APIA: Cerere mare pentru autoturisme noi, în creștere cu 52.6% luna trecută față de august 2024. Numărul mașinilor pur electrice s-a dublat

Publicat: 10 09. 2025, 11:33
Actualizat: 10 09. 2025, 14:25
(AP Photo/David Zalubowski)

Autoturismele (care reprezintă aproximativ 89% din total piață) au înregistrat, în luna august 2025, un volum de 15.043 unități, cu 52.6% mai mult față de luna similară din 2024.

În ceea ce privește cota de piață, segmentul SUV este pe prima poziție, cu o cotă de 55.1% în creștere cu 60.6%, urmat de Clasa C cu o cotă de 25.3%, în creștere cu 34.6% și Clasa B cu o cotă de 14.2%, în creștere cu 86.6% față de aceeași perioada a anului trecut.

În funcție de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în luna august a acestui an, față de perioada similară din 2024, motorizările pe benzină înregistrează o creștere de 27.8%, ajungând la o pondere de 33.4%, în timp ce motorizările pe motorină înregistrează o creștere de 31%, ajungând la o pondere de 6.7%.

În ceea ce privește autoturismele echipate cu motoare mild-hibrid, acestea înregistrează, în luna august 2025, o creștere de 55%, ajungând la o pondere de 24.2% din totalul pieței de autoturisme. Este de menționat că, din totalul motorizărilor mild-hibrid, 86% sunt motorizări pe benzină, în timp ce doar 14% sunt motorizări pe motorină.

Creștere și la autoturismele electrice

Pe de altă parte, autoturismele „electrificate”, respectiv cele electrice (care pot fi încărcate din sursă externă de electricitate – BEV și PHEV), precum și cele mild-hibrid și full hibrid (care dispun și de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă de electricitate) dețin, în luna august a anului 2025, o cotă de piață de 59.9%, fiind cel mai important segment de pe piața românească, care depășește cu mult cota deținută împreună de motorizările pe benzină și motorină.

Autoturismele full electrice dețin o cotă de 6.3% din piață, în luna august a anului 2025, față de august 2024, când reprezentau 5%, în timp ce autoturismele plug-in hibrid dețin o cotă de piață de 6.6%, față de august 2024, când reprezentau 5.9%.

Vehiculele comerciale ușoare și minibus înregistrează, în august 2025, o creștere de 8.9% față de luna august 2024, din care vehiculele comerciale ușoare fără minibus înregistrează o creștere de doar 0.8%.

Pe de altă parte, vehiculele comerciale ușoare electrice au atins, în primele opt luni anului 2025, un volum de 424 unități, față de 423 unități în aceeași perioadă a anului trecut.

Vehiculele comerciale grele și bus înregistrează, în august 2025, o creștere de 19.4% față august 2024, din care vehiculele comerciale grele de peste 16 tone plus autotractoarele înregistrează o creștere de 19.2%.

„România continuă să aibă dificultăți majore în accelerarea electromobilității”

Președintele APIA, Dan Vardie, interpretează datele cu un optimism moderat.

„Rezultatele din luna august reprezintă, fără îndoială, un moment pozitiv pentru întreaga industrie auto, cu o creștere de peste 50% a înmatriculărilor și cu o cotă de aproape 60% deținută de motorizările electrificate. Este remarcabil avansul segmentului full-hybrid, care marchează un plus de 28% în primele opt luni, precum și cel al plug-in hybrid, aflat pe un trend ascendent de +40%”, a declarat președintele APIA, Dan Vardie.

Oficialul atrage atenția că segmentul de mașini electrice, chiar dacă pe creștere, este sub nivelul de anul trecut. Autoturismele pur electrice (BEV) au înregistat o creștere de +99.6%, în august 2025 față de august 2024, cu o cotă de piață de 6.3%.

„În același timp, chiar dacă luna august a adus o dublare a înmatriculărilor de autoturisme 100% electrice, trebuie să subliniem că, per total, acest segment rămâne pe minus cu -32% față de anul trecut și păstrează o cotă modestă de circa 6% din piață. Această realitate arată că România continuă să aibă dificultăți majore în accelerarea electromobilității, în contrast cu tendințele europene”, a declarat Dan Vardie.

Potrivit președintelui APIA, sectorul se dovedește vulnerabil în lipsa unor programe guvernamentale coerente și predictibile.

„Totuși, trebuie să privim aceste rezultate cu realism: după primele opt luni, piața auto per ansamblu rămâne în scădere cu aproape 9%. Această discrepanță între evoluția punctuală din august și tendința anuală arată, încă o dată, cât de vulnerabil este sectorul în lipsa unor programe guvernamentale coerente și predictibile”, a conchis Vardie, cu referire la discuțiile privind reducerea voucherelor pentru mașinile electrice.