• Într-o serie de şapte articole publicate în Nature şi Nature Medicine, cercetătorii finanţaţi de Cancer Research UK descriu modul în care modificările ADN-ului celulelor canceroase le permit să anticipeze modul în care se vor comporta celulele în viitor.
  • Oamenii de ştiinţă sugerează că descoperirile ar putea într-o zi să le permită medicilor să folosească un test de sânge pentru a prezice modul în care cancerul unui pacient poate progresa.
  • Ştiind dacă o tumoare ar putea creşte sau se poate răspândi în alte părţi ale corpului ar putea fi cheia supravieţuirii, sugerează cercetarea.
  • Oamenii de ştiinţă spun că acum sunt cu un pas mai aproape de a debloca capacitatea de a prezice exact acest lucru.
Imaginea articolului Indiciile genetice dezvăluie modul în care cancerul ar putea să crească şi să se răspândească - studiu

Potrivit cercetării, acest lucru include locul şi momentul în care cancerul se va răspândi în tot corpul.

Oamenii de ştiinţă sugerează că descoperirile ar putea într-o zi să le permită medicilor să folosească un test de sânge pentru a prezice modul în care cancerul unui pacient poate creşte şi se poate răspândi.

Acest lucru le-ar permite să urmărească boala şi să adapteze rapid tratamentul în timp real.

Studiile sugerează, de asemenea, că oferă o posibilă cale prin care medicii ar putea analiza riscul ca boala să revină după o intervenţie chirurgicală, potrivit Independent.

Deşi pacienţii cu cancer pulmonar au fost în centrul studiului, oamenii de ştiinţă spun că descoperirile lor ar putea fi aplicate şi la alte tipuri de cancer, cum ar fi cancerul de piele sau cancerul de rinichi.

Aceste studii reprezintă punctul culminant a nouă ani de cercetări din cadrul studiului TRACERx al Cancer Research UK, în valoare de 14 milioane de lire sterline, primul studiu pe termen lung privind modul în care evoluează cancerul pulmonar.

Studiul de anvergură naţională implică peste 800 de pacienţi care participă la studii clinice şi o comunitate de 250 de cercetători cu sediul în 13 spitale din Marea Britanie.

Cercetătorul principal de la Institutul Francis Crick din Londra, UCL şi medicul şef al Cancer Research UK, profesorul Charles Swanton, a declarat: „TRACERx recunoaşte faptul că cancerul nu este static şi nici modul în care tratăm pacienţii nu ar trebui să fie static. Ceea ce face ca proiectul TRACERx să fie deosebit de puternic este faptul că tratează tumorile ca pe nişte "ecosisteme" în continuă schimbare, alcătuite din diverse populaţii de celule canceroase”.

„Privind tumora în întregime, putem observa modul în care aceste populaţii de celule interacţionează şi chiar concurează între ele, ceea ce ne ajută să obţinem informaţii valoroase despre probabilitatea ca o tumoare să revină şi când se poate întâmpla acest lucru. De asemenea, putem observa cum este probabil ca tumora să evolueze în timp, să se răspândească şi să răspundă la tratament, oferind speranţă pentru milioane de pacienţi în viitor”.

7 studii

În cadrul celor şapte studii, cercetătorii de la Crick şi UCL au urmărit 421 dintre cei 842 de pacienţi TRACERx cu cancer pulmonar cu celule non-mici (NSCLC) - cel mai frecvent tip de cancer pulmonar - din momentul în care au fost diagnosticaţi, pentru a monitoriza modul în care tumorile lor s-au schimbat în timp.

Pe parcursul lucrărilor, cercetătorii au făcut o serie de constatări, inclusiv faptul că tumorile pot fi alcătuite din mai multe populaţii diferite de celule canceroase care poartă seturi de gene care se schimbă în mod constant.

Cu cât aceste tumori sunt mai diverse, cu atât este mai probabil ca cancerul pacientului să revină în decurs de un an de la tratament.

De asemenea, ei au descoperit că unele modele de modificări ale ADN-ului din tumora unui pacient indică ce ar putea face cancerul în continuare.

Aceste tipare ar putea indica medicilor ce părţi ale unei tumori ar putea creşte şi să se răspândească în alte părţi ale corpului în viitor.

Testele de sânge ar putea fi folosite pentru a monitoriza în timp real aceste modificări ale ADN-ului tumoral, ajutându-i pe medici să detecteze semnele timpurii ale revenirii sau ale refuzului cancerului, spun cercetătorii.

Oamenii de ştiinţă au investigat, de asemenea, dacă ar putea urmări modificările tumorii şi caracteristicile diversităţii sale genetice fără a fi nevoie de intervenţii chirurgicale sau biopsii.

Analizând ADN-ul eliberat în fluxul sanguin de către celulele tumorale, cunoscut sub numele de ADN tumoral circulant (ADNcT), au descoperit că prezenţa ADNcT în sânge înainte sau după o intervenţie chirurgicală sugerează că este foarte probabil ca cancerul pacientului să revină în viitor.

Mai mult, cercetătorii au descoperit, de asemenea, că modelele microscopice create de dispunerea celulelor tumorale sunt legate de riscul de revenire a cancerului.

Directorul executiv de cercetare la Cancer Research UK, Dr. Iain Foulkes, a declarat: „Un test de sânge care citeşte ADNc ar putea permite medicilor să urmărească cancerul unei persoane în timp real, permiţându-le să personalizeze tratamentele pentru acel pacient. În prezent, cea mai bună opţiune pe care o avem pentru a monitoriza tumora unui pacient este de a extrage ţesut fie printr-o biopsie, fie în timpul unei intervenţii chirurgicale. Ambele sunt opţiuni invazive şi consumatoare de timp, care ne oferă o imagine limitată a modului în care se comportă tumora respectivă la un moment dat”.

„Analiza ADNc ne-ar oferi o imagine mai completă a modului în care se schimbă tumora pe parcursul bolii pacientului, folosind teste de sânge minim invazive. Aceasta le-ar permite medicilor să trateze oamenii mai proactiv, acţionând rapid pentru a schimba un plan de tratament care nu funcţionează”.