Studenţii vor să continue protestele în amfiteatre, nemulţumiţi de discuţiile cu ministrul Educaţiei

Studenţii vor să continue protestele în amfiteatre şi ameninţă cu greva foamei sau neparticiparea la examene, nemulţumiţi de rezultatele discuţiei cu ministrul Educaţiei, care le-a spus ce reglementări pot fi adoptate şi a arătat că bugetul Educaţiei a crescut cu 2 miliarde de euro în 2015 faţă de 2012.

416 afișări
Imaginea articolului Studenţii vor să continue protestele în amfiteatre, nemulţumiţi de discuţiile cu ministrul Educaţiei

Studenţii vor să continue protestele în amfiteatre, nemulţumiţi de discuţiile cu ministrul Educaţiei (Imagine: Dan Tautan/Mediafax Foto)

Ministrul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice, Sorin Cîmpeanu, a discutat, joi, cu liderii Alianţei Naţionale a Organizaţiilor Studenţeşti din România (ANOSR), după ce în mai multe centre universitare din ţară au început activităţi de "occupy" în amfiteatre, studenţii fiind nemulţumiţi, printre altele, de subfinanţarea educaţiei.

Ministrul Sorin Câmpeanu a spus, la finalul întâlnirii, că le-a explicat studenţilor, pe puncte, reglementările care pot fi adoptate în sistemul universitar.

"Au formulat o serie de opt puncte care sunt de interes pentru studenţii din universităţile româneşti. Înainte de toate, aş vrea să vă spun că aceste consultări sunt absolut necesare şi binevenite. Întotdeauna am fost promotorul ideii de reglementări sustenabile în domeniul educaţiei. Aceste măsuri nu pot fi luate, nu pot fi adoptate decât în urma consultării tuturor actorilor din sistemul de educaţie: profesori, studenţi, sindicate, asociaţia elevilor, asociaţii ale părinţilor şi reprezentanţi ai mediului socio-economic, care beneficiază de formarea din sistemul de educaţie. Un al doilea lucru este acela al principiului consolidării legăturilor dintre sistemul de educaţie şi piaţa muncii. În acest context, aceste întâlniri sunt binevenite. Cât priveşte cele opt puncte propuse şi acceptate de noi pe agenda discuţiilor, vă precizez că o educaţie de calitate nu se poate face fără resurse financiare. Am promovat întotdeauna acest aspect. În acelaşi timp, însă, faţă de anul 2012, avem un buget al educaţiei cu două miliarde de euro mai mare. Bugetul educaţiei pe 2015, raportat la bugetul educaţiei pe 2012, când am avut 2,8 la sută din PIB, 2013 - 2,9 la sută, 2014 - 3,2 la sută şi 2015 - 3,7 la sută din PIB. Referitor la solicitarea studenţilor de a avea o reprezentare de 25 la sută, şi în momentul de faţă legislaţia prevede o reprezentare de minimum de 25 la sută a studenţilor în consiliile profesorale şi de 25 la sută la senatele universităţilor. Sunt organismele de conducere ale fiecărei universităţi", a precizat Sorin Cîmpeanu.

Referitor la reforma curriculară, ministrul Educaţiei a spus că este nevoie de o schimbare la acest nivel.

"Am fost întotdeauna de părere, şi ca reprezentant al rectorilor, că este nevoie de o reformă curriculară. Pe de altă parte, însă, avem autonomia universitară şi avem ARACIS. ARACIS care analizează planurile de învăţământ, deci analizează curricula, care sunt aprobate la nivelul consiliului fiecărei facultăţi, în care studenţii au reprezentativitate de minimum 25 la sută şi aprobate în senatele universităţilor, în care de asemenea au reprezentativitate 25 la sută", a mai spus ministrul.

În legătură cu respectarea statutului studentului, ministrul Sorin Cîmpeanu a spus că a fost interesat şi a intervenit, ori de câte ori a fost nevoie, pentru rezolvarea problemelor apărute.

"Referitor la respectarea statutului studentului, referitor la respectarea libertăţii de exprimare a studenţilor, care de altfel este garantată prin Constituţie, la fel ca şi autonomia universitară, ministerul este dator să vegheze la respectarea acestora şi, ori de câte ori au fost semnalate disfuncţionalităţi, Corpul de control al ministrului a mers în universităţile în care au fost semnalate aceste lucruri", a continuat Cîmpeanu.

În ceea ce priveşte sistemul de burse, ministru Educaţiei a ţinut să precizeze că susţine instituirea unui sistem de proiecte prin care cuantumul şi numărul acestora să crească.

"Referitor la burse, este un alt aspect reclamat. Sigur că ne dorim să avem instrumente cât mai eficiente de stimulare a calităţii educaţiei în universităţile româneşti. Printre aceste instrumente se regăseşte şi sistemul de burse. Legea prevede acordarea de burse de performanţă, burse de merit şi burse sociale", a spus ministrul Educaţiei.

Liderul ANOSR, Cristi Popescu, a spus că este foarte nemulţumit de rezultatul discuţiei cu ministrul Educaţiei şi că studenţii sunt hotărâţi să-şi continue protestele, mergând până la greva foamei şi neparticiparea la examene.

El a adăugat că va participa la întâlnirea Federaţiei Studenţilor din Europa şi acolo vor cere federaţiilor din alte ţări să-i susţină şi să li se alăture, pentru ca mesajul lor să fie auzit de cât mai multă lume.

Cristi Popescu a precizat că cea mai importantă revendicare a studenţilor este legată de participarea lor la alegerile rectorilor. Studenţii cer includerea lor cu o pondere de 25 la sută din electori în alegerea rectorilor, a decanilor şi includerea, în aceeaşi proporţie, în consiliile departamentelor din facultăţi, locul în care se iau decizii cu privire la curriculă şi planuri de învăţământ.

"Aşteptăm şi alte centre să ni se alăture acţiunilor noastră, să ocupăm amfiteatrele. În Spania, studenţii sunt reprezentanţi în proporţie de 30 la sută, în Serbia, 25 la sută, în Slovacia, între 30-40 la sută. Suntem foarte nemulţumiţi, nu am primit niciun răspuns clar la solicitările noastre, nicio rezolvare la soluţiile pentru care noi am rămas în amfiteatre. La acest moment, suntem hotărâţi să rămâne în amfiteatre. Nu există nicio asumare clară că problemele noastre se vor rezolva. Iniţial, Ministerul Educaţiei a evitat să vorbească de revendicarea noastră, cea legată de 25 la sută. Ministerul se eschivează, aruncă mingea în fileul Parlamentului şi la fileul universităţilor. Rămânem în afiteatre, avem semnale că şi alţi colegi din ţară ni se vor alătura. Discutăm, probabil, în zilele următoare, unii colegi vor intra în greva foamei. Ne gândim şi să ameninţăm derularea sesiunii de examene din acest an. Şi dacă va fi nevoie, vom veni şi în faţa ministerului", a mai spus Popescu.

Lista de revendicări a studenţilor cuprinde creşterea finanţării educaţiei şi asumarea reală de către Parlament şi Guvern a alocării a 6% din PIB pentru educaţie, aşa cum prevede legea; includerea studenţilor în pondere de 25% din electori în alegerea rectorilor, a decanilor şi includerea acestora în aceeaşi proporţie în consiliile departamentelor din facultăţi - locul în care se iau decizii cu privire la curriculă şi planurile de învăţământ; creşterea investiţiilor în servicii pentru studenţi: creşterea burselor, în special a burselor sociale, investiţii în construcţii de noi cămine şi cantine şi investiţii în repararea şi modernizarea celor existente; implementarea reală a unui învăţământ centrat pe student, profesorii nemaifiind simpli oratori ai unor cursuri prăfuite de timp, ci cei care creează medii de învăţare pentru studenţi pentru ca aceştia să dobândească abilităţi şi competenţe, învăţând cum să folosescă informaţiile de la curs, nu doar să le reproducă.

Pe aceeaşi listă se regăsesc reforma curriculară din universităţi, pentru a face programele de învăţământ relevante pentru piaţa muncii şi pentru nevoile şi interesele studenţilor de azi; implicarea studenţilor în toate procesele de asigurare a calităţii, la nivel intern şi extern, atât la evaluări ale instituţiilor de învăţământ superior, cât şi în evaluări ale programelor de studii; respectarea de către universităţi şi Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice a "Statutului Studentului", care conţine toate drepturile şi obligaţiile studenţilor, şi depunerea de eforturi pentru sancţionarea universităţilor care încalcă flagrant drepturile studenţilor; respectarea dreptului la liberă exprimare a studenţilor de către universităţi şi Ministerul Educaţiei, prin asumarea rolului de cultivator al spiritului critic în rândul noilor generaţii, în contextul în care tot mai mulţi studenţi care au curajul să spună problemele din universităţi sau mediul universitar românesc sunt sancţionaţi.

Potrivit ANOSR, proteste ale studenţilor au loc la Universitatea Maritimă din Constanţa, la Universitatea Dunărea de Jos din Galaţi, la Universitatea de Vest din Timişoara şi la Universitatea din Suceava.

Şaptezeci de studenţi de la Universitatea de Vest din Timişoara (UVT) şi-au petrecut noaptea de marţi spre miercuri într-un amfiteatru al instituţiei, în semn de protest faţă slaba finanţare a educaţiei. Studenţii şi-au adus pături, mâncare şi apă în amfiteatru şi au dezbătut toată noaptea probleme ale învăţământului. Miercuri dimineaţă, aproximativ 50 de studenţi s-au adunat în faţa sediului Prefecturii Timiş pentru a protesta, ei având banderole negre la gură şi afişând pancarte cu mesaje precum "Vrem 25%", "Azi în Timişoara, mâine în toată ţara" sau "Vorbim doar în amf. A13 din UVT".

Ulterior, aproximativ o sută de studenţi din Timişoara au continuat protestul faţă de slaba finanţare a educaţiei, iar după dezbateri, în noaptea de miercuri spre joi, într-un amfiteatru al Universităţii de Vest, aceştia au ocupat, joi, un autobuz de transport în comun cu care au făcut un tur al oraşului.

Aproximativ 70 de studenţi ai Universităţii "Dunărea de Jos" din Galaţi au ocupat şi ei, începând de marţi seară, unul dintre amfiteatrele instituţiei, unde vor sta până la sfârşitul săptămânii şi unde şi-au adus pături, cafea şi apă, reprezentanţii universităţii spunând că îi sprijină în soluţionarea problemelor.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici