Gardă de Coastă la Marea Neagră - proiect de lege

MAI supune dezbaterii publice un proiect de lege privind înfiinţarea Gărzii de Coastă în zona litoralului Mării Negre, a Dunării Maritime şi a Deltei Dunării, prin reorganizarea inspectoratelor judeţene ale poliţiei de frontieră Constanţa şi Tulcea.

310 afișări
Imaginea articolului Gardă de Coastă la Marea Neagră - proiect de lege

Gardă de Coastă la Marea Neagră - proiect de lege (Imagine: Mediafax Foto)

Proiectul Legii pentru modificarea şi completarea OUG 104/2001 privind organizarea şi funcţionarea Poliţiei de Frontieră Române şi a OUG 105/2001 privind frontiera de stat a României este postat pe site-ul Ministerului Administraţiei şi Internelor (MAI).

Proiectul de act normativ vizează înfiinţarea Gărzii de Coastă, în zona litoralului Mării Negre, a Dunării Maritime şi a Deltei Dunării, ce va fi organizată la nivelul administrativ al judeţelor Constanţa şi Tulcea, prin reorganizarea inspectoratelor judeţene ale poliţiei de frontieră Constanţa şi Tulcea.

Garda de Coastă va avea ca zonă de competenţă suprafaţa din teritoriul naţional constituită din zona de frontieră corespunzătoare judeţelor Constanţa şi Tulcea, Dunărea maritimă, apele maritime interioare, marea teritorială, zona contiguă şi zona economică exclusivă.

Reglementările au în vedere instituirea de măsuri legale în scopul asigurării unui climat de ordine şi siguranţă publică, securizării frontierelor aeriene, terestre, maritime şi fluviale, combaterii migraţiei ilegale, asigurării respectării regimului juridic al frontierei de stat, având în vedere statutul României de stat membru al Uniunii Europene.

Proiectul de lege creează cadrul legal pentru încheierea documentelor de cooperare internaţională în domeniile specifice de activitate ale Poliţiei de Frontieră Române, cu respectarea legislaţiei naţionale şi internaţionale privind tratatele şi completează reglementările care privesc uzul de armă efectuat de către poliţiştii de frontieră.

De asemenea, proiectul vizează crearea cadrului legal pentru reglementarea efectuării controlului pentru trecerea frontierei de stat a navelor care intră sau ies în/din porturile româneşti în/din curse externe, având în vedere şi obiectivul prioritar pentru România - aderarea la Spaţiul Schengen -, aspect care presupune stabilirea unor noi principii ale controlului navelor care circulă pe fluviul Dunărea, aplicabile după data stabilită prin decizie a Consiliului Uniunii Europene de eliminare a controlului la frontierele interne.

În proiectul iniţiat de MAI se aduc completări prevederilor care privesc uzul de armă efectuat de către poliţiştii de frontieră.

Potrivit articolului 31, indice 1, care urmează să fie introdus, atunci când folosirea altor mijloace de imobilizare sau constrângere nu a dat rezultate, în caz de absolută necesitate, poliţistul de frontieră poate face uz de armă pentru a asigura apărarea oricărei persoane împotriva unor violenţe ilegale şi iminente, prin care se poate provoca moartea sau rănirea gravă a acesteia, ori pentru a preveni săvârşirea unei infracţiuni prin acte de violenţă ce implică o ameninţare gravă asupra vieţii sau integrităţii corporale ale unei persoane, când întâmpină rezistenţă la efectuarea unei arestări ori pentru reţinerea unei persoane, pentru executarea unui mandat de arestare preventivă, dacă persoana respectivă încearcă să fugă, pentru a împiedica fuga de sub escortă sau evadarea unei persoane aflată în stare legală de deţinere, împotriva grupurilor de persoane sau persoanelor care încearcă să pătrundă fără drept şi prin violenţă în sediile sau în perimetrele autorităţilor şi instituţiilor publice sau care devastează ori distrug clădiri şi alte bunuri de interes public sau privat, împotriva oricărui mijloc de transport folosit de persoanele implicate în situaţiile amintite, precum şi împotriva conducătorului acestuia care refuză să oprească la semnalele regulamentare, dar şi împotriva animalelor, care vădit pun în pericol viaţa sau integritatea corporală a sa ori a altor persoane.

Uzul de armă este interzis împotriva copiilor, a femeilor cu semne vizibile de sarcinã şi a persoanelor cu semne vizibile de invaliditate, cu excepţia cazurilor în care înfăptuiesc un atac armat sau în grup, care pune în pericol viaţa sau integritatea corporală a unei persoane, precum şi în situaţiile în care s-ar primejdui viaţa altor persoane ori s-ar viola teritoriul, spaţiul aerian sau apele naţionale ale unui stat vecin.

Fiecare situaţie în care s-a făcut uz de armă se raportează de urgenţă în mod ierarhic. Dacă în urma uzului de arma s-a produs moartea sau vătămarea unei persoane ori avarierea gravă a unei nave sau aeronave, fapta se comunică de îndată procurorului competent.

Poliţistul de frontieră care a făcut uz de armă este obligat să acţioneze imediat, pentru a se acorda primul ajutor şi asistenţă medicală persoanei rănite.

Proiectul de lege defineşte şi sintagma "cursă externă", ca fiind orice cursă aeriană sau navală care are ca punct de destinaţie sau plecare un port sau aeroport aparţinând unui stat terţ, ce nu presupune schimbarea navei sau aeronavei.

De asemenea, şeful punctului de trecere a frontierei are dreptul de a solicita şefilor celorlalte autorităţi din punctul de trecere a frontierei, verbal, pentru operativitate, cu confirmarea scrisă în cel mai scurt timp, efectuarea unui alt control, mai amănunţit.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici