Rovana Plumb, despre TIMBRUL DE MEDIU: Nu este o taxă pe principiul poluatorul plăteşte, ci o taxă pe consum

Ministrul Mediului, Rovana Plumb, a declarat, la Oradea, că susţine timbrul de mediu, chiar dacă nu cunoaşte în ce măsură a contribuit această taxă la înnoirea parcului auto din ţară, apreciind că "taxarea combustibilului nu este o taxă pe principiul poluatorul plăteşte, ci o taxă pe consum".

1642 afișări
Imaginea articolului Rovana Plumb, despre TIMBRUL DE MEDIU: Nu este o taxă pe principiul poluatorul plăteşte, ci o taxă pe consum

Rovana Plumb, despre TIMBRUL DE MEDIU: Nu este o taxă pe principiul poluatorul plăteşte, ci o taxă pe consum (Imagine: Shutterstock)

Ministrul Rovana Plumb a declarat, sâmbătă, la Oradea, că susţine în continuare timbrul de mediu prin care cumpărătorii de autoturisme sunt obligaţi să achite în contul Administraţiei de Mediu diverse sume în funcţie de vechimea şi motorizarea autovehiculelor, chiar dacă nu cunoaşte în ce măsură această taxă a contribuit la înnoirea parcului auto din România, transmite corespondentul MEDIAFAX.

Plumb s-a pronunţat împotriva înlocuirii taxei de timbru cu o taxă de poluare inclusă în preţul combustibilului, la fel ca în Germania, aşa cum au propus în primăvară doi senatori PNL din Bihor, Cristian Bodea şi Valeriu Boeriu.

"Din punct de vedere tehnic, al Ministerului Mediului, taxarea combustibilului nu este o taxă pe principiul poluatorul plăteşte, ci o taxă pe consum. Iar taxa pe consum nu este în domeniul de aplicare al Ministerului Mediului", a declarat ministrul Rovana Plumb.

Ea a adăugat că ministerul pe care îl conduce "doreşte ca prin politicile de înnoire a parcului auto şi aplicarea acestui tip de taxare, timbrul de mediu", să fie respectat principiul "poluatorul plăteşte" şi să poată fi redus "impactul negativ al emisiilor de gaze cu efect de seră".

Întrebată dacă există o statistică oficială a Ministerului Mediului privind înnoirea parcului auto naţional, în condiţiile în care preşedintele Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România, Constantin Stroe, a afirmat că timbrul de mediu a paralizat comerţul auto, Rovana Plumb a răspuns că o "analiză" va fi făcută în acest sens abia la finele lunii viitoare.

"La sfârşitul lunii octombrie se va face o analiză a efectelor implementării timbrului de mediu şi vom şti cu exactitate", a spus ministrul.

În 23 aprilie, senatorii liberali bihoreni Cristian Bodea şi Valeriu Boeriu au propus, printr-un proiect de lege, înlocuirea actualului timbru de mediu cu o taxă de poluare inclusă în preţul combustibililor, la fel ca în Germania, care să fie de un ban pe litrul de motorină ori benzină.

Ulterior, întrucât ministrul Mediului, Rovana Plumb, s-a opus iniţiativei celor doi senatori, iar în 3 august Guvernul şi-a exprimat avizul negativ, parlamentarii au anunţat, joi, că în 9 septembrie îl vor interpela pe ministrul Mediului pentru a afla "ce sume şi-a propus ministerul să colecteze în acest an din încasările aferente timbrului de mediu, ce sume s-au colectat până în prezent, cum a folosit ministerul aceşti bani, cât trebuie să plătească Guvernul pentru despăgubirile stabilite de instanţe din taxele similare precedente şi cât a plătit până în prezent, precum şi câte procese sunt pe rol pentru recuperarea timbrului de mediu şi la ce valoare se ridică sumele revendicate de cetăţeni".

"Noi am vrut să înlocuim deviza doamnei ministru «luăm mult de la puţini» cu «luăm foarte puţin de la toţi». Timbrul de mediu este o taxă percepută în avans, pe ideea că plăteşti pentru cât vei polua, dar dacă ai plătit-o şi a doua zi îţi ia foc sau ţi se fură maşina nimeni nu-ţi mai dă banii înapoi. De asemenea, este o taxă inechitabilă, pentru că eu, care am o maşină de 5 ani adusă din Germania trebuie s-o plătesc, chiar dacă vecinul meu, care are o Dacie de 30 de ani şi care poluează mai mult, nu trebuie s-o plătească. Deci, ea nici nu contribuie la înnoirea parcului auto din România. Mai mult, dacă eu am o maşină de acum 20 de ani nu plătesc taxa chiar dacă fac 100.000 de kilometri pe an, iar alt vecin al meu, care are o maşină de 3 ani recent adusă din Germania, şi care poluează mai puţin, trebuie s-o achite, chiar dacă el o foloseşte doar o dată pe lună", spunea senatorul Valeriu Boeriu într-o conferinţă de presă, susţinută joi, împreună cu senatorul Cristian Bodea.

"Am propus ca în locul timbrului de mediu, care este inechitabil şi nelegal, dovadă că au început deja să apară procese împotriva statului, să instituim o taxă de poluare ca în Germania, inclusă în preţul combustibilului. Fiecare poluator ar plăti pe măsura poluării produse, statul ar economisi bani şi efort prin faptul că taxa ar fi percepută de benzinari în locul funcţionarilor, şi ar degreva cetăţenii de stat la cozi la ghişee. În plus, cetăţenii nu ar mai fi pedepsiţi cu taxe de mii de euro doar pentru că nu-şi pot permite să cumpere maşini noi, nepoluante", mai menţiona Boeriu.

Pe de altă parte, senatorul liberal mai preciza că, în timp ce banii colectaţi de stat prin Administraţia Fondului de Mediiu sunt folosiţi pentru lucruri "care nu au nimic în comun cu poluarea, precum finanţarea programului Casa Verde ori reabilitarea reţelelor de canalizare, banii strânşi din taxa de poluare ar putea fi folosiţi, conform proiectului nostru de lege, doar pentru programe de împădurire".

Senatorul Cristian Bodea mai declara că luna aceasta proiectul său şi al colegului Boeriu va ajunge în dezbaterea Senatului şi, în pofida avizului negativ dat de Guvern la începutul lunii trecute, va încerca să convingă cât mai mulţi parlamentari să-l voteze.

"Încercăm să-i convingem în primul rând pe colegii noştri, opoziţia ne-a spus că va vota alături de noi, unii pesedişti ne-au spus şi ei că vor vota cu noi", afirma Bodea.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici