Codurile genetice a două tipuri de cancer, descifrate de cercetători

Oamenii de ştiinţă au descifrat în totalitate codurile genetice a două dintre cele mai frecvent întâlnite tipuri de cancer - cancerul de piele şi cancerul pulmonar -, această descoperire putând să revoluţioneze actualele terapii anticanceroase, informează bbc.co.uk.

Imaginea articolului Codurile genetice a două tipuri de cancer, descifrate de cercetători

Oamenii de ştiinţă au descifrat în totalitate codurile genetice a două tipuri de cancer (Imagine: Mediafax Foto)

Cercetătorii de la Wellcome Trust, coautori ai acestui studiu, publicat în revista Nature, consideră că prin secvenţierea genomului cancerului se deschide calea către punerea la punct a unor teste sangvine capabile să detecteze tumorile în faze incipiente şi către obţinerea de noi medicamente eficiente împotriva acestei maladii.

Oamenii de ştiinţă din lumea întreagă lucrează deja la catalogarea tuturor genelor care suferă mutaţii în cazul multor tipuri de cancer uman. O echipă din Marea Britanie studiază genele responsabile pentru apariţia cancerului mamar, o echipă din Japonia cercetează cancerul hepatic, iar o echipă din India investighează cancerul bucal.

China studiază cancerul de stomac, iar trei echipe din Statele Unite investighează cancerul cerebral, cancerul ovarian şi cancerul pancreatic.

Specialiştii din cadrul International Cancer Genome Consortium, provenind din 10 ţări, susţin că vor avea nevoie de cel puţin cinci ani şi multe sute de mii de dolari pentru a completa acest catalog genetic al cancerului. Însă odată ce acesta va fi finalizat, pacienţii din toată lumea vor avea de câştigat.

Cercetătorii au descoperit că genomul cancerului de piele denumit melanom conţine peste 30.000 de mutaţii, provocate aproape în totalitate de o expunere excesivă la soare. În cea mai mare parte din cazuri, aceste mutaţii se produc în părţi inofensive ale genomului, însă unele dintre ele au loc în zonele care declanşează evoluţia rapidă a cancerului.

Genomul cancerului pulmonar conţine peste 23.000 de mutaţii, provocate în mare parte de expunerea la fumul de ţigară. Experţii consideră că un fumător tipic se confruntă cu o nouă mutaţie la fiecare 15 ţigarete pe care le fumează. Deşi multe dintre aceste mutaţii sunt inofensive, câteva dintre ele provoacă cancerul pulmonar.

Renunţând la fumat, oamenii reuşesc să îşi reducă, în timp, riscurile de apariţie a cancerului până la un nivel "normal". Celulele pulmonare care conţin acele mutaţii vor fi înlocuite în cele din urmă prin celule pulmonare sănătoase, care nu vor mai conţine acele erori genetice.