Cuc mai introduce un criteriu de evaluare pentru constructori: Plata subcontractorilor români

Răzvan Cuc, ministrul Transporturilor, a dat, miercuri seara, mai multe detalii despre cum intenţionează să finalizese proiectele de infrastructură, de toate tipurile, propuse pentru acest an.

314 afișări
Imaginea articolului Cuc mai introduce un criteriu de evaluare pentru constructori: Plata subcontractorilor români

Cuc mai introduce un criteriu de evaluare pentru constructori: Plata subcontractorilor români

„Ştiţi ce le-am cerut constructorilor de pe şantiere, inclusiv săptămâna trecută, când am fost pe calea ferată, pe şantiere: dacă până acum vă evaluam din punct de vedere al calităţii şi al timpului, mai introduc un criteriu - plata subcontractorilor români, pentru că avem constructori care vin în România, deşi le dăm avansuri, bani pe achiziţia de materiale, se duc, iau subcontractori români şi uită să îi mai plătească la timp şi ne trezim că avem o problemă cu industria construcţiilor din România. Mi-am dorit, în momentul în care am scos toate proiectele, să creez o predictibilitate pe piaţa construcţiilor din România, aparte de absorbţia fondurilor, ca oamenii să ştie: avem de lucru, de-acum cinci ani, pe proiectele alea, alea, alea. Asta le-am spus unor antreprenori, asupra cărora am primit anumite sesizări, că nu plătesc subcontractorii români”, a afirmat Răzvan Cuc, miercuri seara, într-o emisiune la TVR 1.

Ministrul Transporturilor a menţionat că, în momentul în care participă la licitaţie, firmele de construcţii vizate de sesizări au nişte subcontractori declaraţi, iar ulterior iau şi alţi subcontractori. „Ei trebuie să înţeleagă că, atât timp cât statul român îi plăteşte, ei trebuie să plătească subcontractorii”, a adăugat Cuc.

Oficialul de la Transporturi a mai spus că vrea să dau o ordonanţă de modificare a autorizaţiilor.

„Domnul Neaga şi-a asumat, la începutul acestui an, un număr de 180 de kilometri (de autostradă - n.red.), dar mi-a spus că are nevoie de sprijinul meu total să modific legislaţia şi să-i dau pârghiile necesare. Poate mai reziliem un contract, acolo unde nu lucrează, că nu o să stau după un constructor căruia îi zic o dată, îi zic de două ori să se mobilizeze şi nu se mobilizează. (...) Cei care dorm îi lăsăm să doarmă”, a mai spus Cuc.

Ministrul Transporturilor l-a apărat, miercuri seara, pe Narcis Neaga. „Nu mai spuneţi aşa. Este un om care are experienţă în domeniu şi se va mobiliza corespunzător”, a reacţionat Răzvan Cuc, când moderatorul emisiunii de la TVR 1 a spus „eternul domn Neaga”.

„Acum avem alt aplomb, când ştim că avem o legislaţie favorabilă, pe care ştim că am modificat-o şi ştim că putem semna contractele fără contestaţii”, a mai spus Cuc.

Acesta a dat drept exemplu negativ Centura Bucureşti, care a fost scoasă la licitaţie pe trei secţiuni – pentru una dintre secţiuni, MT a semnat, acum două săptămâni, contractul de proiectare şi execuţia, iar celelalte două sunt în contestate, conform ministrului de resort.

„Tocmai de asta am modificat legea achiziţiilor, ca să putem semna după 30 de zile, după primul termen de la CNSC, contractul de proiectare şi execuţie. După aceea se poate duce în instanţă constructorul şi să conteste cât vrea el, dar noi ne apucăm de obiectiv să îl conteste cât vrea el. Noi nu mai putem să stăm după contestatarii aceştia de meserie care vin să blocheze licitaţiile după bunul plac. Fie că sunt parte integrantă şi participă la licitaţie, fie că vin din afară să conteste neparticipând”, a explicat Cuc.

Această centură, care are profil de autostradă, are o lungime de 51 de kilometri, din care a fost semnat lotul 2, cu o lungime de 16 kilometri, potrivit sursei citate. „Dacă celelalte două proiecte nu erau contestate şi le semnam în acelaşi timp, aveau o durată de 9 luni proiectare, 24 de luni execuţie, adică ne ducem până în 2021, dar nu este o construcţie grea. Mă bucur că a venit o firmă nouă şi a luat contractul, o firmă din Turcia”, a adăugat Cuc.

Pe infrastructură, în prezent, sunt deschise şapte şantiere: Sebeş-Turda - loturile 1 şi 2, Lugoj-Deva - secţiunile 3 şi 4, Centura Bacăului, Câmpia Turzii - Cheţani, Iernut - Cheţani şi „Urmează să deschidem pe şantierele Piteşti - Craiova, pe secţiunile 1 şi 2. La Comarnic - Braşov se lucrează la Comisia Naţională de Prognoză, vor fi finanţate ppp-uri (proiecte public-private - n.red.). Luni, am semnat proiectul de hotărâre pentru autostrada Marii Unire, secţiunea de la Târgu Neamţ la Iaşi”, a detaliat Cuc.

În plus, metroul din drumul Taberei va fi finalizat în octombrie 2019, singura problemă fiind sistemul de automatizare, care a fost contestat. „Norocul nostru este că am chemat, la un moment dat, la discuţie, firmele care l-au contestat şi iată că am ajuns la un consens. Nu am pus presiune, că se înţelege altceva. Eu, ca ministru, nu pot să mai stau tot timpul la cheremul unora, care se ceartă pe diferite probleme şi fac bani în România. În momentul acela, trebuie cineva să cedeze şi să lăsăm să meargă proiectul mai departe”, a susţinut Cuc.

Finanţarea nu ar trebui să fie o problemă, din perspectiva oficialului de la Transporturi.

„Fonduri exisită, sunt fonduri de la Uniunea Europeană şi pe care noi le accesăm. Dacă ne uităm pe absobţia pe care o avem pe minister, este de 20%, după doi ani, pe Programul Operaţional de Infrastructură Mare, ceea ce este foarte bine. Avem proiecte lansate de 3 miliarde (de euro – n.red.)”, a mai afirmat Răzvan Cuc.

Pe lângă fonduri europene, există bani alocaţi de la bugetul de stat, a mai susţinut ministrul Transporturilor.

„Avem bani foarte mulţi pentru infrastructura feroviară, aparte de proiectele mari. Avem 350 de milioane ca CFR să înceapă să lucreze în regie proprie. Le-am spus celor de la CFR, în momentul în care avem bugetul aprobat, să aveţi şi caietele de sarcini pregătite, nu mi le pregătiţi la două luni, că lumea nu mai are răbdare. Ştiţi care este problema? Că nu mai am nici eu răbdare”, a mai spus Cuc.

În plus, ministrul Transporturilor a menţionat că a primit sprijin şi din partea ministerului Mediului pentru exproprieri.

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici