Mesajele despre Hitler, un trend în creştere pe reţelele de socializare. De unde a pornit şi cum se explică fenomenul

Reţelele de socializare, în principal Twitter, au înregistrat în ultima săptămână o creştere vizibilă a mesajelor cu referinţe la Adolf Hitler, precum "Hitler nu a făcut nimic greşit" sau "Dacă Hitler ar mai fi în viaţă". O analiză BBC arată care sunt posibilele explicaţii pentru acest fenomen în mediul online.

981 afișări
Imaginea articolului Mesajele despre Hitler, un trend în creştere pe reţelele de socializare. De unde a pornit şi cum se explică fenomenul

Mesajele despre HITLER, un trend în creştere pe reţelele sociale. De unde a pornit fenomenul şi cum se explică

Referinţele la dictatorul nazist nu sunt ceva nou pe internet - potrivit BBC, în ultimul an "Hitler" a fost folosit de mai mult de 10 milioane de ori pe Twitter. Însă incidenţa acestor referinţe a crescut semnificativ recent, prin mesaje ce conţin etichete precum #HitlerWasRight, #HitlerDidNothingWrong şi #IfHitlerWasAlive ("Hitler avea dreptate", "Hitler nu a făcut nimic greşit", "Dacă Hitler ar mai fi în viaţă").

Fenomenul este în mod evident legat de victoria Germaniei la Campionatul Mondial de fotbal, dar şi de conflictul dintre Israel şi Fâşia Gaza.

Luate împreună, cele trei etichete (hashtaguri) au fost folosite de internauţi de mai mult de 15.000 de ori în ultima săptămână. După cum e sugerat, mesajele au o direcţie puternic antisemitică, dar o mare parte o reprezintă critica la adresa lor, din partea internauţilor care condamnă folosirea acestor hashtaguri.

Utilizarea acestor etichete a început, se pare, odată cu meciurile-cheie ale Germaniei în Cupa Mondială, cum ar fi acest mesaj: "Cred că ultima oară când germanii au distrus pe cineva în felul ăsta a fost în al Doilea Război Mondial". Un alt exemplu de notat este cel al prim-ministrului malaysian, care a stârnit indignare când, referindu-se la victoria zdrobitoare a Germaniei din semifinala cu Brazilia, a scris pe Twitter: "BINE JUCAT...BRAVO...TRĂIASCĂ HITLER...".

Deşi contextul apariţiei acestor etichete arată că totul a început probabil într-un spirit de glumă, folosirea lor a luat rapid un accent anti-semitic.

Pe măsură ce conflictul Israel - Fâşia Gaza a crescut în intensitate şi în atenţia dată de media, "trendul" etichetelor a fost criticat de pro-palestinieni, inclusiv locuitori ai Palestinei, care s-au arătat foarte vocali în a le cere oamenilor să înceteze folosirea lor. "Un asemenea trend nu are ce să caute în activismul palestinian", a spus o studentă palestino-americană despre hashtagul #HitlerWasRight.

Etichetele #HitlerWasRight şi #HitlerDidNothingWrong au fost folosite cu intermitenţă, motiv pentru care originea lor este greu de identificat. Mult mai uşor de descoperit a fost sursa pentru #IfHitlerWasAlive - un număr de locuitori din Pakistan.

"Intuiţia mea este că sunt oameni needucaţi", a spus Zohaib Nawaz Taar, student pakistanez şi programator care trăieşte acum în Spania şi unul dintre cei mulţi care au criticat acest hashtag pe Twitter. "E vorba de un grup de oameni care încep aceste hashtaguri doar ca să facă din ele un trend."

Intenţia este de "a inflama, de a fi puternic ofensiv", spune rabinul Kenneth Cohen, care s-a implicat de asemenea în discuţiile pe Twitter pentru a condamna acest gen de comentarii. "Este de asemenea contraproductiv - îi reflectă negativ pe oamenii care folosesc această etichetă. Nu e foarte inteligent."

"În nişte timpuri în care ar trebui să ne dăm silinţa pentru a destinde tensiunile, există unii oameni care fac tot ce pot pentru a le întări", adaugă acesta, explicând că relativa anonimitate specifică mediului online îi face pe oameni să se simtă liberi să spună lucruri care ar fi de neacceptat în societate.

Faptul că oamenii recurg la comparaţii neîndreptăţite cu Hitler nu ar trebui să surprindă pe nimeni, spune Mike Godwin, care în 1990 a creat Legea lui Godwin a analogiilor naziste. În forma sa cea mai simplă, această lege spune că în orice discuţie sau forum online, cineva va aduce la un moment dat vorba de Hitler sau de nazişti. "Este modelul răului" în lumea occidentală, explică Godwin. Dacă vrei să deturnezi o dezbatere, "ăsta e drumul de urmat".

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici