CNSC a cerut DNA informaţii privind licitaţia pentru trenurile de metrou

CNSC a primit două contestaţii la licitaţia pentru achiziţia de trenuri noi la metrou, dar aşteaptă răspunsul DNA privind eventuale nereguli anchetate în legătură cu desfăşurarea procedurii organizate de Metrorex, contractul atribuit companiei CAF neputând fi semnat până la clarificarea situaţiei.

271 afişări
Imaginea articolului CNSC a cerut DNA informaţii privind licitaţia pentru trenurile de metrou

CNSC a cerut DNA informaţii privind licitaţia pentru trenurile de metrou (Imagine: CAF)

Astra Vagoane Călători, deţinută de omul de afaceri Valer Blidar, şi Alstom Transport, parte a grupului francez Alstom, au contestat, la finele lunii martie, la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC), licitaţia organizată de Metrorex pentru cumpărare a 51 trenuri noi pentru Magistrala 5, atribuită, potrivit mai multor surse din piaţă, companiei spaniole CAF.

"Autoritatea contractantă, în cazul nostru Metrorex, a solicitat suspendarea soluţionării cauzei de către CNSC deoarece există pe rolul DNA o plângere penală sau o cercetare sau o urmărire penală, cu privire la procedura de achiziţie publică în cauză. Noi am solicitat DNA să ne comunice dacă există sau nu începerea urmăririi penale. Când vom primi un răspuns, vom analiza şi ne vom pronunţa în consecinţă. Deocamdată nu ştim care va fi răspunsul", a declarat, miercuri, răspunzând unor întrebări pe această temă, preşedintele CNSC, Lehel-Lorand Bogdan.

Termenul de soluţionare a celor două contestanţii este de 20 de zile, dar procedura nu poate fi lansată în lipsa unui răspuns din partea DNA. Solicitarea către Direcţia Naţională Anticorupţie a fost transmisă înainte de sărbătorile de Paşte, a spus reprezentantul CNSC.

Întrebat dacă s-a mai confruntat cu situaţii similare până în prezent, şeful Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor a răspuns negativ.

"Personal nu, dar plângeri penale întotdeauna au fost, împotriva tuturor procedurilor organizate de autorităţile contractante, nu este o regulă sau nu este o surpriză că se verifică sau că se cercetează. În fiecare zi auzim cercetări sau că se declanşează urmărirea penală împotriva unui primar sau ministru pentru atribuirea de contracte. Noi avem competenţa legală de a nu ne pronunţa dacă ştim că există o urmărire penală într-o anumită cauză, până când nu se lămuresc aceste lucruri. Punct", a adăugat Bogdan.

Licitaţia cu o valoare estimată de aproximativ 440 milioane euro, cu TVA, vizează achiziţia a minim 43 şi maxim 51 de trenuri pentru Magistrala 5 Drumul Taberei - Pantelimon, cu 258, respectiv 306 vagoane, printr-un acord-cadru cu până la patru contracte subsecvente.

Pentru acest contract, Metrorex a primit la 15 octombrie oferte din partea Astra Vagoane Călători (1,14 miliarde lei), Alstom Transport (322,2 milioane euro), CAF (309,3 milioane euro), CSR din China (272,3 milioane euro) şi Pesa din Polonia (1,5 miliarde lei). Sumele nu includ TVA.

"Obiectul procedurii de achiziţie îl constituie, în principal, achiziţionarea de trenuri noi de metrou, dar cerinţele formulate de autoritatea contractantă se referă şi la furnizarea sculelor, echipamentelor şi dispozitivelor speciale, aplicaţiilor software, astfel încât preţul ofertat corespunzător îndeplinirii obiectului acordului-cadru include toate costurile aferente furnizării produselor (51 de trenuri şi scule, dispozitive, echipamente etc.) şi prestării serviciilor accesorii. Prin urmare, este impropriu să se considere că preţul unui tren reprezintă a 51-a parte din preţul total ofertat", au comunicat pentru MEDIAFAX reprezentanţii administratorului metroului bucureştean, la începutul săptămânii trecute.

Presa a relatat în luna martie că procurorii DNA au făcut percheziţii la Metrorex, fiind suspectate fapte de corupţie în cazul licitaţiei pentru cumpărarea trenurilor.

Metrorex anunţa în decembrie că amână până cel târziu în luna martie desemnarea câştigătorului contractului, din cauza "complexităţii ofertelor".

La 10 martie, administratorul metroului bucureştean a comunicat că a finalizat etapa de evaluare a ofertelor, dar rezultatele finale, stabilirea câştigătorilor şi atribuirea contractelor de achiziţie publică vor fi comunicate printr-un anunţ de atribuire, publicat în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice şi în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, după expirarea termenelor de contestare sau soluţionare la CNSC.

Contractul estimat la 1,556 miliarde lei fără TVA va fi finanţat dintr-un credit extern de la BEI, garantat de stat, şi bani de la buget, potrivit anunţului de participare lansat la jumătatea anului trecut de Metrorex.

Luând în calcul valoarea estimată, contractul ar fi cel mai mare de acest tip încheiat până în prezent de Metrorex.

Metrorex a mai atribuit companiei spaniole Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF), în anul 2011, un contract în valoare de 97 milioane euro, pentru livrarea a 16 garnituri. Acordul a fost extins la finele anului trecut cu încă opt trenuri, cu un cost de 47 milioane de euro.

Cele mai multe trenuri ale Metrorex sunt produse de compania canadiană Bombardier.

Parcul de metrouri al Metrorex include şi mai multe trenuri vechi produse de Astra Arad.

Cu francezii de la Alstom, Metrorex a încheiat în 2003 un contract cu o durată de 15 ani pentru asigurarea serviciilor de mentenanţă a trenurilor.

Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte MEDIAFAX.RO pe FACEBOOK »

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici