Omul de Neanderthal gătea şi mânca legume şi fructe - Mediafax

Omul de Neanderthal gătea şi mânca legume şi fructe

Omul de Neanderthal gătea şi mânca legume şi fructe, la fel ca "verişorul" său, omul modern, potrivit unui studiu recent care infirmă teoria potrivit căreia neanderthalienii erau exclusiv carnivori.

213 afişări

Imaginea articolului Omul de Neanderthal gătea şi mânca legume şi fructe

Omul de Neanderthal gătea şi mânca legume şi fructe (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Potrivit unei teorii mai vechi, acest regim alimentar exclusivcarnivor ar fi fost cauza care a determinat dispariţia omului deNeanderthal în urmă cu 30.000 de ani.

Apărut în Europa şi în Orientul Mijlociu în urmă cu circa300.000 de ani, Omul de Neanderthal a coexistat aproximativ10.000 de ani cu omul modern - Homo sapiens -, după care adispărut, din cauze care fac şi astăzi obiectul unor aprige disputeîntre cercetători.

Potrivit unei teorii precedente, Homo sapiens a putut săsupravieţuiască şi să se adapteze mai bine unor surse alternativede hrană, învăţând să consume legume şi fructe, dar şi peşti şifructe de mare, în funcţie de zona în care se afla.

Însă acest studiu recent, publicat în Proceedings of theNational Academy of Sciences (PNAS), îi prezintă pe "verişorii"dispăruţi ai omului modern într-o lumină cu totul nouă.

Studiul a avut la bază o analiză a unor resturi de hrană rămaseîn placa de tartru care acoperea dinţii fosilizaţi ai unorneanderthalieni, descoperiţi în situri arheologice din Irak şi dinBelgia.

Cercetătorii, coordonaţi de Dolores Piperno de la Departamentulde antropologie al Muzeului de istorie naturală Smithsonian dinStatele Unite ale Americii, au descoperit resturi de amidonprovenind din plante sălbatice, legume, rădăcini şi tuberculi întartrul depus pe acei dinţi fosilizaţi.

Multe dintre aceste alimente au suferit modificări fizice carecorespund proceselor de coacere şi de fierbere - în specialresturile de amidon -, acest detaliu făcându-i pe specialiştiiamericani să afirme că omul de Neanderthal stăpânea focul, cu multînainte de apariţia omului modern.

Dinţii fosilizaţi conţin şi particule de curmale şi de amidonprovenind de la multe alte specii vegetale, pe care savanţiiîncearcă să le identifice în viitorul apropiat.

Obiectele din piatră descoperite în aceste situri nu indică,însă, faptul că neanderthalienii ar fi folosit anumite uneltepentru a măcina grăunţele. Pe atunci, ei nu practicau, probabil,agricultura.

Însă noile indicii "arată faptul că neanderthalienii consacraumult timp şi făceau multe eforturi pentru a face ca alimentele lorsă devină mai comestibile şi cu o valoare nutriţională mai mare",consideră autorii studiului.

"Toate aceste date demonstrează că omul de Neanderthalera sofisticat în ceea ce priveşte maniera de a strânge şi preparahrana, indiferent dacă era vorba de a vâna animale de talie maresau de a culege şi a prepara alimente de natură vegetală", auadăugat cercetătorii.

Potrivit acestor antropologi, adaptările majore în ceea cepriveşte achiziţia şi prepararea hranei de către triburile dehominizi, în special coacerea şi fierberea alimentelor de naturăvegetală, au deschis calea către apariţia agriculturii, ale căreiprime forme rudimentare au apărut către sfârşitul paleoliticuluimijlociu, în urmă cu 50.000 de ani.

Cercetătorii au recoltat eşantioane de tartru de pe şapte dinţifosilizaţi de neanderthalieni - trei proveneau din situl arheologicirakian Shanidar 3, iar patru proveneau din peşterile Spy 1 şi Spy2 din Belgia.

Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte MEDIAFAX.RO pe FACEBOOK »

Taguri:
OMUL DE NEANDERTHAL ,
LEGUME ,

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax SA.