CNA: B1 TV - 50.000 de lei din cauza afirmaţiilor xenofobe ale lui Radu Banciu, Antena 3 - somaţie - Mediafax

CNA: B1 TV - 50.000 de lei din cauza afirmaţiilor xenofobe ale lui Radu Banciu, Antena 3 - somaţie

CNA a amendat postul B1 TV pentru emisiunea "Lumea lui Banciu" în care moderatorul a spus despre maghiari că sunt extremişti, în contextul planului privind un atac terorist la Târgu Secuiesc şi a somat Antena 3 din cauza legăturii făcute între acest subiect şi partidul UDMR.

1661 afişări

Imaginea articolului CNA: B1 TV - 50.000 de lei din cauza afirmaţiilor xenofobe ale lui Radu Banciu, Antena 3 - somaţie

CNA: B1 TV - 50.000 de lei din cauza afirmaţiilor xenofobe ale lui Radu Banciu, Antena 3 - somaţie

Membrii Consiliului Naţional al Audiovizualului au decis amendarea cu 50.000 de lei a televiziunii B1 TV în cadrul şedinţei de joi, 17 martie, la propunerea lui Radu Herjeu.

Conform monitorizării efectuate de CNA, în cadrul ediţiilor emisiunii Lumea lui Banciu din 1 şi 2 decembrie 2015, moderatorul Radu Banciu a făcut mai multe afirmaţii denigratoare la adresa cetăţenilor de etnie maghiara, printre care şi "maghiarul este un extremist notoriu (...) la fel ca şi musulmanul".

B1 TV a difuzat, în perioada 30 noiembrie – 4 decembrie 2015, emisiuni informative şi dezbateri în cadrul cărora au fost discutate subiecte referitoare la Beke Istvan Attila, un român de etnie maghiară, suspectat că ar fi intenţionat să detoneze o bombă în localitatea Târgu Secuiesc.

În acest context, Radu Banciu a făcut următoarele afirmaţii, în cadrul emisiunii pe care o realizează: "Extremiştii maghiari", "tot un fel de ISIS şi ăsta", "Maghiarul este extremist în totalitatea lui, nu poate să spună vreun maghiar că n-are în sânge chestia asta. Dacă i se activează gena, este extremist".

De asemenea, în cadrul ediţiei din 2 decembrie 2015, moderatorul a afirmat: "maghiarul este într-adevăr răzbunător din faşă", "de când se nasc au în genă răzbunarea asta".

Membrii Consiliului au considerat ca prin această emisiune, televiziunea a încălcat articolele 40 din Legea Audiovizualului şi 47(1) din Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, referitoare la xenofobie şi incitarea la ură pe considerente etnice.

Articolul 40 din Lege stipulează interzicerea difuzării de "programe care conţin orice formă de incitare la ură pe considerente de rasă, religie, naţionalitate, sex sau orientare sexuală", iar articolul 47(1) din Cod prevede: "Este interzisă difuzarea în programele audiovizuale a oricăror forme de manifestări antisemite sau xenofobe".

Amenda de 50.000 de lei, propusă de Herjeu a fost validată prin şapte voturi (Lorand Turos, Viorel-Vasile Buda, Monica Gubernat, Laura Georgescu, Radu Herjeu, Dorina Rusu, Răsvan Popescu), membrul CNA Gabriel Tufeanu votând împotrivă.

Prezent la şedinţa CNA de joi, 17 martie Radu Banciu a spus că îşi asumă tot ce s-a spus în emisiune, adăugând că incidentul despre care s-a discutat în media a reprezentat o tentativă de atac terorist împotriva României.

Partidul UDMR a sesizat la CNA faptul că "în perioada cuprinsă între 2-4 decembrie 2015 canalele de televiziune Realitatea TV, Antena 3 şi B1 TV, exploatând evenimentele din Târgu Secuiesc din data de 1 decembrie, au profitat de ocazie pentru a difuza emisiuni denigratoare, discriminatoare şi insultătoare la adresa comunităţii maghiare din România, instigând (...) la cultivarea sentimentului de ură şi de frică faţă de minoritatea maghiară".

Totodată, şi Asociaţia ActiveWach a reclamat aceste aspecte.

Astfel, CNA a monitorizat emisiunile de ştiri si dezbatere difuzate în perioada 30 noiembrie – 4 decembrie 2015 de televiziunile Antena 3, B1 TV, Digi 24, Realitatea TV, România TV şi TVR 1.

De asemenea, CNA a somat Antena 3 din cauza faptului că în cadrul emisiunii "Deşteaptă-te române", cu Dana Grecu şi Răzvan Dumitrescu, din 1 decembrie 2015, un jurnalist care a intervenit prin telefon a susţinut că UDMR finanţează organizaţii care ameninţă siguranţa naţională.

În emisiune, Dan Tănasă a afirmat: "Există o problemă de siguranţă naţională, există zeci de organizaţii înfiinţate, organizate şi care acţionează după principii paramilitare. Foarte multe dintre ele sunt finanţate inclusiv din fonduri publice! Şi am semnalat cu documente de ani de zile, faptul că UDMR finanţează prin instituţiile publice ale statului român! Aici vorbim de Primării, Consilii Judeţene, nu din fonduri private! Vorbim de bani publici!".

Totodată, Felix Rache, jurnalist al televiziunii, a făcut afirmaţii peiorative la adresa partidului UDMR: "(...) pentru că e Ziua Naţională, are o anumită conotaţie! Pe de altă parte, observ ca jurnalist că există un dublu limbaj al celor de la UDMR, ca atunci când depun coroane de flori, pe ele scriu că România s-a unit cu Ardealul, şi-n ungureşte, pe partea cealaltă scrie că România a furat Ardealul!".

Somaţia, votată în unanimitate, a fost decisă în baza articolului 64(1) din Codul CNA – În virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii: a) asigurarea unei distincţii clare între fapte şi opinii; b) informarea cu privire la un fapt sau un eveniment să fie corectă, verificată şi prezentată în mod imparţial şi cu bună-credinţă.

 

Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte MEDIAFAX.RO pe FACEBOOK »

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Taguri:
CNA ,
AMENDĂ ,
B1 TV

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax SA.