Amenzi de până la 10 ori mai mari pentru practici abuzive asupra consumatorilor de energie electrică

Prestatorii de servicii vor plăti amenzi de până la zece ori mai mari pentru eventualele practici abuzive asupra clienţilor finali de energie, sancţiunile putând ajunge până la 10% din cifra de afaceri, potrivit unui proiect de lege elaborat de Ministerul Economiei.

686 afișări
Imaginea articolului Amenzi de până la 10 ori mai mari pentru practici abuzive asupra consumatorilor de energie electrică

Amenzi de până la 10 ori mai mari pentru practici abuzive asupra consumatorilor de energie electrică (Imagine: Laszlo Raduly/Mediafax Foto)

Prevederile sunt incluse în proiectul de lege a energiei electrice, care vizează transpunerea în legislaţia naţională şi asigurarea aplicării unor norme europene.

Proiectul nominalizează mai multe tipuri de contravenţii, printre care prestarea de activităţi fără autorizare, nerespectarea normelor emise de ANRE sau obligaţiilor legale, refuzul nejustificat de acordare a accesului la reţele de interes public, tratamente discriminatorii şi anticoncurenţiale sau sistarea nejustificată a alimentării cu energie.

Amenzile vizează atât persoanele fizice, cât şi companiile. Pentru proiectarea, executarea şi verificarea instalaţiilor electrice fără atestat sau autorizaţie, o persoană fizică poate plăti o amendă de minim 2.500 lei, iar refuzul nejustificat de a acorda acces oricărui solicitant la reţele de interes public poate fi sancţionat cu până la 20.000 lei.

În cazul companiilor, amenzile pornesc de la 20.000 lei şi pot ajunge la un milion de lei sau 1-10% din cifra anuală de afaceri. Cea din urmă va fi aplicată pentru nerespectarea cerinţelor de independenţă a operatorului de distribuţie sau operatorului de transport şi de sistem sau a reglementărilor privind controlul direct sau indirect asupra unor întreprinderi din sectorul producerii, furnizării, distribuţiei sau transportului de energie electrică, se arată în proiect.

"Pentru contravenţiile prevăzute (...) săvârşite în mod repetat, participanţii la piaţa de energie electrică, persoane juridice, pot fi sancţionaţi cu amendă de până la 5% din cifra de afaceri. Prin contravenţie săvârşită în mod repetat se înţelege săvârşirea de cel puţin două ori a aceleiaşi fapte contravenţionale", arată autorii documentului.

Participanţii la piaţa de energie electrică şi structurile operaţionale asociate sunt producătorul, operatorul de transport şi sistem, operatorul pieţei de energie electrică, operatorul de distribuţie, furnizorul, clientul angro şi clientul final.

Pentru protecţia consumatorilor, proiectul mai impune furnizorului de energie electrică să pună la dispoziţia clienţilor casnici puncte unice de contact, conform reglementărilor ANRE, pentru informarea acestora cu privire la drepturile lor, la legislaţia în vigoare şi la căile de soluţionare a litigiilor în cazul unor dezacorduri sau plângeri.

Totodată, legea dispune înfiinţarea unei comisii de soluţionare a disputelor, ca organism independent extrajudiciar, organizat în cadrul ANRE, care să soluţioneze disputele între participanţii la piaţa de energie electrică. În acelaşi sens, este stipulat dreptul clienţilor finali de energie electrică de a apela la serviciile unui mediator.

"În vederea protecţiei consumatorilor de energie electrică în prezentul proiect se prevede adoptarea unei hotărâri de Guvern care să stabilească categoriile de persoane ce au statutul de
clienţi vulnerabili de energie electrică, precum şi facilităţile de care acestea pot beneficia. Autoritatea competentă este investită cu competenţa de a impune operatorilor economici din sector asigurarea de standarde ridicate ale serviciului universal, contribuind astfel la garantarea protecţiei consumatorilor", se arată în document.

În plus, operatorii de distribuţie şi autorităţile administrative locale şi centrale vor avea obligaţii privind realizarea electrificărilor localităţilor şi extinderea reţelelor de distribuţie a energiei electrice, fiind vizată totodată şi modernizarea reţelelor de distribuţie, prin introducerea de reţele inteligente astfel încât să se încurajeze integrarea în SEN a capacităţilor energetice care utilizează surse regenerabile, precum şi producerea descentralizată de energie electrică cu asigurarea eficienţei energetice.

"Proiectul de act normativ garantează clienţilor finali schimbarea furnizorului de energie electrică în termen de trei saptamâni, în baza unei proceduri transparente, şi instituie totodată posibilitatea clienţilor finali de a încheia contracte cu mai mulţi furnizori de energie în acelasi timp, pentru un singur loc de consum, drept ce le revine exclusiv clienţilor noncasnici de mari dimensiuni, a căror putere maximă aprobată prin avizul tehnic de racordare este stabilită prin reglementările ANRE", se precizează în expunerea de motive.

Noua lege instituie şi un nou tip de contract pe piaţa de energie electrică, respectiv contractul de procesare, care vizează o utilizare mai eficientă a capacităţilor instalate în centrale existente prin atragerea unor operatori economici deţinători de combustibil în piaţa de energie electrică.

Legea prevede şi renunţarea la tarifele reglementate pentru consumatorii finali şi dezvoltarea pieţei concurenţiale de energie electrică.

"Calendarul de eliminare treptată a preţurilor reglementate pentru clienţii finali, cu aplicabilitate în perioada 2012-2015, se va stabili ţinând sema de posibilele efecte negative ale eliminării preţurilor reglementate astfel încât acestea să fie cât mai puţin resimţite de clienţi", arată autorii proiectului.

Potrivit documentului, calendarul de eliminare treptată a preţurilor reglementate pentru clienţii finali în perioada 2012-2015 este prevăzut într-o anexă a proiectului, nepublicată însă pe site-ul ministerului.

Guvernul s-a angajat să prezinte Comisiei Europene (CE) şi FMI calendarul de liberalizare a preţurilor reglementate la gaze naturale şi electricitate până la sfârşitul lunii ianuarie 2012, după ce Executivul a depăşit termenul iniţial, stabilit pentru luna septembrie.

Furnizarea de energie electrică în condiţiile reglementate va fi realizată pentru clienţii noncasnici până la data de 31 decembrie 2013, respectiv până la 31 decembrie 2015 pentru populaţie.

Proiectul mai conţine reguli de separare a operatorului de transport şi de sistem în ceea ce priveşte regimul de proprietate, conform unei directive CE. Astfel, s-a optat pentru un model care permite certificarea operatorului de transport şi sistem cu respectarea prevederilor comunitare, concomitent cu păstrarea regimului juridic de proprietate existent, asigurând în acelaşi timp, o separare a intereselor legate de transportul energiei electrice faţă de cele legate de producere şi furnizare.

Ministerul de resort va propune persoana juridică care urmează să îndeplinească funcţia de operator de transport şi sistem, iar decizia finală de certificare a acestuia aparţine autorităţii de reglementare (ANRE), pe baza avizului Comisiei Europene.

"Pentru transpunerea integrală a prevederilor referitoare la independenţa operatorului de transport şi de sistem este necesară desemnarea a două organisme publice distincte (ex: două
ministere) care să exercite controlul separat, pe de o parte, asupra operatorului de transport şi sistem, şi pe de altă parte, asupra producătorilor şi furnizorilor de energie. Adoptarea acestui model beneficiază de o perioadă de implementare care durează până la 3 martie 2012", se precizează în expunerea de motive.

Propunerea de act normativ vizează şi asigurarea unui statut de independenţă şi autonomie pentru autoritatatea de reglementare în domeniul energiei electrice - ANRE, în acord cu prevederile Directivei europene.

În baza proiectului de lege vor fi elaborate hotărâri de Guvern care să reglementeze categoriile de clienţi vulnerabili şi cuantumul compensaţiilor, obligaţii de serviciu public legate de asigurarea
continuităţii în alimentarea cu energie electrică în situaţii de criză energetică, măsurile necesare îndeplinirii cerinţelor de certificare prevăzute în sarcina operatorului de transport şi de sistem, accesul garantat al energiei electrice produse în centrale electrice care utilizează combustibili din producţia internă şi modul de recuperare de către companii a costurilor legate de îndeplinirea obligaţiilor de serviciu public şi de serviciu universal.

Totodată, în termen de 9 luni de la data intrării în vigoare a legii, ANRE urmează să modifice şi să completeze cadrul de reglementare existent, în concordanţă cu dispoziţiile acesteia.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici