19239 afișări
Imaginea articolului Luna îşi va modifica orbita. NASA avertizează că ar urma inundaţii record din 2030

Schimbările climatice au dus deja la creşterea numărului inundaţiilor şi a altor evenimente meteorologice. Totuşi, NASA avertizează că acestea ar urma să fie mai severe în zonele de coastă, ca urmare a unei combinaţii între schimbările climatice şi mişcările orbitale ale Lunii.

Schimbările vor începe în 2030 şi vor dura un deceniu.

Inundaţiile de maree înaltă, poreclite şi „inundaţii-pacoste” în Statele Unite, au loc în zonele de coastă când mareea se ridică în jur de 0,6 metri peste media zilnică şi începe să inunde sistemele de canalizare şi străzile, informează Live Science.

Statele Unite au înregistrat peste 600 de asemenea inundaţii în 2019, potrivit Administraţiei Naţionale Oceanice şi Atmosferice (NOAA) din această ţară.

Influenţele Lunii, explicate de NASA

Un nou studiu efectuat de NASA, publicat în 21 iunie în revista Nature Climate Change, avertizează că aceste zile cu inundaţii nu vor fi repartizate uniform în cursul anului, ci că probabil acestea vor fi grupate în decursul câtorva luni. Zonele de coastă care se confruntă în prezent cu doar 2-3 inundaţii pe lună ar urma să asiste în curând la peste 12 sau chiar mai multe.

Aceste inundaţii sezoniere prelungite vor cauza perturbări majore pentru vieţile şi traiul comunităţilor care nu încep să se pregătească pentru ele de acum, afirmă cercetătorii.

„Este un efect cumulat care în timp va avea un impact”, afirmă Phil Thompson, profesor asistent la Universitatea Hawaii şi autor principal al studiului.

„Dacă inundaţii au loc de 10-15 ori pe lună, o afacere nu va putea funcţiona în timp ce parcarea îi este sub apă. Oamenii îşi vor pierde locurile de muncă fiindcă nu pot munci. Canalizările care se deversează vor deveni o problemă de sănătate publică”, explică acesta.

Luna influenţează mareele, dar puterea atracţiei gravitaţionale exercitate de aceasta nu este egală în fiecare an. Luna are de fapt o uşoară „oscilaţie” în orbita sa, schimbându-şi uşor poziţia faţă de Pământ într-un ciclu ritmic de 18,6 ani.

Timp de 9,3 ani Luna suprimă mareele de pe Pământ, ducând la maree înalte (flux) mai mici şi la maree joase (reflux) mai înalte. Însă în cealaltă jumătate a ciclului acestea sunt amplificate, provocând maree înalte mai ridicate şi maree joase mai scăzute, potrivit NASA.

Următorul ciclu de amplificare a mareelor va începe de la mijlocul anilor 2030. Noul studiu a descoperit că până atunci creşterea nivelului oceanelor va fi suficient de mare pentru ca şi acele maree mai înalte decât media să devină o problemă.

NASA recomandă să fie luate măsuri din timp.