Salvaţi Copiii: 63 % dintre copii spun că sunt bătuţi de părinţi, doar 38 % dintre aceştia recunosc

Aproximativ 63% dintre copii spun că sunt bătuţi de părinţi, însă doar 38% dintre aceştia recunosc acest lucru, în timp ce, la şcoală, 86 la sută dintre cei mici sunt certaţi de cadrele didactice, potrivit unui studiu realizat de organizaţia "Salvaţi Copiii".

1680 afișări
Imaginea articolului Salvaţi Copiii: 63 % dintre copii spun că sunt bătuţi de părinţi, doar 38 % dintre aceştia recunosc

Salvaţi Copiii: 63 % dintre copii spun că sunt bătuţi de părinţi, dar mai puţin de jumătate dintre aceştia recunosc (Imagine: Shutterstock)

"Cei care sunt părinţi ştiu că, aproape în fiecare etapă de dezvoltare a copilului, parcă ai sentimentul că nu eşti pregătit suficient. Ai copilul care începe şcoala: oare ce trebuie să fac? Ai copilul care împlineşte 16 ani şi vrea să meargă mai des la petreceri: oare cum trebuie să reacţionez? De multe ori, din această inabilitate sau neştiinţă a părinţilor prin care ei nu ştiu cum să reacţioneze în faţa copiilor, pot să apară o grămadă de probleme, unele cu implicaţii la nivelul copilului, mai târziu adult, pe termen lung", a spus, marţi, ministrul Educaţiei Remus Pricopie, la lansarea campaniei "Copiii fără etichetă" a organizaţiei "Salvaţi Copiii".

Preşedintele executiv al organizaţiei, Gabriela Alexandrescu, a explicat că studiul care a dus la iniţierea campaniei pentru combaterea violenţei împotriva copiilor arată "un tablou îngrijorător" al societăţii noastre.

"Violenţa împotriva copiilor ţine societatea prizonieră într-un cerc vicios al violenţei: violenţa naşte violenţă. Copiii bătuţi sau umiliţi vor bate şi vor umili, în relaţia cu ceilalţi copii, cu părinţii, cu profesorii, precum şi în relaţiile lor de maturitate, iar abuzurile din copilărie sunt adesea surse pentru eşecuri personale în viaţa de adult", a declarat Gabriela Alexandrescu.

Conform aceluiaşi studiu, 20 la sută dintre părinţi apreciază pozitiv bătaia ca mijloc de educaţie a copilului.

Totodată, arată cercetarea, 18 la sută dintre copii afirmă ca au fost bătuţi acasă cu băţul sau cu nuiaua, 13 la sută spun că părinţii au folosit cureaua, iar alte opt procente au menţionat, în acelaşi context, lingura de lemn.

"Cifre îngrijorătoare arată că, în ciuda interzicerii prin lege încă din 2004 a oricărei forme de violenţă asupra copiilor în familie, părinţii nu doar că încă utilizează pedeapsa corporală în practica educaţională de zi cu zi, dar un procent semnificativ dintre ei apreciază pozitiv bătaia ca mijloc de educaţie a copilului. Convingerea că, prin pedepsire, copiii vor învăţa cele mai importante lecţii este extrem de răspândită în rândul părinţilor. Cu toate astea, ceea ce copiii învaţă este total diferit de ceea ce încearcă părinţii să îi înveţe", a explicat psihologul Diana Stănculeanu, coordonator de program la "Salvaţi Copiii".

Potrivit ministrului Educaţiei, la capitolul violenţă şi riscuri asociate copiilor, cel mai important lucru este prevenţia, care trebuie făcută pe "etaje" diferite. "Cred că, deşi întotdeauna vorbim de copii şi profesori, eu cred că prevenţia trebuie făcută prin politici corespunzătoare în care să fie implicaţi părinţii", a mai spus Remus Pricopie.

În ceea ce priveşte violenţa asupra copiilor în şcoli, frecvenţa comportamentelor de abuz emoţional şi verbal pe care cadrele didactice le angajează în numele "metodei educaţionale" este extrem de mare. Astfel, studiul arată că 86 la sută dintre copii sunt certaţi de către cadrele didactice atunci când greşesc, 33 la sută dintre cei mici sunt jigniţi şi etichetaţi la şcoală de către cadrele didactice, iar şapte la sută dintre copii afirmă că sunt bătuţi de către profesorii lor. De asemenea, 14 la sută dintre copiii romi afirmă că sunt bătuţi de profesori, în timp ce doar şase procente dintre cei de etnie română care afirmă acelaşi lucru.

"Vreau să văd profesori daţi afară din sistemul de educaţie pentru că au bătut copiii. Este inadmisibil să acceptăm ca un profesor care a bătut un elev să rămână în sistem. Eu cred că sunt gesturi pentru care nu există milă. (...) Vreau să văd părinţi care sunt decăzuţi din drepturi pentru că au acţionat într-un mod abuziv la adresa copiilor lor, pentru că înseamnă că acei oameni nu sunt în stare să se ridice la nivelul de părinţi", a mai spus ministrul Educaţiei.

Potrivit Dianei Stănculeanu, studiul evidenţiază şi datele referitoare la stările emoţionale experimentate de copii în cadrul şcolii. "Majoritatea copiilor raportează că trăiesc stări emoţionale care variază de la indiferenţă (29 la sută dintre copii), anxietate, retragere, nesiguranţă şi încordare (57 la sută dintre copii) şi îngrijorare (6 la sută dintre copii)", a precizat coordonatorul de program al Organizaţiei Salvaţi Copiii.

Studiul privind abuzul împotriva copiilor a fost realizat de "Salvaţi Copiii" la sfârşitul lui 2012 şi are o marjă de eroare de +/- 2,5%. Cercetarea s-a realizat urmărind două direcţii: o abordare de tip calitativ şi una cantitativă (măsurarea opiniilor părinţilor şi copiiilor). Pentru abordarea de tip calitativ, metoda de cercetare folosită a fost focus group-ul, la care au participat între şase şi 12 persoane din principalele judeţe ale României. Pentru abordarea de tip cantitativ, metoda folosită a fost interviul. Au participat 1.436 de familii din 58 de localităţi din România, iar interviurile s-au desfăşurat la domiciliul subiecţilor în perioada mai – iulie 2012.

Campania socială de combatere a violenţei împotriva copiilor "Copiii fără etichete" se va desfăşura în perioada martie-octombrie 2013.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici