UNTRR are patru scenarii posibile pentru viitorul industriei de transport rutier

UNTRR atenţionează asupra faptului că votul din Comisia de Transport şi Turism a Parlamentului European (TRAN) lasă în continuare Pachetul Mobilitate 1 într-o situaţie extrem de periculoasă pentru transportatorii rutieri, după mai bine de un an şi jumătate de dezbateri şi negocieri dificile.

398 afișări
Imaginea articolului UNTRR are patru scenarii posibile pentru viitorul industriei de transport rutier

UNTRR are patru scenarii posibile pentru viitorul industriei de transport rutier

Pachetul Mobilitate 1 a fost publicat de Comisia Europeană pe 31.05.2017 şi cuprinde 8 domenii cheie de modificare a legislaţiei europene (accesul la piaţa transporturilor rutiere de mărfuri şi accesul la profesie pentru operatorii de transport de persoane şi de mărfuri, autovehicule de transport marfă închiriate fără şoferi, taxarea rutieră şi taxarea electronică, normele privind timpii de conducere şi de odihnă, detaşarea lucrătorilor, aplicarea legislaţiei şi controlul, impozitarea autovehiculelor, monitorizarea şi raportarea emisiilor de CO2 pentru autovehiculele grele) în domeniul transporturilor rutiere, cele mai de impact fiind: Legea specială pentru aplicarea Directivei detaşării nr. 71/1996 la transporturile rutiere; Revizuirea Regulamentului 561/2006 privind timpii de conducere şi de odihnă ai şoferilor profesionişti; Modificarea Regulamentului nr.1071/2009 privind accesul la profesie şi a Regulamentului 1072/2009 privind accesul la piaţa de transport rutier de marfă.

Totodată, la nivel european mai sunt în discuţie Pachetul Mobilitate 2, publicat în data de 8 noiembrie 2017, şi care cuprinde: accesul la piaţa de autobuze şi autocare, directiva privind vehiculele nepoluante, directiva privind transportul combinat, norme privind emisiile de CO2 pentru autoturisme şi utilitare, iniţiativa privind bateriile şi Pachetul Mobilitate 3, publicat în data de 17 mai 2018, şi care include: standardele privind emisiile de CO2 pentru autovehiculele grele, digitalizarea documentelor pentru transportul de mărfuri (toate modurile de transport), implementarea tehnologiei avansate în domeniul transporturilor, gestionarea siguranţei infrastructurii.

În data de 10 ianuarie 2019, Comisia de Transport şi Turism a Parlamentului European (PE) a respins toate amendamentele de compromis pentru două dintre dosarele cheie ale Pachetului Mobilitate 1 – cel referitor la timpii de conducere şi de odihnă, precum şi cel referitor la detaşare.

Cu toate acestea, a fost adoptat raportul privind accesul la profesie şi la piaţa de transport rutier, care cuprinde prevederi inacceptabile, precum: limitarea cabotajul la 3 zile urmate de o perioada de "răcire" (cooling-off) de 60 de ore; obligativitatea întoarcerii acasă a autovehiculului la fiecare patru săptămâni; aplicarea Regulamentului Roma I, astfel încât contractele de muncă să reflecte locul de muncă obişnuit al şoferilor, iar sediul de înfiinţare al firmei să fie locul în care sau de la care şoferii îşi desfăşoară în mod obişnuit activitatea în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 593/2008 (Roma I).

Raportorii TRAN responsabili cu cele trei dosare au avut o întâlnire după vot, în efortul de a găsi un acord privind următoarea etapă, dar nu s-a ajuns la niciun rezultat şi discuţiile au fost amânate, urmând a se lua o decizie până pe 21 ianuarie 2018 la Bruxelles.

Astfel, rezultatul este încă imprevizibil, iar în acest moment se prefigurează 4 scenarii posibile: Raportorii ar putea decide să amâne discuţiile privind cele trei dosare, adică cele trei dosare nu vor mai fi discutate de actualul Parlament înainte de alegeri; Raportorii ar putea decide să trimită cele trei dosare direct la vot în şedinţa plenară; Raportorii ar putea decide să supună la vot în plenul PE doar dosarul referitor la accesul la profesie şi cabotajul şi să amâne să ia vreo decizie privind celelalte două dosare în acest mandat. Această opţiune ar ignora natura interdependentă a celor trei dosare, care au fost întotdeauna prezentate ca un pachet; Raportorii ar putea decide să redeschidă discuţiile privind aceste dosare în Comisia TRAN.

În data de 3 decembrie 2018, Consiliul Miniştrilor de Transport din UE a adoptat poziţia sa (abordare generală) privind Pachetul de Mobilitate 1, bazată pe propunerile restrictive ale Preşedinţiei Austriece, precum aplicarea regulilor detaşării la transporturile rutiere internaţionale, cu exceptarea tranzitului şi a transportului bilateral, definit extrem de restrictiv, restricţionarea cabotajului prin introducerea unei perioade de "răcire" (cooling-off) de 5 zile, interzicerea efectuării perioadei de repaus săptămânal normal în cabină, întoarcerea acasă a şoferilor cel puţin o dată la patru săptămâni şi obligaţia dotării tuturor autovehiculelor care efectuează operaţiuni de transport internaţional cu tahograf inteligent până la sfârşitul anului 2024.

Reamintim că după aprobarea poziţiei Parlamentului European, Pachetul Mobilitate 1 va intra în procedura de trialog pentru armonizarea poziţiilor celor 3 instituţii europene - Parlamentul European, Comisia Europeană şi Consiliul de Transport UE în vederea aprobării textului final.

Propunerile cuprinse în pachetul mobilitate au fost realizate pe fondul protecţionismului în creştere al Statelor Membre din Vestul UE reunite în cadrul Alianţei Rutiere, iar transportatorii români şi est-europeni vor fi cei mai afectaţi de măsurile propuse, care vor conduce la o creştere semnificativă a costurilor lor de operare şi la restricţionarea transporturilor rutiere internaţionale operate de aceştia în cadrul UE. La începutul lunii ianuarie a acestui an, UNTRR a organizat 2 acţiuni de protest împotriva pachetului mobilitate, pentru a semnala autorităţilor europene îngrijorarea şi revolta transportatorilor români cu privire la prevederile abuzive ale acestui pachet legislativ european.

La 11 ianuarie 2019 UNTRR a protestat în faţa Reprezentanţei Comisiei Europene din Bucureşti, împotriva ipocriziei şi lipsei de acţiune CE, care în loc să oprească interpretările abuzive ale legislaţiei UE în mai multe state membre din Vestul UE, precum legile de aplicare a salariilor minime naţionale pentru şoferii de transport internaţional sau interdicţia efectuării repausului săptămânal normal în cabină - de fapt, prin pachetul mobilitate, CE a propus preluarea acestora în cadrul legislaţiei europene. De asemenea, pe 10 ianuarie 2019, UNTRR a organizat alături de asociaţiile profesionale ale transportatorilor rutieri din Bulgaria, Lituania şi Polonia un amplu protest la Bruxelles, în faţa Parlamentului European în timpul votului TRAN privind pachetul mobilitate, solicitând eurodeputaţilor respingerea fermă a acestui pachet legislativ abuziv pentru transportatorii români şi est- europeni.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici