• Cercetătorii chinezi au creat în premieră mondială prima maimuţă himerică cu celule stem îmbunătăţite, prin injectarea de celule provenite de la doi embrioni ai aceleiaşi specii, rezultând în vârfuri ale degetelor şi ochi care luminează.
  • Naşterea acestei maimuţe himere reprezintă un avans revoluţionar în înţelegerea modului în care celulele stem funcţionează în etapele timpurii ale dezvoltării embrionare şi deschide calea pentru crearea unor specii de animale cu caracteristici similare celor umane, având potenţialul de a îmbunătăţi testarea medicamentelor şi a altor cercetări biomedicale.
Imaginea articolului O maimuţă demnă de filmele SF a fost creată în premieră mondială de cercetători chinezi

Sursa foto: Cell

Cercetători chinezi au creat în premieră mondială o maimuţă himerică cu vârfurile degetelor incandescente şi ochi verzi fluorescenţi printr-un avans revoluţionar în domeniul celulelor stem. Maimuţa din specia macac, un mascul cu coadă lungă este primul primat creat cu celule provenite din doi embrioni ale aceleiaşi specii. Studiul a fost publicat în revista ştiinţifică Cell, conform The Telegraph.

Embrionul original al animalului a fost injectat cu celule stem îmbunătăţite de la un donator, care luminează datorită marcajelor fluorescente ataşate de oamenii de ştiinţă. Astfel, naşterea acestei maimuţe himerice clarifică modul în care funcţionează celulele stem în stadiile timpurii ale dezvoltării embrionare şi contribuie la înţelegerea proceselor de creare a vieţii. Inovaţia ar putea duce, de asemenea, la crearea unor animale cu trăsături specifice, asemănătoare celor umane, favorizând testarea unor tipuri de medicamente şi tratamente medicale.

Cercetătorii de la Academia Chineză de Ştiinţe au folosit celule stem dintr-un embrion de o săptămână al unei maimuţe din specia macac, care au fost îmbunătăţite în laborator pentru a putea deveni orice tip de celulă în corp. Acest tip de celule, numite celule stem embrionare pluripotente au fost apoi injectate într-un embrion de cinci zile ale unei alte maimuţe, rezultând şase naşteri din 12 sarcini.

Un mascul născut în cadrul acestui experiment de fuziune celulară a fost identificat drept o himeră autentică, cu aproximativ două treimi din corp alcătuit din celulele stem donate, verzi fluorescente. Imaginile cu maimuţa arată ochi care luminează şi vârfuri ale degetelor galbene-verzui, dezvoltate din celulele stem fluorescente. Marcajele verzi au fost observate în diverse zone ale corpului, precum creier, rinichi, ficat şi gonade, indicând posibilitatea ca primatele himerice să transmită celulele donate decendenţilor lor.

Cercetarea are implicaţii în înţelegerea pluripotenţei simple în celulele primatelor şi oferă perspective practice în domeniul ingineriei genetice şi conservării speciilor. Potenţialul acestui studiu include generarea unor modele precise de maimuţe pentru studierea bolilor neurologice şi alte cercetări biomedicale. Oamenii de ştiinţă urmăresc să mărească eficienţa acestei metode pentru generarea de maimuţe himerice prin optimizarea condiţiilor de cultură pentru celulele stem şi pentru blastocistele în care aceste celule sunt inserate.