Vânzătorul unui bun cu defect trebuie să îl înlocuiească sau să suporte cheltuielile necesare

Vânzătorul trebuie să ridice un bun de consum vândut cu defect, din locul în care a fost instalat cu bună-credinţă de consumator şi să îl înlocuiească sau să suporte cheltuielile necesare, iar în caz de restituire, cheltuielile trebuie să fie proporţionale cu valoarea bunului conform, arată Curtea de Justiţie a Uniunii Europene.

780 afișări
Imaginea articolului Vânzătorul unui bun cu defect trebuie să îl înlocuiească sau să suporte cheltuielile necesare

Vânzătorul unui bun cu defect trebuie să îl înlocuiească sau să suporte cheltuielile necesare (Imagine: Ovidiu Radu/Mediafax Foto)

Directiva care reglementează vânzarea bunurilor de consum prevede că vânzătorul este răspunzător faţă de consumator pentru orice neconformitate existentă în momentul livrării bunurilor.

În cazul unei neconformităţi, consumatorul are dreptul ca aceste bunuri să fie repuse în conformitate, gratuit, prin reparare sau înlocuire, cu excepţia cazurilor în care aceasta este imposibilă sau disproporţionată.

Orice reparaţie sau înlocuire trebuie să se efectueze într-un termen rezonabil şi fără niciun inconvenient semnificativ pentru consumator. În cazul în care nu poate obţine repunerea în conformitate, acesta poate solicita o reducere a preţului sau rezoluţiunea contractului de vânzare-cumpărare.

Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE) a fost solicitată de instanţele germane, sesizate cu două speţe, să stabilească dacă dreptul Uniunii obligă vânzătorul să asigure ridicarea bunului neconform şi instalarea bunului de înlocuire.

Într-una din speţe era vorba despre un contract de vânzare - cumpărare privind plăci cu aspect lucios pentru pardoseală, ulterior montării constatându-se de către cumpărător că au semne de culoare închisă, vizibile cu ochiul liber. Un expert desemnat de cumpărător a constatat că semnele respective proveneau de la urme fine de microşlefuire, imposibil de îndepărtat şi că înlocuirea completă a plăcilor constituia unica despăgubire posibilă. Expertul a estimat cheltuielile aferente acestei operaţiuni la 5.830,57 euro.

În cea de-a doua speţă, era vorba despre încheierea prin internet a unui contract de vânzare-cumpărare privind o maşină de spălat vase nouă. Ulterior instalării de către cumpărător a maşinii de spălat vase la domiciliu, s-a dovedit că acest aparat era defect, fără ca operaţiunile de instalare a acestui aparat să fi cauzat defectul, şi că repararea sa era imposibilă. Prin urmare, părţile s-au pus de acord cu privire la înlocuirea acestei maşini de spălat vase. În acest sens, cumpărătorul a solicitat ca vânzătorul să livreze nu numai o nouă maşină de spălat vase, ci şi să ridice aparatul cu defect şi să instaleze aparatul de înlocuire sau să suporte cheltuielile ridicării şi pe cele ale noii instalări, ceea ce vânzătorul a refuzat.

Instanţele germane au subliniat că dreptul german nu prevede obligaţia vânzătorului care nu este în culpă să suporte costul acestor operaţiuni.

Prin hotărârea pronunţată, Curtea a subliniat că legiuitorul Uniunii a înţeles să facă din gratuitatea repunerii în conformitate a bunurilor de către vânzător un element esenţial al protecţiei garantate consumatorilor. Această obligaţie de gratuitate a repunerii bunurilor în conformitate urmăreşte protejarea consumatorilor de riscul costurilor financiare care i-ar putea descuraja să îşi invoce drepturile în lipsa unei astfel de protecţii.

"Or, dacă un consumator, în cazul înlocuirii unui bun neconform, nu poate solicita vânzătorului să asigure ridicarea acestuia din locul în care a fost instalat în conformitate cu natura şi cu scopul pentru care a fost solicitat şi instalarea bunului de înlocuire în acelaşi loc, această înlocuire ar determina pentru consumator costuri financiare suplimentare, pe care nu ar fi trebuit să le suporte în cazul în care vânzătorul ar fi executat corect contractul de vânzare-cumpărare. Astfel, în cazul în care vânzătorul ar fi livrat de la bun început un bun conform cu contractul, consumatorul nu ar fi suportat decât o singură dată cheltuielile de instalare şi nu ar fi trebuit să suporte cheltuielile de ridicare a bunului cu defect, se arată în hotărârea CJUE.

Curtea a constatat că suportarea de către vânzător a cheltuielilor de ridicare a bunului cu defect şi de instalare a bunului de înlocuire nu conduce la un rezultat inechitabil.

Astfel, chiar în ipoteza în care neconformitatea bunului nu rezultă dintr-o culpă a vânzătorului, totuşi, prin livrarea unui bun neconform, acesta nu şi-a executat în mod corect obligaţia la care s-a angajat în temeiul contractului de vânzare-cumpărare şi, prin urmare, trebuie să îşi asume consecinţele executării necorespunzătoare a acestuia. În schimb, consumatorul, în ceea ce îl priveşte, a plătit preţul de vânzare şi, prin urmare, şi-a îndeplinit în mod corect obligaţia sa contractuală.

În plus, instalarea cu bună-credinţă de către consumator, care a considerat că bunul livrat este conform, a bunului cu defect în conformitate cu natura acestuia şi cu scopul pentru care l-a solicitat, anterior apariţiei defectului, nu poate constitui o culpă imputabilă consumatorului.

"În consecinţă, în situaţia în care niciuna dintre cele două părţi la contract nu a acţionat din culpă, este justificat ca vânzătorul să suporte costurile ridicării bunului neconform şi pe cele ale instalării bunului de înlocuire, dat fiind că aceste cheltuieli suplimentare, care sunt necesare pentru efectuarea înlocuirii, ar fi fost evitate dacă vânzătorul şi-ar fi executat corect obligaţiile contractuale de la bun început. Drepturile conferite astfel consumatorilor prin directivă vizează nu punerea acestora într-o situaţie mai avantajoasă decât cea la care puteau avea dreptul în temeiul contractului de vânzare-cumpărare, ci numai restabilirea situaţiei care ar fi existat dacă vânzătorul ar fi livrat de la bun început un bun conform", se mai arată în hotărârea CJUE.

Pe de altă parte, Curtea arată că directiva se opune ca o legislaţie naţională să acorde vânzătorului dreptul de a refuza înlocuirea unui bun neconform - înlocuire ce reprezintă unica modalitate de despăgubire posibilă - pentru motivul că aceasta presupune costuri disproporţionate în raport cu însemnătatea neconformităţii şi cu valoarea bunului în cazul în care ar fi fost conform.

Astfel, deşi directiva prevede că un consumator are dreptul ca bunurile cu defect să fie repuse în conformitate prin reparare sau înlocuire, cu excepţia cazurilor în care aceasta este imposibilă sau disproporţionată, ea precizează totodată că o modalitate de despăgubire se consideră disproporţionată în cazul în care impune vânzătorului costuri care, în comparaţie cu cealaltă modalitate, sunt nerezonabile.

În consecinţă, în ipoteza în care numai una dintre aceste două modalităţi de despăgubire este posibilă, vânzătorul nu o poate refuza.

Curtea constată totuşi că în situaţia în care înlocuirea bunului cu defect determină costuri disproporţionate ca urmare a necesităţii de a ridica bunul neconform din locul în care a fost instalat şi de a instala bunul de înlocuire, dreptul consumatorului la restituirea cheltuielilor de ridicare a bunului cu defect şi de instalare a bunului de înlocuire poate să fie limitat la o sumă proporţională cu însemnătatea neconformităţii şi cu valoarea bunului în cazul în care ar fi fost conform.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici