FOCUS: În Formula 1 se caută antidotul plictiselii

Prima etapă a Campionatului Mondial de Formula 1 a fost aşteptată cu sufletul la gură atât de "actorii" Marelui Circ, cât şi de fanii acestui sport, însă speranţele tuturor într-un sezon spectaculos s-au transformat într-o mare deziluzie după cursa desfăşurată, duminică, pe circuitul de la Sakhir.

19 afișări
Imaginea articolului FOCUS: În Formula 1 se caută antidotul plictiselii

FOCUS: În Formula 1 se caută antidotul plictiselii (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

FIA a continuat şi în 2010 să schimbe regulamentul tehnic şi pe cel sportiv, tot încercând să facă din Formula 1 un sport mai economic şi mai accesibil, dar mai dinamic şi mai spectaculos în acelaşi timp. Cele mai importante modificări pentru acest an au fost interzicerea realimentării în timpul curselor şi introducerea unui nou sistem de punctaj care să recompenseze mai bine locurile fruntaşe.

Week-end-ul trecut, toată lumea a dorit să vadă ce efecte au aceste măsuri, iar rezultatul a fost de-a dreptul îngrijorător: o cursă plictisitoare, fără nerv şi fără acţiune. Problemele mecanice ale maşinii pilotului german al echipei Red Bull, Sebastian Vettel, au reprezentat singurele momente de tensiune în cursa de la Sakhir, iar oficialii F1, fideli principiului că ce începe prost se poate termina şi mai rău, îndepărtând fanii de acest sport, caută deja soluţii pentru a readuce spectacolul pe circuit.

După eliminarea realimentării, se credea că piloţii vor fi mai dispuşi să se depăşească unii pe alţii dacă vor şti că intrarea la boxe nu-i mai poate ajuta foarte mult să câştige poziţii. Totodată, se spera că strategiile echipelor vor fi diferite şi vor depinde de modul particular în care fiecare maşină toceşte pneurile.

Acum, timpul petrecut de piloţi la standuri a scăzut foarte mult, ajungând între 4 şi 5 secunde, faţă de 7-10 secunde anul trecut. Şi de la cel puţin două intrări la boxe în 2009 s-a ajuns la una singură. Piloţii ar fi renunţat bucuroşi şi la aceasta dacă n-ar fi fost obligaţi să folosească în cadrul unei curse cele două tipuri de pneuri de uscat furnizate de Bridgestone.

În Bahrain, cei opt piloţi care formează grupul favoriţilor la titlul mondial au efectuat, toţi, schimbul de pneuri între tururile 16 şi 18, trecând pe compoziţia mai dură (cea medie la Sakhir). Apoi, cu excepţia problemelor tehnice ale lui Vettel, care l-au făcut să fie depăşit de trei monoposturi, toată lumea a rulat cuminte până în turul 49, la final. Astfel, cursa de la Sakhir a fost comparată cu o procesiune, după ce piloţii au fost concentraţi mai mult să nu facă vreo greşeală şi să nu-şi deterioreze pneurile, decât să depăşească.

Martin Whitmarsh, managerul de la McLaren-Mercedes, recunoaşte problemele şi spune că ar trebui făcut ceva pentru readucerea spectacolului. "Formula 1 trebuie să fie spectaculoasă, oamenii trebuie să fie ţinuţi în priză de ceea ce se întâmplă în cursă, dar nu pot fi când se uită la ceva care seamănă cu o procesiune. În Bahrain nu a fost cel mai bun spectacol, ştim asta şi trebuie să lucrăm împreună pentru a îmbunătăţi acest lucru", a declarat Whitmarsh, pentru BBC.

El crede că o parte din vină pentru lipsa competiţiei în Bahrain o poartă cauciucurile Bridgestone, care au fost prea... bune şi au ţinut prea multe tururi, iar din acest motiv piloţii au făcut numai o oprire la boxe.

"Dacă am fi avut safety-car-ul pe pistă în turul 5, toţi s-ar fi îngrămădit la boxe să schimbe cauciucurile şi apoi ar fi mers cu ele până la sfârşit, fără vreo altă oprire. Cauciucurile îţi permit să faci asta, dar nu vreau să-i blamez pe cei de la Bridgestone. Suntem toţi implicaţi!", a adăugat Whitmarsh.

Pentru a îmbunătăţi întrecerea, şeful de la McLaren propune introducerea încă unei opriri obligatorii şi cere pneuri mai fragile. "Trebuie să ne aruncăm o privire asupra numărului de opriri la boxe, asupra pneurilor şi să le facem mai fragile, trebuie să facem maşini capabile de a concura strâns şi de a depăşi uşor", a afirmat Martin Whitmarsh.

Introducerea unei a doua opriri obligatorii a fost discutată şi în iarnă, dar nu a întrunit unanimitatea, aşa că nu a fost inclusă în regulamentul pe 2010. Acum, Nick Fry, directorul executiv al Mercedes GP, spune că această idee ar trebuie adusă din nou în discuţie. "Este clar o posibilitate, deşi înainte s-a votat împotrivă. Nu cred că ar avantaja sau dezavantaje pe cineva anume", crede Fry.

El avertizează că lucrurile pot ajunge şi mai rău, dacă lumea F1 nu reacţionează. "Cred că toţi am văzut o cursă deloc spectaculosă (n.r. - în Bahrain) şi asta ar trebui să ne dea de gândit. Schimbările de ordin tehnic sunt dificil de făcut şi sunt foarte scumpe. Trebuie să ne gândim, împreună cu FIA şi cu Bernie (n.r. - Ecclestone, patronul F1), la o soluţie, fie ea tehnică sau sportivă. Suntem obligaţi să oferim un spectacol de calitate clienţilor noştri, oamenii care plătesc să urmărească aceste curse sau le văd la TV", a spus Fry.

Soluţia cu două opriri obligatorii este şi pe placul lui Christian Horner, "team-principal" al celor de la Red Bull: "Problema cu o singură oprire (n.r. - ca la Sakhir) o putem întâlni la toate Grand Prix-urile. Aşa că ar trebui să ne gândim dacă este cazul să introducem o a doua oprire obligatorie."

Mult mai dur este fostul pilot David Coulthard, care, într-un articol scris pentru Daily Telegraph, îl consideră vinovat de situaţia actuală pe fostul preşedinte al FIA, Max Mosley. "Sper că lui Mosley, aflat în turnul lui de fildeş după ce s-a retras de la conducerea FIA, i-a plăcut Grand Prix-ul Bahrainului. Limitarea turaţiilor motoarelor la 18.000, interzicerea realimentării pe timpul curselor, motoare şi cutii de viteză standardizate, un singur furnizor de cauciucuri, toate acestea au fost introduse în mandatul său la FIA şi se pare că toate au făcut putin pentru spectacol. Marele Premiu al Bahrainului a fost procesional, un test de anduraţă mai mult decât o cursă", a scris Coulthard.

Fostul pilot a acuzat şi echipele pentru lipsa spectacolului, după ce acestea nu au fost de acord cu două opriri obligatorii: "Despre două opriri obligatorii s-a discutat şi în iarnă, dar unii au simţit că maşinile lor ar putea se descurce mai bine cu pneurile decât altele, aşa că au votat împotrivă. A fost un prim exemplu că inginerii nu au fost în stare să-şi lase deoparte instinctele concurenţiale în sprijinul binelui general. Să sperăm că vor începe să gândească mai limpede acum", a afirmat Coulthard.

În schimb, conducătorul Ferrari, Stefano Domenicalli, îndeamnă la răbdare, deoarece consideră că este greu de format o opinie numai după o singură cursă. "În alte condiţii, s-ar putea să avem o altă situaţie, astfel că îmi voi spune părearea după mai multe curse. Atunci vom putea şti dacă aceasta este situaţia reală sau nu", a spus Domenicalli.

Şi Bernie Ecclestone crede că este prea devreme pentru a trage un semnal de alarmă: "Nu e nici panică, nici criză în Formula 1. Eu cred că nu e nimic de făcut imediat. Suntem într-o perioadă cu patru curse şi haideţi să vedem cum se vor adapta echipele şi vom trage o concluzie după China".

Ecclestone consideră că plictiseala din Bahrain a fost cauzată de faptul că echipele au aplicat pentru prima dată noile reguli şi nimeni nu a vrut să rişte. "Acum, vor şti că-şi pot îmbunătăţi evoluţiile şi vor fi mai indrăzneţi, astfel că s-ar putea să avem mai multă acţiune", crede patronul F1.

După ce echipele s-au gândit că ar fi bine să existe două opriri obligatorii la boxe, Ecclestone a găsit şi modalitatea de a-i forţa pe piloţi să treacă de mai multe ori pe la standuri: o singură compoziţie de pneuri, soft, pe durata unei curse. "Poate dacă le dăm o compoziţie soft pentru pneuri vor opri de două ori, dar nu sunt sigur că o astfel de regulă va fi votată în unanimitate", a spus Ecclestone.

El a precizat că, în opinia sa, problema este nerezolvată de câţiva ani: "Este în principiu aceeaşi problemă pe care o avem de câţiva ani, este vorba de forţa de apăsare aerodinamică şi de faptul că maşinile nu sunt în stare să se apropie de cele din faţă penru a avea parte de mai multe depăşiri. Echipele ştiu acest lucru, dar nu vor face nimic, pentru că fiecare se gândeşte la interesul propriu, să încerce să câştige. M-am întâlnit cu reprezentanţii echipelor şi am încercat să le explic cu ce ne ocupăm noi aici: curse şi divertisment pentru public. Şi nu cu jocuri pe computer sau cum să mergi rapid un singur tur", a afirmat Bernie Ecclestone.

Reîntoarcerea lui Michael Schumacher în F1 şi noile reguli au sporit interesul pentru Marele Premiu al Bahrainului. Însă fanii au avut parte de un fost campion cam ruginit, după propria lui afirmaţie, cu o evoluţie ştearsă, într-o cursă cenuşie, care a fost aproape să adoarmă audienţa. Pe lângă acestea, au fost prezentate cele trei noi echipe care ar trebui să salveze spectacolul în acest sport, Hispania, Virgin şi Lotus, însă prestaţia lor a fost, de asemenea, lamentabilă.

(Material realizat de Adrian Petculescu, adi.petculescu@mediafax.ro)

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici