Obligativitatea organizării de licitaţii publice, eliminată pentru anumite regii şi companii de stat. REACŢII la modificările introduse în Parlament pentru licitaţiile publice

Modificările introduse în Parlament la sistemul achiziţiilor publice exceptează de la obligativitatea organizării licitaţiilor anumite regii şi companii naţionale, pe care Guvernul le-a introdus iniţial, de la începutul anului, în categoria autorităţilor contractante, transmite ANRMAP.

2457 afișări
Imaginea articolului Obligativitatea organizării de licitaţii publice, eliminată pentru anumite regii şi companii de stat. REACŢII la modificările introduse în Parlament pentru licitaţiile publice

Obligativitatea organizării de licitaţii publice, eliminată pentru anumite regii şi companii de stat (Imagine: Mediafax Foto)

Până la 1 ianuarie 2013, obligativitatea derulării unor proceduri de achiziţie publică revenea doar anumitor regii autonome sau companii naţionale, numai în situaţia în care se încadrau în prevederile articolelor 8 sau 9 din OU 34/2006 privind sistemul achiziţiilor publice, iar alte astfel de societăţi nu erau obligate să desfăşoare proceduri de achiziţie publică.

La finele anului trecut, Guvernul a decis ca toate regiile autonome şi companiile naţionale să fie obligate să desfăşoare proceduri de achiziţie publică.

Parlamentul a decis însă să se revină la sistemul iniţial, în care doar unele regii şi companii de stat sunt obligate să deruleze licitaţii, şi anume cele care se încadrează în cele două articole ale OU 34/2006, iar celelalte societăţi să elaboreze "norme procedurale interne" în ceea ce priveşte atribuirea contractelor a căror valoare depăşeşte pragul achiziţiilor directe.

Articolul 8 din OU 34/2006 stabileşte că este autoritate contractantă oricare organism înfiinţat pentru a satisface nevoi de interes general fără caracter comercial sau industrial şi care este finanţat, în majoritate, de către o autoritate contractantă sau de către un alt organism de drept public, se află în subordinea sau este supusă controlului unei autorităţi contractante sau unui alt organism de drept public, are în componenţa consiliului de administraţie/organului de conducere sau de supervizare mai mult de jumătate din numărul membrilor numiţi de către o autoritate contractantă sau de către un alt organism de drept public, oricare întreprindere publică ce desfăşoară una sau mai multe dintre activităţile prevăzute la cap. VIII secţiunea 1 (apă energie, transport, poştă), atunci când aceasta atribuie contracte de achiziţie publică sau încheie acorduri-cadru destinate efectuării respectivelor activităţi.

  • Ponta susţine că nu ştie care sunt modificările introduse în Parlament pentru licitaţii publice

Preşedintele PSD, premierul Victor Ponta, aflat în China, susţine că nu ştie care sunt modificările introduse în Parlament, prin amendamente ale PSD şi PNL, la sistemul achiziţiilor publice şi asigură că se va "informa" imediat ce ajunge la Bucureşti.

"Nu am văzut aceste modificări, nu ştiu care este forma adoptată de Parlament, o să mă informez imediat ce ajung la Bucureşti. Dacă este însă vorba de forma plecată de la Guvern, vă asigur că acea formă a fost negociată şi acceptată de Comisia Europeană şi nu vor ezita nici în viitor să iau toate acele măsuri legislative care să facă procedurile de achiziţie şi de accesare a fondurilor europene mai puţin birocratice şi să dureze mai puţin", a spus Ponta.

El a arătat că procedurile pentru atribuirea unui contract de construcţie de autostrăzi durează un an şi jumătate, astfel că trebuie schimbat ceva

  •  Comisie: Am considerat oportun ca anumite regii şi companii naţionale să nu mai facă licitaţii

Vicepreşedintele Comisiei de Industrii a Camerei, deputatul PSD Eduard Martin, a declarat, marţi, pentru MEDIAFAX, că s-a considerat oportun ca anumite regii autonome şi companii naţionale să nu mai fie obligate să atribuie contracte prin licitaţii, întrucât activitatea lor poate fi blocată.

El a explicat astfel votul dat în Comisia de Industrii asupra unui amendament la Ordonanţa de Urgenţă adoptată de Guvern la sfârşitul anului trecut privind modificarea sistemului de achiziţii publice reglementat de Ordonanţa de Urgenţă 34/2006.

Martin a spus că amendamentul a întrunit o largă majoritate în rândul deputaţilor din Comisia de Industrii.

"Vă dau un exemplu: fabricile de armament. Au fost mai multe motivaţii date, dar am dat acest exemplu al fabricilor de armanent care trebuie să se aprovizioneze cu componente. Au contracte să producă armament şi trebuie să se aprovizioneze cu componente pentru a produce acest armament, de anumită calitate, cu anumite cantităţi - o fişă tehnică foarte elaborată. Aceste fabrici se pot bloca. Sunt companii naţionale strategice care se pot bloca, şi nu numai de armament. Am dat doar acest exemplu care a fost invocat atunci, la momentul dezbaterii", a spus Martin.

El a spus că deputaţii din Comisia de Industrii au judecat oportunitatea unei astfel de măsuri şi au votat în consecinţă.

"Una este când o primărie, un minister, o regie de drumuri trebuie să facă investiţii şi scoate la licitaţie investiţia respectivă, construirea investiţiei respective, şi una este când o fabrică de armanent trebuie să producă rapid armanent pentru nu-ştiu-ce contract. Vă daţi seama că sunt foarte puţini ofertanţi care ar putea să dea o asemenea fişă tehnică pentru componentele necesare pentru armament. Noi judecăm oportunitatea şi eu persoanl am considerat că este oportun să fie aşa", a spus Martin

  •   Toader: Prin exceptarea anumitor regii şi companii de la licitaţii se deschide poarta aranjamentelor

Liderul grupului PDL din Camera Deputaţilor, Mircea Toader, a declarat, marţi, pentru MEDIAFAX, că prin eliminarea obligativităţii ca anumite companii naţionale şi regii autonome să organizeze licitaţii se deschide poarta "aranjamentelor pe sub masă".

Mircea Toader, care este membru al Comisiei de Industrii din Cameră, acolo unde a fost votat un amendament în acest sens la Ordonanţa de Urgenţă adoptată de Guvern la sfârşitul anului trecut privind modificarea sistemului de achiziţii publice reglementat de Ordonanţa de Urgenţă 34/2006, a precizat că el şi PDL nu au agreat acest amendament şi nici legea în ansamblu, votând împotrivă.

"Am votat împotriva legii, ca decizie politică. Este clar că un asemenea amendament nu putem să-l agreăm şi vă dau şi motivaţia. A fost o discuţie şi este o problemă referitor la managementul privat pentru companii, dar o companie care are structură de monopol, cum sunt marea majoritate a companiilor, Transgaz, Romgaz, Tarom, CFR, care vreţi, nu lucrează în regim concurenţial, lucrează în regim de monopol. Şi atunci toată susţinerea asta e o aberaţie", a spus Toader.

El a precizat că prin această exceptare de la obligativitatea de a face licitaţii deschide poarta aranjamentelor.

"Din contră, deschizi o poartă a aranjamentelor pe sub masă, categoric. Deci, este nu o mare eroare, este un mare aranjament", a spus Toader.

El a arătat că la conducerea acestor companii şi regii sunt puşi oamenii de la actuala putere, cu scopul de a "rezolva" clientela politică.

"Ştiţi foarte bine, conducerile acestor companii de stat şi regii întotdeauna, de când vin la putere, PSD îşi pune oamenii lui cu o singură condiţie - să-şi rezolve clientela politică. Dar pe fond, ca economie de piaţă, este o aberaţie, fiindcă aceste companii lucrează în regim de monopol. Lucrând în regim de monopol, nu sunt subordonate unui principiu de piaţă, adică eu sunt singur şi fac ce vreau şi atunci nu mai există niciun fel de control", a spus Toader.

El a adăugat că PDL nu a fost de acord cu trecerea acestei legi şi nu a agreat nici ridicarea pragului valoric în care statul poate încheia contracte fără licitaţii de la 15.000 Euro la 30.000 Euro pentru produse şi servicii şi de la 15.000 Euro la 100.000 euro pentru lucrări.

"Poziţia mea şi a partidului este aceasta: noi nu am fost de acord cu această lege - inclusiv cu pragul, care deschide şi mai mult, pentru toată lumea - dar la companii... acuma nu mai contează ce se întâmplă", a spus Toader.

  • Gerea: Prin exceptarea unor companii şi regii de la licitaţii s-a revenit la situaţia anterioară

Liderul deputaţilor PNL, Andrei Gerea, a declarat, marţi, pentru MEDIAFAX, că prin eliminarea obligaţiei anumitor companii şi regii de a face licitaţii s-a revenit la situaţia anterioară, remediindu-se o eroare făcută la începutul anului.

"Ideea este clară. Practic s-a revenit la situaţia anterioară, când noi, undeva la începutul anului, s-a băgat obligativitatea ca toată lumea să intre pe SEAP şi companii gen TAROM, de exemplu, brusc s-au blocat din cauză că ele nu activau până atunci pe SEAP şi sunt într-un mediu concurenţial în care totul trebuie mişcat rapid şi nu au cum să facă faţă la procedura asta de achiziţie publică", a precizat Gerea.

El a precizat că legea a fost amendată la Camera Deputaţilor, corijându-se eroarea făcută la începutul anului.

"A fost o greşeală care a fost remediată. Deci, practic s-a revenit la situaţia anterioară în cazul acestor companii, pentru genul acesta de companii", a spus Gerea, referindu-se la amendamentul susţinut de deputaţi liberal

  • Companiile AAAS, Plafar şi Romaero, printre societăţile exceptate de la obligaţia licitaţiilor

Companiile din portofoliul Autorităţii pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS), Plafar şi Romaero se vor regăsi printre societăţile exceptate de la obligaţia organizării de licitaţii publice, deoarece activează pe o piaţă concurenţială, a declarat pentru MEDIAFAX şeful ANRMAP, Lucian Vlădescu.

El a afirmat că este greu de indicat toate acele regii şi companii exceptate de la regulile sistemului de achiziţii publice, dar că OU 34/2006 include criterii clare în acest sens, iar exceptate vor fi acele societăţi care lucrează pe o piaţă concurenţială şi nu servesc interesului general.

Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice (ANRMAP) a enumerat în acest sens, ca exemplu, companiile din portofoliul AAAS, Plafar şi Romaero.

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici