Miniștrii Transporturilor din Uniunea Europeană au adoptat vineri un text de compromis care reformează regulamentul privind despăgubirile pentru pasagerii aerieni. Noile reguli reduc despăgubirile acordate în caz de întârziere sau anulare a zborurilor, în schimbul introducerii unor drepturi procedurale noi.
Potrivit textului, despăgubirea maximă pentru zborurile de până la 3.500 km, inclusiv cele intra-europene, va fi limitată la 300 de euro și se va aplica doar după o întârziere de cel puțin 4 ore. Pentru zborurile mai lungi, suma va fi de maximum 500 de euro, dar numai dacă întârzierea depășește 6 ore.
Decizia a stârnit reacții dure din partea asociațiilor de consumatori: „Aceasta nu este o reformă, ci o demontare țintită și masivă. Dacă această versiune revizuită va intra în vigoare, până la 60% din cazurile actuale de despăgubire ar dispărea”, a avertizat Jan-Frederik Arnold, CEO al platformei Flightright, care ajută pasagerii să își recupereze compensațiile.
Același document extinde lista „circumstanțelor extraordinare” care permit companiilor să evite plata compensațiilor, incluzând posibile defecțiuni tehnice sau grevele interne.
Pentru a echilibra schimbările, textul introduce unele drepturi noi, precum completarea automată a formularelor de reclamație, un termen maxim de 14 zile pentru plata compensațiilor, informări precontractuale mai clară și mai mult sprijin pentru pasagerii cu mobilitate redusă: „Comisia Europeană susține peste 30 de drepturi noi, aplicabile de la momentul rezervării și până la sosirea la destinație”, a declarat ministrul polonez al Transporturilor, Dariusz Klimczak.
Nici companiile aeriene nu sunt complet mulțumite: asociația Airlines for Europe, care reunește giganți precum Air France-KLM, Lufthansa și Ryanair, reproșează textului adoptat de oficialii transporturilor că introduce „și mai multă complexitate” față de propunerea inițială a Comisiei Europene.
Acordul politic reprezintă doar un pas în procesul legislativ al Uniunii Europene, fiind urmat de negocieri între Consiliu, Parlament și Comisia Europeană. Dacă acestea se încheie prin consens, textul final este votat de Consiliu și de Parlament, iar apoi devine lege europeană. Între timp, numeroși eurodeputați și-au exprimat deja nemulțumirea, acuzând că Parlamentul a fost pus în fața unei decizii deja luate.