Preşedinta CSM: Există o inerţie sistemică pe care o găsim normală în cazul proceselor de modernizare

Preşedinta CSM, Alina Ghica, spune că există o inerţie sistemică, pe care o găsim normală în cazul oricărui proces de modernizare accentuată şi accelerată, precizând că se doreşte regândirea Inspecţiei judiciare ca un "partener pentru cei ce asigură conducerea instanţelor şi parchetelor".

227 afișări
Imaginea articolului Preşedinta CSM: Există o inerţie sistemică pe care o găsim normală în cazul proceselor de modernizare

Alina Ghica (Imagine: Andreea Alexandru/Mediafax Foto)

Totodată, preşedinta Consiliului Superior al Magistraturii, judecătoarea Alina Ghica, a declarat, pentru MEDIAFAX, că având în vedere sensibilitatea activităţilor de inspecţie judiciară, "mentalitatea şi asimilarea sa unui corp represiv, mai puţin agreat în sistemul judiciar, este firesc ca munca şi rezultatele muncii inspectorilor judiciari să fie sabotate chiar din interiorul sistemului".

Întrebată dacă Inspecţia Judiciară continuă să rămână un punct vulnerabil al CSM, preşedinta Consiliului Superior al Magistraturii, Alina Ghica, a declarat:

"Inspecţia Judiciară nu este în prezent un punct vulnerabil al CSM, cel puţin nu pentru cei ce au exersat diligenţa necesară în cercetarea situaţiei pornind de la date şi cifre, iar nu direct de la o percepţie ce era poate valabilă cu unul-doi ani în urmă. Da, lucrurile pot suferi îmbunătăţiri, însă ritmul de lucru este cu totul altul în realitate faţă de ceea ce circulă la nivel de opinie interesată".

Potrivit judecătoarei Alina Ghica, evidenţele CSM relevă faptul că din martie 2010 până la acest moment, Secţia pentru judecători a CSM a aplicat 22 de sancţiuni disciplinare, iar Secţia pentru procurori opt sancţiuni.

"Douăsprezece din judecătorii sancţionaţi, respectiv şapte din procurorii sancţionaţi au atacat cu recurs hotărârile secţiilor, doar una dintre acestea fiind desfiinţată de Înalta Curte, ceea ce, în opinia mea, spune ceva despre seriozitatea şi temeinicia sancţiunilor disciplinare dispuse de secţiile CSM", a spus Ghica, răspunzând astfel şi unei întrebări referitoare la faptul că, de-a lungul anilor, s-a creat percepţia că orice decizie a CSM era răsturnată la Secţia de contencios administrativ a instanţei supreme.

În opinia judecătoarei Ghica, ceea ce i-a lipsit Inspecţiei judiciare de-a lungul timpului a fost componenta proactivă a acţiunilor sale.

"Pe de altă parte, cred că este vizibil faptul ca inspectorii judiciari au înţeles această necesitate în ultimul timp, dovadă fiind acţiunile recente ale Inspecţiei. Controalele de anvergură începute în ultimul trimestru al anului trecut pe dosarele de mare corupţie, pe dosarele mai vechi de unu, trei şi zece ani, pe dosarele de insolvenţă, pe eficienţă managerială a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - primul control de acest gen dispus la Înalta Curte -, toate au fost propuse de Inspecţia Judiciară. De asemenea, sesizările din oficiu din ultima perioadă, inclusiv în ceea ce priveşte rezolvarea unor vulnerabilităţi interne, atât în materie de personal - mă refer aici la acţiunea disciplinară declanşată împotriva unui inspector -, cât şi în materia reglementării interne a propriei activităţi cred că sunt argumente ale responsabilităţii şi responsabilizării inspecţiei ca instituţie şi ca şi corp profesional", a explicat preşedinta Consiliului.

O altă componentă a eficientizării Inspecţiei - arată preşedinta CSM - este în curs de realizare prin dezvoltarea unor mecanisme proactive, prin consolidarea şi perfecţionarea sa ca instituţie de control şi standardizare a managementului instanţelor şi parchetelor.

"Vrem să regândim Inspecţia ca având nu un rol singular de control şi propunere de sancţiuni ci, mai ales, că având un rol de partener pentru cei ce asigură conducerea instanţelor şi parchetelor.

Puţină lume ştie că inspecţia este o instituţie relativ tânără, înfiinţată în 2005, şi că autonomia sa a fost construită etapizat prin reorganizări succesive, că multă vreme a lucrat cu scheme de personal incomplete, chiar până la 50 la sută, şi că toate procedurile şi metodologiile de lucru au trebuit elaborate, experimentate, modificate etc.

Totul a fost făcut din mers, în paralel cu desfăşurarea activităţilor specifice, a verificărilor, cercetărilor disciplinare, a controalelor. Şi, tot în paralel, s-a construit şi încă se construieşte şi defineşte ca echipă, ca şi corp profesional specializat. Având în vedere sensibilitatea activităţilor de inspecţie, mentalitatea şi asimilarea sa unui corp represiv, mai puţin agreat în sistemul judiciar, este firesc ca munca şi rezultatele muncii inspectorilor judiciari să fie sabotate chiar din interiorul sistemului.

Există o inerţie sistemică, pe care o găsim normală în cazul oricărui proces de modernizare accentuată şi accelerată, acel procent de 30 la sută al persoanelor ce opun rezistenţă activă la schimbare, evidenţiat în toate studiile de management. Iar, dacă mai adăugam şi faptul că inspecţia nu poate satisface nevoia fiecărui petent de «dreptate proprie şi personală» vedem că nici din afară nu se bucură de prea multă simpatie.

Din acest punct de vedere, corect interpretată, această lipsă de simpatie poate constitui chiar un reper de succes", a declarat, pentru MEDIAFAX, judecătoarea Alina Ghica.

Întrebată ce demersuri au fost iniţiate pentru numirea şefului Inspecţiei Judiciare a Consiliului, după ce judecătoarea Mihaela Tropcea a fost promovată la instanţa supremă, preşedinta Consiliului a afirmat:

"Cu privire la persoane, promovarea fostului inspector şef la Înalta Curte nu înseamnă un blocaj al managementului. Este, de altfel, momentul să încetăm a mai raporta o instituţie la o persoană, să desprindem elementul instituţional de cel personal. Măsura funcţionalităţii unei instituţii, fie ea de control ori de orice altă natură, este dată de menţinerea acestei funcţionalităţi dincolo de schimbările la nivelul funcţiei de conducere".

Totodată, şefa CSM a arătat că Inspecţia judiciară este condusă prin delegare de judecătoarea Rica Vasiliu - fost şef al Serviciului de inspecţie pentru judecători.

Noile Modificarile la Legea 303/2004 prevăd, prin normele tranzitorii, o altă procedură pentru numirea inspectorului şef, dar declanşabilă după un termen de 120 de zile de la intrarea in vigoare a legii modificate.

"În luna mai vom avea un inspector şef recrutat după un nou regulament elaborat în baza noilor prevederi pentru operaţionalizarea Inspecţiei", a adăugat Alina Ghica.

Săptămâna trecută, Plenul CSM a aprobat acest nou regulament, urmând ca procedura să fie declanşată în cel mai scurt timp.

"Consider că Inspecţia este de acum o instituţie credibilă, care, cel puţin prin ultimele acţiuni a dovedit că are curajul de a face curăţenie în grădina proprie", a declarat preşedinta CSM.

Despre recrutarea inspectorilor judiciari, preşedinta CSM a subliniat faptul că procedura este declanşată, în 28 şi 29 martie Plenul Consiliului urmând a decide în ceea ce priveşte 23 de judecători inspectori şi nouă procurori inspectori.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici