Primul avion SMURD care a fost achiziţionat din 2% va zbura din 15 iulie - FOTO

Primul avion SMURD care a fost achiziţionat din 2%, în valoare de peste 1 milion de euro, va intra în activitate din 15 iulie, aeronava purtând numele medicului Monica Cardoş, care a decedat într-o misiune în 2003.

965 afișări
Imaginea articolului Primul avion SMURD care a fost achiziţionat din 2% va zbura din 15 iulie - FOTO

Primul avion SMURD care a fost achiziţionat din 2% va zbura din 15 iulie (Imagine: Razvan Chirita/Mediafax Foto)

Ceremonia de inaugurare a avionulu a avut loc vineri pe Aeroportul Internaţional Bucureşti-Băneasa "Aurel Vlaicu", în prezenţa premierului Victor Ponta, ministrului de Interne Radu Stroe, ministrului Apărării Mircea Duşă şi secretarului de stat în Ministerul Sănătăţii Raed Arafat.

În cadrul ceremoniei a fost ţinut şi un moment de reculegere în memoria sublocotenentului post-mortem Boitan Gabriel, care, în cursul zilei de joi, şi-a pierdut viaţa la Feteşti, în timp ce intervenea pentru salvarea a două vieţi omeneşti.

Raed Arafat a explicat că aeronava medicală a fost achiziţionată de către Fundaţia pentru SMURD, din sumele strânse ca urmare a redirecţionării de către populaţie a 2% din impozitul pe venit, cât şi din donaţii şi sponsorizări. Începând cu 28 iunie, în baza unui contract de sponsorizare, avionul medical a fost trecut în patrimoniul Inspectoratului General de Aviaţie al MAI.

Avionul va asigura îmbunătăţirea calităţii medicinei de urgenţă prespitalicească, contribuind, astfel, la creşterea capacităţii de intervenţie şi micşorarea timpilor de răspuns în cazul urgenţelor civile.

Fundaţia pentru SMURD a demarat în anul 2011 şi a continuat, în 2012, campania de redirecţionare a 2 la sută din impozitul pe venit, intitulată "Nu lăsa distanţa până la spital să devină incurabilă. Ajută-ne să scurtăm distanţe pentru a salva vieţi", în vederea colectării fondurilor necesare achiziţiei unui avion sanitar destinat SMURD.

Importanţa achiziţionării acestui aparat de zbor, special construit şi dotat pentru intervenţii de urgenţă, este relevată de numărul foarte mare de misiuni executate cu un aparat de zbor închiriat - 138, însemnând cel puţin tot atâtea vieţi omeneşti salvate.

Până în prezent, Fundaţia pentru SMURD a derulat mai multe proiecte destinate dezvoltării activităţii şi dotării echipajelor de intervenţie SMURD şi a activităţii Inspectoratelor pentru Situaţii de Urgenţă, cu fonduri din campaniile 2%, precum şi din alte donaţii şi sponsorizări. Proiectele Fundaţiei pentru SMURD de la începutul campaniei 2%, în 2006/2007, destinate integral dezvoltării acestui sistem, în colaborare cu Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă şi Inspectoratul General de Aviaţie depăşesc suma de 20 de milioane de lei.

În anul 2012 a fost demarată acţiunea de achiziţie a avionului care a fost identificat în Austria, funcţionând ca avion-ambulanţă. În urma achiziţionării au fost efectuate lucrări de întreţinere şi actualizare a resurselor de zbor, pentru ca aeronava să fie operabilă în condiţii optime.

Avionul de tip Piper PA-42 Cheyenne III, fabricat în SUA, a fost achiziţionat în anul 2012, ca avion second hand cu 5.500 de ore de zbor efectuate şi este dotat cu echipamente medicale noi conform standardelor europene pentru a putea efectua misiuni umanitare de salvare a pacienţilor în stare gravă, în regim gratuit pentru întreaga populaţie, pe timp de zi şi noapte în condiţii meteorologice complexe, alături de elicopterele SMURD.

Avionul este deservit de trei echipaje a câte doi piloţi militari, ce au fost transferaţi din cadrul Ministerului Apărării Naţionale în structura Inspectoratului General de Aviaţie din Ministerul Afacerilor Interne în toamna anului 2012.

Aeronava SMURD este importantă ca un instrument complementar cu elicopterele SMURD având în vedere că, pentru distanţele mari, avionul este mult mai eficient reducând timpul şi costurile şi permiţând ca elicopterele să rămână libere pentru intervenţiile de urgenţă în zona lor de activitate.

Mai mult în cazul condiţiilor meteo nefavorabile, avionul este un mijloc de transport mult mai sigur şi permite executarea unor misiuni ce nu pot fi realizate cu elicopterele SMURD. De exemplu, pentru o misiune de la Baia Mare la Bucureşti, cu elicopterul sunt necesare cel puţin cinci - şase ore dus-întors, iar costurile sunt pe măsură, pe când, prin utilizarea avionului, misiunea poate fi executată, în cel mult două - trei ore, iar costurile aferente sunt mai reduse.

Avionul este botezat după numele doctorului Monica Cardoş, aceasta fiind primul medic SMURD căzut la datorie în urma prăbuşirii elicopterului SMURD Mureş din 2003, la Cojocna, în judeţul Cluj. Numele doctorului este imprimat pe avion din respect şi recunoştinta pentru ea şi pentru toţi angajaţii SMURD care au căzut la datorie.

În colectarea de fonduri au participat un numar mare de tineri voluntari la nivel naţional precum şi, în timpul lor liber, angajaţi ai mai multor inspectorate pentru situaţii de urgenţă, toţi primind diplome de recunoaştere la ceremonia de inaugurare a avionului.

Avionul va începe activitatea în data de 15 iulie 2013, fiind disponibil 24 de ore din 24 şi şapte zile din şapte, cu excepţia perioadelor de revizie. Aeronava poate zbura la o altitudine maximă de 10.000 de metri, are autonomie de zbor 3.000 de kilometri sau aproximativ cinci ore şi poate atinge viteza maximă de 560 km/h. Are o lungime de13,23 de metri, anvergură - 14,53 metri, înălţime - 4,5 metri şi capacitate pentru doi piloţi, două cadre medicale şi două tărgi (variantă medicală) sau doi piloţi şi nouă pasageri (transport persoane).

Pentru achiziţia şi operaţionalizarea aeronavei a fost alocat bugetul de 1.008.255 de euro, reprezentând: valoarea de achiziţie, ce include aeronava cu resursele existente, o serie de lucrări de îmbunătăţire, două tărgi medicale, inscripţionarea avionului etc. (757.300 de euro), cursurile de pregătire ale echipei de tehnicieni din cadrul Inspectoratului General de Aviaţie ce vor asigura mentenanţa de bază a avionului (55.400 de euro), achiziţia tuturor truselor de service necesare echipei de tehnicieni (22.965 de euro), asigurarea aeronavei (6.350 de euro), cursurile de pregătire a echipei de piloţi ai avionului SMURD, necesare acreditării fiecarui pilot pentru zbor cu acest tip de avion, ce a inclus un numar de cel puţin 15 ore de zbor / pilot pentru cei şase piloţi şi costul instructorului şi obtinerea licenţelor necesare (97.000 de euro) şi echipamente medicale necesare asigurării îngrijirilor la nivel de terapie intensivă pe durata zborului (57.040 de euro).

Fundaţia pentru SMURD încearcă să achiziţioneze un al doilea avion de acelaşi tip, astfel încât activitatea aero-medicală să nu se întrerupă în viitor, în cazul în care unul dintre cele două avioane se află în revizie.

Aeronava a fost transferată în proprietatea Ministerului Afacerilor Interne, respectiv a Inspectoratului General de Aviaţie şi este înmatriculată militar cu numărul 112-1.

Ministrul Radu Stroe a apreciat modul în care proiectul SMURD, bazat pe un fundament asigurat de cele două componente militare ale MAI - Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă şi Inspectoratul General de Aviaţie - a devenit un instrument eficient destinat salvării de vieţi omeneşti. Astfel, din cele 5.000 de ore de zbor efectuate anul trecut de piloţii Ministerului Afacerilor Interne, peste 3.200 au fost dedicate misiunilor SMURD.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici