Doi laureaţi Grammy, dirijorul Cristian Măcelaru şi violonistul Maxim Vengerov, urcă pe scena Festivalului Enescu

Dirijorul Cristian Măcelaru şi violonistul Maxim Vengerov, amândoi câştigători ai premiilor Grammy, vor urca pe scena Festivalului Enescu, luni, de la ora 19.30, la Sala Palatului, într-un concert susţinut de Orchestra Naţională a Franţei, cu un program cu muzica secolului XX.

260 afișări
Imaginea articolului Doi laureaţi Grammy, dirijorul Cristian Măcelaru şi violonistul Maxim Vengerov, urcă pe scena Festivalului Enescu

Prima lucrare, Concertul nr. 1 în la minor pentru vioară şi orchestră op. 77 de Şostakovici va fi interpretat de renumitul violonist Maxim Vengerov, pe vioara sa Stradivarius ex-Kreutzer (1727). Şostakovici a finisat concertul în anul 1948, în timpul unei cenzuri drastice a regimului comunist, iar lucrarea a fost publicată abia în 1953, după moartea lui Stalin. Muzica lui Şostakovici se distinge prin originalitatea sa inconfundabilă. Stilul său este excentric, presărat de stranietate, ironie, armonii îndrăzneţe, melancolie şi patos.

Concertul nr. 1 pentru vioară, o lucrare aproape simfonică, cere de la solist întregul arsenal al tehnicii violonistice alături de rezistenţă psihică şi emoţională. A fost dedicat legendarului violonist David Oistrakh, care l-a interpretat în premieră în 1955, admirând lucrarea pentru „profunzimea conţinutului său artistic”.

În continuarea programului, publicul va asculta Mystère de l’instant pentru orchestră de coarde, ţambal şi percuţie (1989) de Dutilleux, un compozitor francez contemporan.

Programul se încheie cu două lucrări care se înrudesc, compuse de Ravel, Baletul Daphne şi Chloe şi Suita nr. 2 pentru orchestră. Baletul Daphne şi Chloe, o capodoperă a impresionismului muzical, a fost scris în 1909, inspirat de o nuvelă antică grecească, despre o poveste de dragoste. Orchestraţia sa amplă, cu cor, se datorează ideii compozitorului de a crea o simfonie coregrafică, după cum a şi denumit-o iniţial. Suita a II-a este continuarea poveştii de dragoste dintre cele 2 personaje, şi conţine cele mai populare teme ale baletului.

La Ateneul Român, de la ora 16.30, Orchestra de Cameră a Filarmnicii din Bremen va susţine un concert cu program divers, sub bagheta dirijorului Cristian Lupeş. În deschiderea programului, vom asculta Concertino în clasic pentru pian şi orchestră de cameră op. 3 semnat de Dinu Lipatti, în interpretarea pianistului Julien Libeer. Concertul a fost scris în anul 1936. Un pianist şi compozitor remarcabil, Dinu Lipatti, elevul lui George Enescu, a lăsat compoziţii preţioase şi înregistrări ce servesc ca punct de reper actualelor generaţii de muzicieni.

În continuare, violonista Arabella Steinbacher va interpreta Concertul nr. 1 în sol minor pentru vioară şi orchestră de Bruch. Anul acesta s-au împlinit 100 de ani de la moartea compozitorului Max Bruch. Audiţia concertului său, unul dintre cele mai îndrăgite şi populare concerte din repertoriul violonistic, aduce un omagiu compozitorului.

Programul este completat de Passacaglia op. 1 de Anton Webern, o lucrare modernă, compusă în anul 1908, în timpul primului Război Mondial. Lucrarea ilustrează tragism, incertitudini, dar cu unele reminiscente ale romantismului târziu. Passacaglia este prima lucrare publicată a compozitorului, şi ultima piesă scrisă în timpul anilor de studiu cu Schonberg. Ca gen, Passacaglia este un dans lent, popular în muzica barocă. Se structurează pe o temă în registrul grav, la care se adaugă variaţiuni, urmărind acest pilon tonal pe tot parcursul lucrării.

Ultima lucrare a programului este Suita orchestrală Appalachian Spring de Aaron Copland, o muzică expresivă, sugestivă şi fermecătoare. Compusă în 1944, în 8 secţiuni, a fost scrisă iniţial ca balet, la dorinţa dansatoarei şi coregrafei Martha Graham. Titlul provine de la poezia Dansul din volumul Podul de Hart Crane.

SERIA CONCERTE ŞI RECITALURI

ORA ÎNCEPERII: 16.30
LOC DE DESFĂŞURARE: ATENEUL ROMÂN

ORCHESTRA DE CAMERĂ A FILARMONICII GERMANE DIN BREMEN
CRISTIAN LUPEŞ dirijor

Program:

  • Dinu Lipatti Concertino în stil clasic pentru pian şi orchestră de cameră op. 3
  • JULIEN LIBEER pian
  • Bruch Concertul nr. 1 în sol minor pentru vioară şi orchestră op. 26
  • ARABELLA STEINBACHER vioară
  • Webern Passacaglia op. 1
  • Copland Appalachian Spring

Dirijorul Cristian Lupeş, personalitate culturală activă şi multidisciplinară, este cunoscut pentru activitatea artistică revoluţionară şi pentru proiectele culturale create şi manageriate de-a lungul timpului. Este considerat cel mai surprinzător dirijor român al momentului.

Născut în 1987 lângă Bruxelles, Belgia, cea mai veche memorie muzicală a lui Julien Libeer a fost celebrul documentar despre înregistrarea West Side Story de Leonard Bernstein. Pianul, pe care a început să îl studieze de la vârsta de şase ani, a devenit rapid companionul fidel în exprimarea dragostei pentru muzică, care se reflectă la fel de mult în operă, orchestră şi muzică de cameră, precum şi în repertoriul pentru pian.

Renumită la nivel internaţional ca fiind una dintre cele mai de seamă soliste ale generaţiei actuale, Arabella Steinbacher este recunoscută pentru repertoriul său extrem de vast, ce include capodopere ale clasicismului şi romantismului muzical, dar şi lucrări de concert moderne, de compozitori precum Bartok, Berg, Britten, Glazunov, Gubaidulina, Hartmann, Hindemith, Khachaturian, Milhaud, Prokofiev, Schinttke, Shostakovich şi Szymanowsky. Născută într-o familie de muzicieni, Arabella Steinbacher a început studiul viorii la vârsta de trei ani, iar de la 8 ani, a studiat la University of Music and Thetre din Munich sub îndrumarea Anei Chumacenco. În prezent, Steinbacher cântă pe o vioară Antonio Stradivari, sub denumirea ,,ex Benno Walter” datată 1718 Cremona, împrumutată prin sprijinul şi generozitatea unei fundaţii private elveţiene.


SERIA MARI ORCHESTRE ALE LUMII

ORA ÎNCEPERII: 19.30
LOC DE DESFĂŞURARE: SALA PALATULUI

ORCHESTRA NAŢIONALĂ A FRANŢEI
CORUL FILARMONICII GEORGE ENESCU
CRISTIAN MĂCELARU dirijor
IOSIF ION PRUNNER dirijorul corului
MAXIM VENGEROV vioară

Program:
Şostakovici Concertul nr. 1 în la minor pentru vioară şi orchestră op. 77
Dutilleux Mystère de l’instant pentru orchestră de coarde, ţambal şi percuţie
Ravel Daphnis şi Chloé, Suita nr. 2

Orchestra Naţională a Franţei este atât o autoritate consacrată, cât şi o forţă dinamică în interpretarea muzicii franceze. Turneele sale internaţionale au transformat-o într-o emblemă pentru cultura franceză din întreaga lume, în timp ce prezenţa sa în toată Franţa, întărită de programe educaţionale vibrante, i-a consolidat relaţia cu publicul la nivel naţional. Un ansamblu Radio France, Orchestra Naţională a Franţei a fost fondată în 1934 ca prima orchestră simfonică cu normă întreagă a ţării. Misiunea sa de a servi repertoriul simfonic a fost susţinută de transmiterea radio a concertelor sale, obţinând într-un timp scurt o reputaţie de invidiat.

În prezent în cel de-al doilea sezon al său ca Dirijor Principal al Orchestrei Simfonice de Radio a Germaniei de Vest, Cristian Măcelaru este una dintre vedetele în ascensiune ale lumii dirijorale. Numit Director Muzical al Orchestrei Naţionale a Franţei din Paris începând cu septembrie 2021, una dintre cele mai importante orchestre din Europa, a început de fapt acest rol cu un an mai devreme, efectiv la 1 septembrie 2020. În ianuarie 2020, Măcelaru a primit primul său Premiu Grammy pentru dirijarea înregistrării sub egida Decca Classics a Concertului pentru vioară de Wynton Marsalis cu Nicola Benedetti şi Orchestra Philadelphia.

Apreciat în unanimitate drept unul dintre cei mai desăvârşiţi muzicieni ai lumii, şi descris frecvent drept cel mai mare violonist al timpului, Maxim Vengerov, câştigător al unui premiu Grammy, se bucură de recunoaştere la nivel internaţional şi în calitate de dirijor şi este unul dintre cei mai solicitaţi solişti. Născut în anul 1974, şi-a început cariera de violonist solo la vârsta de cinci ani, a câştigat concursurile internaţionale Wieniawski şi Carl Flesch la vârsta de 10 şi, respectiv, 15 ani, a studiat cu Galina Tourchaninova şi Zakhar Bron, a realizat prima înregistrare la vârsta de 10 ani, şi a ajuns să înregistreze masiv pentru case de discuri prestigioase, printre care Melodia, Teldec şi EMI, câştigând, printre altele, premiile Grammy şi Gramophone pentru artistul anului.


SERIA FESTIVALUL ÎN ŢARĂ

ORA ÎNCEPERII: 19.00
LOC DE DESFĂŞURARE: Sala Lahovari Râmnicu Vâlcea

ORCHESTRA FILARMONICII ION DUMITRESCU DIN RÂMNICU VÂLCEA
CONSTANTIN GRIGORE dirijor
ŞTEFAN CAZACU violoncel

Program:
Ceaikovski Variaţiunile rococo pentru violoncel şi orchestră op. 33
Beethoven Simfonia nr. 4 în si bemol major op. 60

În perioada studiilor urmate în ţară, apoi în Polonia la Academia de Muzică „Karol Lipinski” dirijorul Constantin Grigore a beneficiat de îndrumarea unor maeştri recunoscuţi ai dirijatului: Horia Andreescu, Petru Andriesei, Ilarion Ionescu-Galaţi sau dirijorul polonez Marek Pijarowski. A participat la diverse cursuri de dirijat, precum Malaga Philharmonic Masterclass (Malaga 2017 – prof. Manuel Hernandez Silva), Weimar Meisterkurse (Weimar 2016 – prof. Nicolas Pasquet), “International Masterclass for Orchestral Conducting and Phenomenology of Music” (Craiova 2012 – prof. Konrad von Abel), „Wiener Meisterkurse” (Viena 2008 – prof. Salvador Mas Conde), „The Roads of Romanticism” (Varsovia 2006) şi de asemenea a participat la cursuri susţinute de Jorma Panula, Jin Wang sau Mark Stringer.

Tânărul violoncelist Ştefan Cazacu se bucură – la doar 25 de ani - de o carte de vizită ce reprezintă baza unei cariere de succes: educaţia complexă primită de timpuriu într-o celebră familie de muzicieni, studii muzicale universitare urmate la Bucureşti şi la Viena, numeroase premii obţinute în diverse competiţii naţionale şi internaţionale, apariţii - în ipostază solistică - alături de toate orchestrele simfonice din România, dar şi recitaluri pe scene din Olanda, Israel, Austria, Ungaria, Germania. Talentul său a fost răsplătit prin numeroasele premii obţinute în diverse competiţii naţionale şi internaţionale, ca Premiul I la Concursul Internaţional de la Liezen - Austria (2008), Premiul al II-lea la Concursul Antonio Janigro – Croaţia (2008), Marele Premiu la etapa naţională a Concursului Eurovision Young Musicians (2010 - Bucureşti), iar cea mai recenta realizare a sa este obţinerea Premiului al III-lea la oncursul Internaţional George Enescu, ediţia 2020/21.

BUCUREŞTIUL CREATIV

• Teodora Enache-Brody lansează CD-ul „Unifying Worlds” la Cărtureşti Verona, la ora 14.00.
• Expoziţia de fotografie şi documente inedite despre George Enescu şi Festivalul Enescu „Enescu. Geniul şi Festivalul. Chipuri de iubire” are loc între 1-26 septembrie 2021, la Ateneu şi la Sala Palatului. Expoziţia este un proiect comun al Festivalului Enescu, împreună cu fotografii oficiali ai săi, Andrada Pavel, Cătălina Filip, Andrei Gândac şi Alex Damian, Arhivele Diplomatice ale Ministerului Afacerilor Externe şi Muzeul Enescu.
• Film în 7 episoade dedicat Festivalului Internaţional George Enescu 2021, difuzat de TVR.
• Producţia Constantin Silvestri – Avant-gardist, master improviser, homme passionné
Program: sâmbătă, 28 august 2021 – duminică, 26 septembrie 2021, realizat în Marea Britanie de Anda Anastasescu şi Nicolas Gaster; Episoade: Prelude, Lead Soldiers, The Little Shepherd, Fireworks, Pictures at an Exhibition, Nocturne.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici