Prima pagină » Știrile zilei » Proteste ale sindicatelor profesorilor față de intenția de majorare a normei didactice

Proteste ale sindicatelor profesorilor față de intenția de majorare a normei didactice

Mai multe federații sindicale ale profesorilor protestează față de intenția grupului de lucru de la Palatul Cotroceni de a majora norma didactică. Sindicaliștii avertizează că măsura va avea consecințe grave asupra calității actului educațional.
Proteste ale sindicatelor profesorilor față de intenția de majorare a normei didactice
Sursa: Pixabay
Cosmin Pirv
30 mai 2025, 13:57, Social

„Într-un context în care sistemul educațional se confruntă deja cu lipsa personalului calificat, salarizare inadecvată, birocrație excesivă și un nivel crescut de stres profesional, majorarea normei didactice nu face decât să agraveze problemele existente”, se arată într-un comunicat remis vineri presei și semnat de conducerile Federației Sindicatelor Libere din Învățământ, Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret“ și Federației Națională Sindicală „Alma Mater“, care protestează „față de intenția grupului de lucru de la Palatul Cotroceni de a majora norma didactică a cadrelor didactice”.

Sindicaliștii avertizează că măsura va avea consecințe grave asupra calității actului educațional, a sănătății mentale a profesorilor și a viitorului învățământului românesc

Conform sursei citate, creșterea numărului de ore de predare săptămânale va conduce la scăderea calității actului educațional: „Un profesor suprasolicitat nu mai are timpul necesar pentru pregătirea lecțiilor, pentru corecturi și evaluări, pentru dezvoltarea profesională sau pentru implicarea în activități extracurriculare. Într-o societate modernă, accentul trebuie pus pe calitate, nu pe cantitate. (…) Meseria de dascăl presupune nu doar transmiterea informațiilor, ci și empatie, răbdare, energie și creativitate. Prin supraîncărcarea normei, profesorii vor resimți o presiune psihică și fizică crescută, ceea ce va conduce inevitabil la și plecări din sistem. În condițiile în care timpul pentru pregătirea lecțiilor, corectarea lucrărilor, consilierea elevilor și dezvoltarea profesională continuă este deja limitat, orice creștere a normei afectează grav echilibrul muncă-familie; (…) În loc să facem profesia didactică mai atractivă, riscăm să o transformăm într-o alegere de sacrificiu, accentuând criza de personal calificat și cu vocație”.

De asemenea, sindicaliștii arată că educația nu poate fi tratată ca o simplă industrie de producție, în care eficiența se măsoară prin cantitate. Profesorii nu pot fi transformați în „roboți de predare”. În multe școli, profesorii sunt deja implicați în activități suplimentare: comisii, proiecte, consiliere, activități remediale, toate neincluse în norma didactică.

Condiții stresante de muncă în special în învățământul preuniversitar

„Este evident faptul că experții care lucrează la identificarea soluțiilor pentru reducerea deficitului bugetar nu cunosc în mod concret activitatea unui cadru didactic, mai ales în învățământul preuniversitar. Dacă aceștia ar preda o oră la o clasă cu peste 25 de copii, dintre care unii cu cerințe educaționale speciale (fără profesor de sprijin, așa cum ar trebui), s-ar convinge imediat cât de stresantă este activitatea didactică”, se arată în comunicat.

Sindicatele fac apel la factorii decidenți să renunțe la această măsură „pripită și să inițieze un dialog real cu reprezentanții federațiilor sindicale reprezentative din învățământ”: „Este momentul ca educația să fie tratată cu respectul și seriozitatea pe care le merită. Este momentul ca atât promisiunile făcute după greva generală din 2023, cât și cele din campania electorală să devină realitate – nu cu măsuri de austeritate care nu fac decât să slăbească pilonii fundamentali ai sistemului de învățământ”.

„Pentru salariații din învățământ creșterea normei de predare este inacceptabilă!”

Federațiile sindicale arată că o analiză a normei didactice de predare la nivel european, conform datelor oficiale, scoate în evidență că în majoritatea acestor țări, norma didactică de predare este mai mică decât cea din România.

„Nu mai protejați marii evazioniști fiscali! Diminuarea cu numai 20% a evaziunii fiscale rezolvă acoperirea deficitului bugetar din acest an! Credem că a sosit momentul ca Ministerul de Finanțe să iasă public cu lista marilor datornici la bugetul de stat! Pentru salariații din învățământ creșterea normei de predare este inacceptabilă!”, se mai spune în comunicat.