Institutul Naţional pentru Cercetare şi Formare Culturală (INCFC) a lansat, luni, „Barometrul de Consum Cultural 2014”, cea mai importantă analiză statistică a sectorului cultural din România.
„Barometrul de Consum Cultural 2014. Cultura, între global şi local” oferă informaţii despre dinamica valorilor şi practicilor din societatea românească din prezent, despre modul în care populaţia se raportează la sectorul cultural, devenind un instrument esenţial în dezvoltarea strategiilor locale şi regionale.
Un procent de 55% dintre respondenţii care au participat la acest studiu au declarat că citesc lunar ziare. Cei care aleg să citească cel mai des reviste sunt tinerii cu vârste cuprinse între 18 şi 34 de ani, care lecturează lunar o astfel de publicaţie (37%) şi tot aceştia citesc ziare lunar (33%).
Aceste rezultate arată că ziarele şi revistele fac parte din preferinţele oamenilor atunci când vor să fie la curent cu ultimele noutăţi, fie că le citesc pe internet sau cumpără ziarul/ revista în format tipărit.
Citeşte şi: Barometrul Cultural 2014: Circa 14% dintre români merg lunar în mall, doar 1,7% merg la bibliotecă
Ziarele (36%) şi revistele (37%) sunt alese în special de respondenţii cu studii liceale şi postliceale şi mai puţin de cei cu studii universitare (34% – reviste şi 31% – ziare), ceea ce demonstrează că cei cu un nivel ridicat de educaţie preferă să lectureze cărţi sau alt gen de literatură, mai mult decât ziare şi reviste.
Analiza realizată pe Bucureşti arată că există o diferenţă destul de mare faţă de analiza realizată la nivel naţional, în contextul în care 61% preferă să citească ziare lunar şi 58% aleg revistele. În ceea ce priveşte vârsta, tinerii (între 18 şi 34 de ani) sunt cei care citesc mai mult ziare (38%) şi reviste (35%).
Citeşte şi: Barometrul Cultural 2014: 18% dintre tineri merg de câteva ori pe lună la spectacole de teatru
Pe de altă parte, vizionarea filmelor şi emisiunilor TV sunt activităţi domestice desfăşurate cu o foarte mare frecvenţă, 98%, respectiv 88% dintre respondenţi au afirmat că vizionează filme şi se uită la televizor lunar.
În privinţa filmelor, cei care locuiesc în mediul urban se uită lunar la astfel de producţii, în proporţie de 47%, în comparaţie cu mediul rural, care lunar se uită mai puţin la pelicule (43%). În ceea ce priveşte consumul de emisiuni TV, nu există o diferenţă între mediul urban şi cel rural.
Citeşte şi: Barometrul Cultural 2014: Bucureştenii preferă jazz-ul şi stand-up comedy. 78% din locuitorii capitalei nu au fost la balet
Frecvenţa lunară cu care persoanele din Bucureşti se uită la televizor sau vizionează filme nu este cu mult diferită de frecvenţa lunară a celor din studiul realizat la nivel naţional. Majoritatea respondenţilor (97%) au declarat că se uită la televizor lunar, în timp ce 89% dintre respondenţi au spus că urmăresc filme.
Pentru ediţia din 2014 a Barometrului de Consum Cultural, volumul eşantionului a fost de 1.260 de persoane, cu o eroare maximă tolerată de +/- 2,8%, la un nivel de încredere de 95%. Eşantionul a conţinut un boost de 840 de persoane din Bucureşti, care a produs un subeşantion reprezentativ pentru Capitală, cu o eroare maximă tolerată de +/- 3,4%, la un nivel de încredere de 95%.
Citeşte şi: Barometrul Cultural 2014: 70% dintre români nu ar dona bani pentru protejarea patrimoniului cultural
Citeşte şi: Federaţia Editorilor spune că Barometrul Cultural 2014 conţine date greşite despre consumul de carte
Citeşte şi: Barometrul Cultural 2014: 88% dintre români consideră că Guvernul ar trebui să sprijine artiştii
Citeşte şi: Ionuţ Vulpescu: Din Barometrul Cultural lipseşte o cifră, 0,08%, cea a bugetului culturii naţionale