Băsescu despre achiziţia de avioane F16: România nu are acum bani. Căutăm soluţii de finanţare

Preşedintele Traian Băsescu a declarat, miercuri, referindu-se la achiziţia de avioane F16, că România nu are acum bani să angajeze asemenea contracte, dar că se caută soluţii de finanţare pe termen lung, care să nu afecteze bugetul României într-un mod brutal.

436 afişări
Imaginea articolului Băsescu despre achiziţia de avioane F16: România nu are acum bani. Căutăm soluţii de finanţare

Băsescu despre achiziţia de avioane F16: România nu are acum bani. Căutăm soluţii de finanţare (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

"Securitatea, indiferent de deciziile de achiziţii ale României, ale statelor din regiune, nu este pusă sub semnul întrebării. Securitatea instalaţiilor şi a ţării, a României, nu este condiţionată de achiziţii de avioane. Dacă noi avem o condiţionare, sunt problemele noastre, angajamente la intrarea în NATO, când ne-am angajat să avem 48 de avioane compatibile NATO. Ceea ce vorbea Bogdan Aurescu este o propunere americană, care pleacă de la realitatea faptului că este criză economică, şi Statele Unite au propus României, Bulgariei, Ungariei, Croaţiei o viziune regională asupra capacităţii forţelor aeriene din regiune. Sigur, asta implică o coordonare, cu atât mai mult cu cât Polonia este doată cu avioane F-16, deci, regional, s-ar putea crea o structură de forţe aeriene aparţinând statelor membre NATO, care să poată asigura în mod curent patrularea aeriană, pe de o parte, în cadrul Programului Open Sky şi, pe de altă parte, securitatea aeriană a statelor din regiune", a declarat Traian Băsescu la TVR1.

El a precizat că niciun stat dintre cele amintite nu a răspuns favorabil acestei propuneri.

"Deocamdată, niciun stat n-a spus «da», toate se gândesc. Şi sunt convons că toate se gândesc la ce ne gândim şi eu am spus foarte deschis partenerilor americani: România nu are acum bani să angajeze asemenea contracte. Sigur, şi partenerul american poate răspunde, «bine-bine, dar când v-am primit în NATO, v-aţi angajat». Nu ni s-a pus această întrebare sau nu a venit acest răspuns, dar se caută soluţii de finanţare pe termen lung, care să nu afecteze bugetul României, spre exemplu, într-un mod brutal. Punctul meu de vedere este că România poate suporta un program pe termen lung, în care să plătească anual două-trei sute de milioane, pe care le-am putea aloca Ministerului Apărării, pentru că ceea ce ne aşteaptă este altceva, dacă nu ne dotăm", a continuat şeful statului.

El a precizat că state care nu au forţe aeriene capabile să facă patrulare aeriană au beneficiat de serviciile forţelor aeriene române, respectiv statele baltice.

"Dar asta costă. Adică, atunci când nu-ţi poţi face obligaţiile, trebuie să plăteşti, şi extraordinar de scump să plăteşti altui stat să-ţi facă poliţie aeriană", a mai spus Băsescu, apreciind că, pe lângă costuri, este şi o chestiune de demnitate.

"România şi-a apărat întotdeauna singură spaţiul aerian, sau a avut forţe aeriene suficiente, pentru ca, în primă fază, să-şi apere spaţiul aerian", a conchis Traian Băsescu.

Ministrul de Externe, Teodor Baconschi, a declarat, vineri, că există varianta ca România să cumpere din SUA avioane F16 noi la acelaşi preţ cu cele în uz, arătând că ambasadorul american trebuie crezut când face afirmaţii publice.

Mark Gitenstein a declarat, joi, că printre subiectele discutate de preşedintele Băsescu în SUA s-a numărat şi cel referitor la achiziţionarea de avioane F16, existând un plan care prevede o înţelegere regională, astfel că ar putea fi aparate noi, ceea ce ar ajuta linia de producţie Lockheed Martin.

Ambasadorul a spus că la această idee face referire şi prevederea din declaraţia comună cu privire la parteneriatul strategic potrivit căreia România şi SUA îşi propun să lucreze împreună la o abordare cu caracter regional care să poată ajuta ţările interesate să-şi modernizeze forţele aeriene.

"Este un plan care include şi Croaţia şi Bulgaria (...) Declaraţia se referă la acest lucru", a spus Gitenstein.

El a explicat că este vorba despre un "efort regional" care ar reduce costul acestor avioane prin faptul că ajută linia de producţie a companiei Lockheed Martin, dar şi pentru că ar presupune o diminuare a costurilor pentru antrenarea piloţilor.

CSAT a aprobat în martie 2010 achiziţionarea a 24 de avioane F16 în uz. Achiziţionarea avioanelor F16 aprobată de CSAT costa aproximativ 1,3 miliarde dolari, primele aparate, cu o resursă de zbor estimată la încă 10-15 ani, urmând să ajungă în România în 2013. Ministerul Apărării preciza la acel moment că cele 24 de avioane aprobate de CSAT sunt variantă Block 25, revitalizate şi complet echipate, iar pachetul cuprinde asistenţă tehnică pentru o perioadă de 3-5 ani şi pachet de suport logistic, simulatoare de zbor, pregătirea personalului navigant şi tehnic, transportul, adaptarea infrastructurii de la sol, muniţia, armamentul, costuri administrative.

În august anul trecut, premierul Emil Boc a declarat însă că Executivul nu are bani pentru achiziţionarea avioanelor multirol.

În primăvara acestui an, oficiali bulgari anunţau varianta unei negocieri între România, Bulgaria, Croaţia şi Turcia pentru un program comun de achiziţie de astfel de avioane. Informaţia nu a fost confirmată la Bucureşti, dar nici dezminţită.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici