Proiectul USR privind votul electronic de la distanţă, adoptat tacit, de către Senat

Senatul a adoptat tacit, luni, proiectul de lege al USR privind exercitarea votului electronic la distanţă.

987 afișări
Imaginea articolului Proiectul USR privind votul electronic de la distanţă, adoptat tacit, de către Senat

Proiectul USR privind votul electronic de la distanţă, adoptat tacit, de către Senat

„Actualul sistem electoral din România, prin construcţia sa, îngrădeşte drepturile unor categorii de alegători, prezenta propunere legislativă pentru votul electronic la distanţă este o alternativă modernă care îşi propune să îi mine aceste puncte slabe ale votului clasic şi să le ofere cetăţenilor români o modalitate sigură şi rapidă de a-şi exprima opţiunile în cadrul al ideilor”, prevede expunerea de motive a proiectului adoptat tacit de Senat.

„O primă problemă identificată de noi este aceea că, dat fiind faptul că peste trei milioane de români sunt plecaţi la muncă sau la studii în străinătate, deplasarea în alte localităţi unde se află consulate/ambasade pentru a vota poate fi de cele mai multe ori costisitoare, dacă nu chiar imposibilă. Pe lângă faptul că statul român trebuie să cheltuiască în plus pentru a asigura funcţionarea acestor secţii de votare la standardele celor din ţară, şi cetăţenii români trebuie să investească timp şi bani pentru deplasarea la reprezentanţele consulare pentru a-şi exercita un drept fundamental”, mai arată sursa citată.

Votul electronic este valabil în cazul mai multor timpuri de alegeri, atât pentru românii cu domiciliul în ţară, cât şi în străinătate.

„Votul electronic la distanţă poate fi acordat în cadrul alegerilor pentru Senat şi camera Deputaţilor, al alegerilor pentru Parlamentul European, ale alegerilor pentru autorităţile administraţiei publice locale. ale alegerilor pentru Preşedintele României, precum şi în cadrul referendumurilor naţionale ori locale şi indiferent dacă alegătorii au domiciliul sau reşedinţa în România sau în străinătate”, precizează articolul 2 al proiectului de lege.

Iniţiatorii susţin că prin acest proiect cetăţeanul va primi confirmarea că votul său a fost înregistrat în urna electronică şi a fost procesat, fără vreo intervenţie externă ulterioară sau eroare umană.

„Prin folosirea votului pe Internet putem vorbi despre respectarea unor standarde de exigenţă verificabile - votul este secret, direct, transparent şi mult mai accesibil cetăţenilor, indiferent de locaţie. Alte avantaje pe care acest tip de sistem le aduce sunt: numărarea rapidă a voturilor, încurajarea tinerilor şi persoanelor care lucrează duminică sau sunt plecate din ţară să voteze, oferirea unei platforme alternative de exprimare a opţiunilor politice unor cetăţeni care au fost marginalizaţi în acest sens până acum (persoanele cu dizabilităţi). Nu în ultimul rând, prin implementarea votului electronic la distanţă, cetăţeanul va primi confirmarea că votul său a fost înregistrat în urna electronică, că a fost procesat şi mai ales că a fost numărat corect, fără vreo intervenţie externă ulterioară sau vreo eroare umană”, arată iniţiatorii în expunerea de motive.

Art. 8 al proiectului de lege prevede că „Stabilirea identităţii alegătorului şi accesul acestuia la sistemul de vot electronic se efectuează utilizând un certificat digital calificat sau avansat, eliberat conform regulamentului”

Conform articolului 9 al propunerii legislative, „votul electronic la distanţă este secret”.

O altă prevedere importantă stabileşte situaţiile pe care alegătorul le poate verifica, în legătură cu votul său.

„Art. 10. „Sistemul de vot electronic permite alegătorului să verifice independent: a) dacă votul său a fost recepţionat b) dacă votul tău a fost scris corect c) dacă votul său a fost numărat aşa cum a fost înscris”, conform sursei menţionate.

Alte prevederi:

„Art 13: că votul electronic la distanţă începe cu şase zile înaintea scrutinului la urne şi se finalizează în ziua precedentă scrutinului la urne.

Art 14: Pe perioada desfăşurării votului electronic la distanţă, alegătorul poate vota electronic de mai multe ori, ultimul vot exprimat anulându-le pe cele precedente.

At 16: Procesul electronic pe litoral este organizat de către o structură autorităţile turale permanente desemnat în special sub denumirea de Comisia de vot electronic.

Art. 29: Cu 30 de zile înainte de ziua votării, Comisia de vot electronic realizează pe portalul de internet o campanie de informare privind procesul electronic electoral şi de acces cetăţenilor la aplicaţia de vot electronic.

Art. 40: Accesarea de către persoane neautorizate a sistemului de vot electronic constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la unu la cinci ani.

Art. 42: folosirea unui alt sistem de vot electronic decât cel certificat constitui infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la şapte la 17 ani”.

Proiectul a fost adoptat luni tacit de Senat, forul decizional fiind Camera Deputaţilor.

Taguri:
usr,
vot,
corespondenta

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici