ANALIZĂ: Cum ajunge laptele de la 80 de bani litrul la poarta fermei la 4 lei litrul în supermarket. „Nu poţi să comentezi pentru că te delistează, dacă te delistează nu mai poţi să vinzi marfa“

Preţul laptelui creşte de 4-5 ori de la poarta fermei până în frigiderul consumatorului din România, iar cres­cătorii de bovine afirmă că afacerea este din ce în ce mai puţin rentabilă şi sunt ameninţaţi cu închiderea, informează zf.ro.

6365 afișări
Imaginea articolului ANALIZĂ: Cum ajunge laptele de la 80 de bani litrul la poarta fermei la 4 lei litrul în supermarket. „Nu poţi să comentezi pentru că te delistează, dacă te delistează nu mai poţi să vinzi marfa“

ANALIZĂ: Cum ajunge laptele de la 80 de bani litrul la poarta fermei la 4 lei litrul în supermarket. „Nu poţi să comentezi pentru că te delistează, dacă te delistează nu mai poţi să vinzi marfa“ (Imagine: Shutterstock)

Din 2007 până în prezent şeptelul de bovine a scăzut cu 30%, până la 2,07 milioane de capete de animale în 2014, potrivit celor mai recente informaţii disponibile.

Preţul mediu de achiziţie al litrului de lapte la poarta fermei, de către procesator, a fost 1,18 lei pe litru în octombrie 2015, la care se adaugă costurile de procesare care variază între 0,3 lei şi 1 leu, preţ care include analize, costul de procesare, ambalajul, costuri care sunt mai mari la laptele fără lactoză sau la ambalaje „ultrasecurizate“, diferenţa fiind reprezentată de TVA şi marja de venit a supermaketurilor, potrivit lui Dorin Cojocaru, preşedintele Asociaţiei Patronale Române din Industria Laptelui. El mai afirmă că supermaketurile refacturează multe servicii către furnizor, cum ar fi servicii de marketing, manipulare, apariţii în cataloage de promoţii etc.

„Îl găseşti la raft cu 4,5 lei, dar eu vând litrul de lapte cu 1,5% grăsime cu 2,7- 3,2 lei litru. Preţul la raft e făcut de comerciant. Acesta este format 50% din TVA plus comerciant, iar 50% se împarte între procesator şi fermier. Deci dacă dumneavoastră găsiţi laptele la raft cu 4 lei, 2 lei reprezintă TVA plus servici­ile comerciantului, iar 2 lei se împart între fermier şi comerciant“, a declarat pentru ZF Dorin Cojocaru, care explică că supermarketul pune la dispoziţie spaţiul, iar procesatorul plăteşte serviciul. „Nu poţi să comentezi pentru că te delistează, dacă te delistează nu mai poţi să vinzi marfa“, a adăugat el.

„Cu tot respectul este o informaţie confidenţială. Nu de alta, dar pot să îmi pun partenerul meu de afacere într-o situaţie neplăcută în momentul în care eu dezvălui preţul de achiziţie pe care îl am cu dânsul“, a declarat pentru ZF, DDaniel Cîrstea Director general Profi.

Creşterea bovinelor pentru lapte a ajuns o afacere din ce în ce mai puţin profitabilă pentru producătorii care îşi vând laptele la poarta fermei cu preţuri care pornesc de la 80-85 de bani pe litru şi care urcă până la 1,30 -1,40 lei în funcţie de cantitatea, calitatea şi distanţa faţă de fabrica procesatoare care îl cumpără. De la fabrica procesatoare şi până la raft preţul creşte de aproape 5 ori, diferenţa de preţ incluzând analizele, procesarea, ambalajul, plata taxelor plus adaosul practicat de supermarketuri pentru servciile de vâznare a unui litru de lapte.

Citeşte continuarea pe zf.ro.

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici