ-teritoriale din raza căreia a fost ridicat, liber de orice sarcini, prin dispoziţie a primarului şi urmeaza a fi valorificat prin vânzare în condiţiile legii sau predat unei unităţi de colectare şi valorificare a deşeurilor, în funcţie de starea vehiculului”, menţionează articolul 10, alineatul 1, din iniţiativa legislativă.

Proiectul de lege mai prevede amenzi între 1.000 şi 2.000 de lei pentru proprietarii maşinilor care primesc somaţie şi care în maxim cinci zile nu ridică vehiculul de pe domeniul public sau privat al statului sau al unităţii administrativ teritoriale.

Iniţiatorii de la USR argumentează că sunt mulţi proprietari de maşini care le lasă pe domeniul public şi ani de zile, iar unii dintre ei susţin că dacă au achitat taxele auto pot lăsa în continuare autovehiculele parcate, cu toate că acestea sunt într-o stare avansată de degradare.

„Prima dificultate constă în faptul că există proprietari care nu utilizează vehiculele perioade îndelungate (de ordinul anilor de zile). Aceştia nu doresc să rezolve problema şi declară că vehiculul nu este abandonat, nedorind să renunţe la el, deşi, de cele mai multe ori, acesta este impracticabil circulaţiei, ocupă spaţiu în parcări sau pe străzi şi creează astfel obstacole în fluenţa traficului rutier şi pietonal. De asemenea, sunt proprietari care susţin că au taxele auto achitate şi consideră că au dreptul să ţină vehiculul parcat pe domeniul public, chiar dacă acesta se află într-o stare avansată de degradare”, arată parlamentarii USR în expunerea de motive a proiectului de lege.

Aceştia mai arată că propietarii autoturismelor înmatriculate în străinătate nu pot fi identificaţi uşor. Drept urmare, autovehiculele acestora continuă să rămână pe domeniul public. Mai este şi cazul în care proprietarul care locuieşte la altă adresă decât cea de domiciliu şi chiar dacă primeşte somaţie să facă ceva cu maşina abandonată, documentele sunt returnate.

„În cazul vehiculelor cu numere străine, proprietarii nu sunt cunoscuţi şi nu pot fi identificaţi, fapt pentru care acestea rămân în continuare pe domeniul public. Nu în ultimul rând, există vehicule ai căror proprietari au adresa de domiciliu în alte localităţi, li se comunică prin poştă somaţia sau dispoziţia primarului, dar somaţiile sunt returnate, fiind necesară afişarea sau înmânarea acestor documente, iar Poliţia sau Poliţia Locală din localitatea respectivă nu sunt obligate legale să ofere sprijin în acest sens. Din cauza acestor lacune legislative, în foarte multe oraşe din România rămân mii de vehicule abandonate care ocupă spaţii de parcare ce ar putea fi folosite de alte vehicule ce participă activ la mobilitatea cetăţenilor”, conform expunerii de motive.

Sursa citată indică faptul că numai în Capitală sunt circa 3.000 de autoturisme abandonate identificate, însă neridicate de autorităţi.

„Doar în Bucureşti se află aproximativ 3 000 de maşini abandonate identificate, dar încă neridicate de autorităţi din varii motive. Şi în Braşov, conform autorităţilor locale, există aproximativ 300 de autovehicule abandonate încă neridicate, iar în Galaţi, doar anul acesta, printr-un acord făcut între Poliţia Locală şi Primărie au început să se ridice vehiculele abandonate pe domeniul public al statului”, conchide sursa menţionată.

Iniţiativa legislativă este semnată de şapte parlamentari USR, fiind depusă la Senat, în procedură de urgenţă, iar decizională este Camera Deputaţilor.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici