Anchetă în cazul unui elicopter IAR Puma care a aterizat forţat după ce s-a fisurat o pală a elicei

O comisie a Statului Major al Forţelor Aeriene face verificări în cazul unui incident în care a fost implicat un elicopter IAR-330 Puma al Bazei 90 Transport Aerian, care a aterizat forţat după ce s-a fisurat o pală a elicei, în prezent toate elicopterele de acest tip fiind oprite la sol.

554 afișări
Imaginea articolului Anchetă în cazul unui elicopter IAR Puma care a aterizat forţat după ce s-a fisurat o pală a elicei

Anchetă în cazul unui elicopter IAR Puma care a aterizat forţat după ce s-a fisurat o pală a elicei (Imagine: Raul Stef/Arhiva Mediafax Foto)

Într-un comunicat de presă transmis joi, Ministerul Apărării Naţionale (MApN) spune că marţi, în timpul unui zbor de antrenament, echipajul unui elicopter IAR-330 Puma al Bazei 90 Transport Aerian a sesizat vibraţii peste limita normală şi a acţionat conform procedurilor în vigoare.

”După aterizare, în urma verificărilor s-a constatat fisurarea unei pale a elicei anticuplu. Niciun membru al echipajului nu a fost rănit”, precizează MApN.

O comisie a Statului Major al Forţelor Aeriene anchetează circumstanţele producerii incidentului, iar în acest moment elicopterele IAR-330 sunt oprite de la zbor până când vor fi stabilite cauzele incidentului, adaugă sursa citată.

Potrivit Forţelor Aeriene Române, modelul IAR-330 a fost proiectat la mijlocul anilor '60 ca să îndeplinească misiuni de transport mediu. Destinat Armatei Franceze, a fost construit sub licenţă la Braşov, cu numele IAR-330 Puma, iar primul zbor al prototipului a avut loc în 15 aprilie 1965.

Conform datelor de pe site-ul MApN, aparatul IAR-330 PUMA are 15 metri lungime, 4,6 metri înălţime, iar instalaţia de forţă este formată din două motoare turbopropulsoare TURMO IV B, cu o putere de 1400 CP fiecare. Poate atinge o viteză maximă de 263km/h, altitudinea maximă de zbor este de 4800 m, iar distanţa maximă de zbor este de 550 km. Echipajul unui astfel de elicopter are 3 membri, iar capacitatea este de 16 pasageri.

Elicopterul IAR-330 Puma permite executarea zborului în condiţii de vizibilitate redusă pe baza instrumentelor de la bord, are pilot automat SFIM 137A, radio VHF/UHF, ADF, VOR/DME, radar Doppler de navigaţie.

Forţele Aeriene Române au modernizat 24 de aparate IAR-330 Puma în varianta IAR-330 Puma SOCAT, destinat luptei antitanc, iar ultimul aparat din acestă serie a fost livrat la începutul anului 2005.

În ultimii ani, au avut loc patru accidente în care au fost implicate elicoptere IAR-330 Puma. Ultimul accident şi cel mai grav a avut loc în zona localităţii Mălâncrav, din judeţul Sibiu, în 21 noiembrie 2014, când un elicopter militar al Bazei Aeriene 71 Câmpia Turzii s-a prăbuşit într-o zonă împădurită. În urma accidentului, opt militari şi-au pierdut viaţ, iar alţi doi au fost răniţi.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici