Propunerea de buget a Casei Albe pentru 2026 solicită 10 milioane de dolari pentru Oficiul pentru Comerț Spațial al Administrației Naționale Oceanice și Atmosferice, o reducere de 84% față de finanțarea din 2025 a oficiului, care ar duce la închiderea Sistemului de Coordonare a Traficului Spațial (TraCSS), un sistem civil care ajută la prevenirea coliziunilor între sateliți și alertează operatorii cu privire la potențiale accidente.
Patru sute cincizeci de companii din șapte grupuri industriale diferite, printre care SpaceX a lui Elon Musk și unitatea de sateliți Kuiper a Amazon, au scris marți într-o scrisoare comună adresată comitetului senatorial care supraveghează NOAA că, fără finanțarea TraCSS, „operatorii comerciali și guvernamentali de sateliți din SUA s-ar confrunta cu riscuri mai mari – punând în pericol misiuni critice, crescând costurile de desfășurare a activității și determinând potențial industria americană să se relocheze în străinătate”.
Apariția unor constelații vaste de sateliți, precum Starlink de la SpaceX, și intensificarea activităților militare și comerciale pe orbita Pământului au crescut riscul de coliziuni între cei aproximativ 12.000 de sateliți activi din spațiu și alte mii de resturi incontrolabile, determinând eforturi de creare a ceea ce este, în esență, un sistem civil de control al traficului aerian pentru spațiu, potrivit Reuters.
Audrey Schaffer, vicepreședinte pentru strategie și politici la firma de urmărire spațială Slingshot Aerospace, a declarat că reducerile ar compromite oportunitatea de a modela controlul traficului spațial global, așa cum au făcut SUA cu decenii în urmă pentru standardele internaționale de control al traficului aerian, în timp ce Europa și China își dezvoltă propriile sisteme de trafic prin satelit.
„Este foarte important să existe o coordonare între aceste diferite sisteme, astfel încât să nu avem un sistem fragmentat”, a spus Schaffer. „Dacă SUA nu au un sistem pe care să îl pună pe masă, nu sunt sigură cum ar putea SUA să exercite vreun rol de lider în stabilirea unui sistem internațional de gestionare a traficului spațial”.
Pentagonul gestionează de mult timp o bază de date privind traficul spațial numită Space-Track, dar oficialii din domeniul apărării și industriei susțin că această responsabilitate deturnează atenția de la misiunea sa de securitate națională și riscă să confunde un serviciu esențial de siguranță cu interesele militare, în timp ce alte țări caută să îmbunătățească coordonarea globală a sateliților.
În 2020, industria spațială a lăudat prima administrație Trump pentru că a îndrumat biroul NOAA să preia funcția de urmărire spațială a Pentagonului și să îmbunătățească eforturile de fuziune a datelor privind poziția sateliților provenite de la țări și companii.
De atunci, biroul a lansat o versiune de încercare a TraCSS, utilizată în prezent de unele companii, înainte de lansarea completă planificată pentru începutul anului viitor.
Însă administrația Trump a explicat într-un document bugetar luna trecută că dorește să pună capăt TraCSS, deoarece nu a finalizat sistemul în timpul administrației anterioare și că companiile private „au capacitatea și modelul de afaceri” pentru a coordona singure traficul spațial.
Cele două cele mai mari organizații din industria spațială – Federația Spațială Comercială și Institutul American de Aeronautică și Astronautică – au scris luni într-o altă scrisoare adresată senatorilor, în care protestau împotriva încetării programului TraCSS, că „industria consideră că menținerea unui serviciu SSA de bază fără costuri pentru utilizatorul final este în mod inerent o funcție a guvernului”.