Pricopie: Cred că, deocamdată, nu avem voie să facem modificări în privinţa bacalaureatului

Ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, a declarat, sâmbătă, la Bistriţa, că ministerul pe care îl conduce nu va face modificări de structură în privinţa examenului de bacalaureat pentru următorii ani.

517 afișări
Imaginea articolului Pricopie: Cred că, deocamdată, nu avem voie să facem modificări în privinţa bacalaureatului

Remus Pricopie (Imagine: Ştefan Micsik / Mediafax Foto)

"Bacalaureatul nu poate fi schimbat, din punctul meu de vedere, de la un an la altul. E obligaţia noastră să anunţăm la începutul ciclului respectiv cum vor termina elevii ciclul acela. De aceea, nu am fost de acord cu ce se propunea prin Legea educaţiei nr. 1/2011, respectiv să se susţină un examen de bacalaureat după o formulă care nu a fost predată în liceu - transdisciplinară - şi după o formulă anunţată într-un timp relativ scurt. Eu cred că, deocamdată, nu avem voie să facem modificări pe bacalaureat. Ne putem gândi, fiind în 2014, ce vom face în 2018 sau 2020, dar nu ne putem gândi la modificări de structură pentru următorii ani. Am făcut modificări de programă, însă şi acelea nu sunt substanţiale, ci lucruri care ţin de o mai bună clarificare a temelor pe care elevii le au de parcurs pentru examenul de bacalareat, la slovacă, la italiană", a spus Pricopie, transmite corespondentul MEDIAFAX.

Ministrul a fost întrebat dacă are în vedere şi introducerea examenului de bacalaureat care să ofere tipuri diferite de diplome, aşa cum se întâmplă în alte ţări, şi a spus că regulile nu pot fi "copiate, pur şi simplu", şi introduse în sistemul românesc.

"Există mai multe sisteme de educaţie în Europa. În unele state federale din Europa, poţi avea reguli diferite pentru fiecare stat în parte. Eu cred că sunt foarte importante comparaţiile, dar nu putem să copiem pur şi simplu şi să introducem în sistemul românesc. Atunci când s-a modificat structura liceului de la patru ani la trei ani, s-a spus că în alte state liceul e de trei ani şi funcţionează foarte bine. În România, este însă o anumită tradiţie, o anumită abordare şi astfel de schimbări nu le poţi face peste noapte. Acelaşi răspuns îl dau şi în ce priveşte bacalaureatul. Este un examen pe care îl regăsim în multe ţări. Bacalaureatul trebuie să reflecte o evaluare la sfârşitul unui ciclu, liceul, care să ţină cont de modul în care elevii au învăţat în liceu şi nu ai cum să ai bacalaureatul într-un fel, dar predarea pe parcursul celor patru ani în alt fel", a declarat ministrul Pricopie.

El a explicat că nici în România bacalaureatul nu este unitar.

"De fapt, ne ducem pe diferite tipuri de programe şi avem discipline diferite în funcţie de parcursul fiecărui elev în parte. Diferenţierea în România, chiar dacă se eliberează o singură diplomă, există prin disciplinele pe care elevul le alege pentru examen, dar şi prin tipul de programă. Deşi dai Matematică, în funcţie de liceul pe care l-ai absolvit, Matematica poate avea un grad de dificultate mai mare sau mai mic. (…) Doamna ministru Andronescu a întărit această diferenţiere prin modul în care s-au întocmit programele de bacalaureat şi subiectele în 2012. S-a menţinut acest lucru în 2013 şi îl menţinem şi în 2014", a spus Remus Pricopie.

Întrebat dacă ministerul pe care îl conduce are în vedere o revizuire a profilelor din licee şi introducerea altora noi cum ar fi matematică-literatură sau economie-engleză, întâlnite în alte ţări, ministrul a spus că "la o astfel de schimbare, ai nevoie de doi, trei, patru ani de pregătire".

"Acest lucru presupune o schimbare profundă a sistemului care nu se poate face fără o pregătire serioasă. Atunci când îţi propui o astfel de schimbare ai nevoie de doi, trei, patru ani de pregătire, inclusiv pilotări şi simulări, să vedem dacă mergem în direcţia bună sau nu. Nu ne putem permite experimente. Eu cred că s-au făcut, în anumite momente, experimente pe sistemul de educaţie, iar eu, cel puţin, cât sunt ministru, nu voi face aşa ceva. Nu voi introduce nimic nou care nu este testat, verificat, gândit foarte serios înainte", a spus Pricopie.

În ce priveşte corelarea ofertei şcolare cu nevoile elevilor după absolvire, cu piaţa muncii, ministrul a declarat că acesta este un subiect care "trebuie tratat cu toată seriozitatea".

"Avem dialog - şi aseară (vineri - n.r.) am avut dialog aici, la Bistriţa - cu reprezentanţii mediului de afaceri. Problema se ridică nu doar pe programe, dar şi pe corelarea ocupaţiilor din România, domeniile asupra cărora cineva se poate apleca. Este un proces asupra căruia ne aplecăm, discutăm. Când vorbim despre ocupaţii ne referim nu doar la formarea iniţială, ci şi la formarea continuă, adică zone pe care le poţi ocupa după o serie de programe de calificare şi recalificare. E una dintre cerinţele Comisiei Europene pentru a accesa fondurile 2014-2020", a spus el.

El a reiterat faptul că atunci când a preluat mandatul de ministru şi-a propus să ia "acele măsuri necesare pentru a corecta sistemul", dar că acestea trebuie să fie "predictibile, anunţate din timp, asupra cărora să convenim".

Ministrul Educaţiei s-a întâlnit, sâmbătă, la Bistriţa, cu directorii de şcoli din judeţ, iar vineri seară a avut o întâlnire cu mediul de afaceri. El se află într-o vizită de două zile în judeţ alături de preşedintele Camerei Deputaţilor, Valeriu Zgonea, şi ministrul Fondurilor Europene, Eugen Teodorovici.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici