„Inovaţia, orientarea spre nou trebuie să se afle printre caracteristicile oricărui lider, indiferent de domeniul de activitate. Un lider care nu are capacitatea de inovaţie sau care nu are dorinţa de a crea mereu ceva nou poate conduce organizaţia sau echipa pe care o coordonează în pragul declinului“, a explicat Simona Podgoreanu, expert în HR şi leadership în cadrul firmei de training Exec-Edu, în cadrul unui eveniment organizat săptămâna trecută pe tema managementului schimbării.
În opinia Simonei Podgoreanu, o altă caracteristică pe care trebuie să o aibă în prezent un lider este capacitatea de analiză, pentru că trebuie să fie capabil să analizeze şi să reorganizeze lucrurile rapid, în conformitate cu mediul de business aflat mereu în schimbare, potrivit ZF.
„De asemenea, un lider trebuie să fie un bun cunoscător al oamenilor, de aceea principala lui calitate trebuie să fie aceea de a mobiliza persoanele care îl înconjoară.“
De altfel, comunicarea a fost şi este esenţială pentru lideri, pentru că aceştia trebuie să comunice cu echipa pentru a-şi atinge obiectivele şi pentru a putea depăşi eventualele dificultăţi. „Feedbackul reprezintă o parte importantă a comunicării dintre lider şi restul echipei, acesta ajută ca angajaţii să fie mereu informaţi cu privire la progresul lor. Fie că e pozitiv sau negativ, un lider trebuie să aibă capacitatea de a transmite feedbackul de orice tip fără a se simţi inconfortabil faţă de echipa lui.“
În plus, orientarea pe rezultate şi planificarea sunt alte trăsături care trebuie să se regăsească în profilul liderului apreciat în mediul de business.
„Liderul trebuie să fie mereu orientat spre rezultate. El trebuie să aibă capacitatea de a face planuri de schimbări pe termen lung şi de a profita de orice oportunitate.“
Citeşte şi: Numărul cererilor de înmatriculare a crescut de cinci ori la Arad după eliminarea timbrului de mediu. Ce spun reprezentanţii RAR
Tipuri de lideri
În teorie, există mai multe tipuri de lideri în funcţie de comportamentul pe care îl adoptă faţă de business şi faţă de angajaţii cu care lucrează, iar acestea sunt conturate în funcţie de trăsăturile acestora, a mai spus Simona Podgoreanu.
Printre acestea se află: liderul antreprenor (orientat spre acţiune şi inovaţie; iniţiază sau implementează proiecte noi şi le urmăreşte simultan), liderul strateg (pune accent pe proces şi ideile inovatoare; are vedere în ansamblu, este orientat pe termen lung, dezvoltă o viziune şi strategii de implementare) şi liderul profesionist (este concentrat asupra inovaţiei şi a oamenilor; este cel mai bun în domeniul lui de expertiză, principala lui calitate este accea de a mobiliza persoanele din jurul său).
Citeşte şi: A participat la crearea uneia dintre cele mai mari companii din lume, dar a renunţat după doar 12 zile. Vezi cât ar fi valorat azi partea lui din companie
Citeşte şi: Ministrul Economiei: „Este important să folosim experienţa seniorilor din industria românească”
Citeşte şi: Magazinele online: Vânzările vor creşte cu până la 80% de Ziua Îndrăgostiţilor, 1 şi 8 Martie