Cum se fabrică o ştire falsă în trei paşi

Miercuri dimineaţa, Facebook: „Anunţul făcut de liderul Socialiştilor, Liviu Dragnea cutremură România . Liderul PSD, a declarat marţi la Teleorman ca in cazul in care PSD obţine majoritatea şi el va fi prim ministru, România părăseşte Uniunea Europeană. Relatează Mediafax”.

9290 afişări
Imaginea articolului Cum se fabrică o ştire falsă în trei paşi

Cum se fabrică o ştire falsă în trei paşi

(Mesajul de mai sus, cu tot cu virgula dintre subiect si predicat, apare pe un cont de Facebook)

 

Miercuri, ora 10.00, Facebook - Mesajul este postat şi pe pagina unui grup de susţinători ai actualului premier- <<Dacian Ciolos, Prim-Ministrul Romaniei>>. Aceştia abia aşteaptă o greşeală în cealaltă tabără, aşa că 129 de oameni dau share.  Din acest moment, nimeni nu se mai întreabă dacă ştirea este sau nu reală.

Cu un simplu click, toţi cei care au distribuit mesajul au făcut ca acesta să poată ajunge la peste 100.000 de oameni.

Miercuri, ora 17.00, sediul PSD - Liviu Dragnea iese in conferinţă de presă şi întreabă dacă este cineva de la Mediafax. Apoi aduce în discuţie postarea de mai sus. Reporterul Mediafax prezent precizează că nu crede că ştirea aparţine agenţiei.

Miercuri: ora 22.00 - Liviu Dragnea la Realitatea TV face din nou referire la postare şi pomeneşte, iarăşi, numele Mediafax. Realizatorul TV a invocat profesionalismul agenţiei, iar liderul PSD nu a mai continuat subiectul.

Care este reţeta unei ştiri false?

1.     Pentru ca ştirea să fie cât mai credibilă, invoci o sursă de încredere, cum este Mediafax

2.     Distribui mesajul într-un mediu şi un grup care au potenţial de propagare a informaţiei

3.     Consilierii, biroul de presă sau oricine monitorizează activitatea din online transmit ce informaţie a apărut. Politicianul simte pericolul, aşa că iese în public şi vorbeşte despre postare.

Aşadar, este nevoie de doar de trei paşi pentru a transforma o informaţie falsă pe Facebook într-o declaraţie la partid, cu sursă.

O singură menţiune. Nimeni nu s-a simţit obligat să verifice dacă ştirea apare pe agenţia Mediafax.  Cine ar fi verificat sursa ar fi aflat cum strică adevărul o ştire falsă într-un singur pas.

Un studiu realizat de compania iSense Solutions arată că, deşi Facebook este principala lor sursa de informaţii online, cei mai mulţi români din mediul urban consideră ca acesta este, în acelaşi timp, şi canalul cu cele mai multe ştiri false. Acelaşi studiu precizează că doar jumătate dintre români, atunci când află o ştire care îi interesează, verifică şi din alte surse dacă aceasta este adevărată.

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici